معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ان‌شاالله سال آینده رکورد تولید دانه‌های روغنی را خواهیم شکست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛عباس کشاورز ظهر امروز در سی و دومین مراسم تجلیل از برگزیدگان کشاورزی استان لرستان که در سالن همایش جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد اظهارداشت: در حوزه گندم توفیقات خوبی حاصل کردیم که ان‌شاالله خودکفایی گندم برقرار خواهد بود.

وی افزود: گندم ایران نه مشکل کیفیت دارد و نه تولید اما به این معنی نیست که در همه چیز ما خوب هستیم چون هیچ کسی نباید به وضع موجود رضایت بدهد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: گندم وضعیت خوبی دارد مشکل آن حل شده ‌و این توفیق ابتدا در گرو عنایت حضرت حق و سپس تلاش کشاورزان بود و در این راستا خدمتگزارن نیز سعی کردند کمکشان را خوب انجام دهند.

وی به واردات شکر اشاره کرد و گفت: شکر وارد شده و ما در دهه‌های گذشته هیچ موقع فکر نمی‌کردیم شکر چنین قابلیتی داشته باشد.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود به گلایه‌های کشاورزان لرستانی اشاره و تصریح کرد: کشاورزان استان لرستان کمی از ما ناراحت هستند که از این بابت عذر خواهی می‌کنم.

وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی در شکر خیلی استعداد گذاشت؛ ما در سال جاری پیش بینی می‌کنیم یک میلیون و 900 هزار تن شکر تولید شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید شکر در سال 91 و 92 یک میلیون 150 هزار تن بوده است بدون اینکه مساحت زیاد شده باشد اما اگر می‌توانستیم دو تا سه کارخانه در خوزستان و ایلام ایجاد کنیم مشکل شکر بدون فشار به منابع آب حل می‌شد.

وی عنوان کرد: کشت دانه‌های روغنی خوب آغاز شده است استان لرستان و استان‌های غرب کشور نیز در این زمینه خوب فعال اند.

کشاورز بیان کرد: ظرفیت ما در دانه‌های روغنی و چغندر از اروپا بالاتر است که این خیلی ظرفیت خوبی است و ان‌شاالله سال آینده رکورد تولید دانه‌های روغنی را خواهیم شکست.

وی گفت: در حال حاضر در کشاورزی سه موضوع داریم یک سری محصولاتی که مرتبا از کشاورزان خواهش می‌کنیم زیاد تولید نکنند چون تولید گروهی از محصولات حل شده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به تکنولوژی‌ها بالا، دقت کشاورزان، بذرهای علا و کود خوب تولید تمام سبزی و صیفی را داریم کنترل می‌کنیم.

وی اظهارداشت: ما واقعا برای محصولاتی مانند هندوانه، گوجه فرنگی و سیب زمینی با انجمن‌ها، نهادهای مرتبط و کشاورزان صحبت کرده و خواهش کردیم که اضافه تولید نکنند چون بازار کشش ندارد، حتی صادرات افزایش پیدا کرده است.

کشاورز با بیان اینکه سالی 600 هزار تن سیب زمینی صادر می‌کنیم، افزود: نزدیک 700 هزار تن گوجه فرنگی و فرآورده صادر می‌کنیم و باید گفت بیش از این کشش ندارد و جامعه مشکل نوسان قیمت را تقریبا ندارد.

وی عنوان کرد: در گام دوم برای تولیداتی مثل گندم، روغن و شکر گام‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم به زودی به گروه اول بپیوندند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: گروه سوم محصولاتی ماند ذرت است که باید برای تولید آن خیلی تلاش کنیم چون تکنولوژی‌ها، امکانات و منابع موجود کمی نگران کننده است که باید آنها بهبود ببخشیم ولی باید برای امنیت غذایی دنبال کشت فرا سرزمینی هم باشیم که این در برنامه‌ها،سیاست‌ها و در برنامه ششم توسعه نیز هست.

 

انتهای پیام/پ

رونق در کشاورزی از  سال آینده 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.