سلسله نشست های تخصصی تعزیه، در راستای بررسی علمی و تجربی این هنر، در حسینیه هنر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش تکیه حسینی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ و به نقل از پرتال تعزیه، تعزیه یا شبیه خوانی، افتخار تاریخ فرهنگ و هنر ماست که کمتر آن را شناخته و به بررسی جنبه های مختلف آن پرداخته ايم. خوشبختانه در سالهای اخیر، علی رغم پیدا شدن رسانه های جدید، شاهد اقبال روزافزون مردم به این هنر آیینی هستیم. برای آنکه بتوانیم در مورد تعزیه سخن بگوییم، باید در درجه ی نخست، آن را بشناسیم و آن گاه بر پایه ی این شناخت درست و تحقیقی، تعزیه را به دیگران بشناسانیم.

تعزیه خوانی در ایران،  سابقه ای حدود سیصد سال دارد. تعزیه با ارزش ترين میراث ادبیات نمایشی در ایران است و اگر خدمت مستشرقان و تعزیه پژوهانی همچون چلکوفسکی، بیمن و... در معرفی تعزیه و انتشار تحقیقات درباره ی آن نبود، معلوم نیست که امروز وضعیت این هنر بومی در کشور ما چه بود.

خوشبختانه پس از روشن شدن ارزش و اهمیت پژوهش در موضوع تعزیه، عده ی زیادی از علاقمندان به نگارش کتاب، مقاله، پایان نامه، یادداشت و... در این باره پرداختند.

با توجه به این مهم موسسه ی ادب پژوهی شیعی (سلیس) با همکاری گروه رسانه ای شب دهم  وظیفه ی خود می داند که از پژوهش های علمی در زمینه ی تعزیه، به عنوان ارزشمندترین میراث ادبیات نمایشی در ایران، حمایت کند و از نظرات محققان و پژوهشگران این حوزه، استفاده نماید. به همین دلیل در نظر دارد سلسله نشسته ایی با موضوع "آشنای با مبانی و تجربه اجرا در شبیه خوانی" به صورت ماهانه باحضور دکتر مسلم نادعلی زاده محقق و پژوهشگر تعزیه و دیگر کارشناسان ، پیشکسوتان و تعزیه خوانان کشوری برگزار نماید، قرار است ضمن پرداختن به موضوع تاریخ تعزیه، به صورت مفصل، متون مجالس تعزیه و کیفت اجرای این مجالس در روزگار ما مورد بررسی قرار گیرد. در این نشست ها، همچنین به پرسش های گوناگون در موضوع تعزیه پاسخ داده خواهد شد که ان شاءالله برای هنرمندان، ذاکران، محققان و علاقمندان مفید خواهد بود.

سلسله نشست های

 در نخستین جلسه از این نشست به بررسی ابعاد مختلف تعزیه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از جمله (ساختار و قصص استفاده شده در نسخه تعزیه , ارزش ادبی نسخه  , تغییرات و نوآوری های , بررسی شخصیت از نظر فلسفه و اسطوره , زندگی نقش هو شخصیت ها , قراردهادهای اجرا , کنایات و نشانه های رفتاری , کارکرد و چیدمان اشیا , قراردادهای زمان , موسیقی , نحوه روایت چندم شخص , تاریخ اشعار از منظر مقاتل ) پرداخته میشود.

 این نشست باحضور دکتر مسلم نادعلی زاده محقق و پژوهشگر تعزیه ، پنج شنبه 12 بهمن ساعت 15 تا 18  محل حسینیه هنر به آدرس تهران، خیابان 16 آذر، رو به‌روی خیابان پورسینا، پلاک 60 برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.