وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از چند منظر به دهه فجر نگاه میکند گفت: اولین بعد، اصل مناسبتی دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی است که دانشآموزان و فرهنگیان طلیعهداران انقلاب اسلامی بوده و در پیروزی آن نقش اساسی ایفا کردند؛ آموزش و پرورش با تعلیم 41 هزار شهید معلم و دانشآموز از پیشتازان انقلاب اسلامی است.
کاظمی دهه فجر را بزرگترین عرصه تربیت سیاسی و اجتماعی آموزش و پرورش دانست و افزود: در دهه فجر میتوان هویت انقلابی دانشآموز را هم نهادینه و هم ارتقا داد؛ دهه فجر فرصتی برای دمیدن روح امید و نشاط در کشور است؛ دانشآموزان می توانند خلاقیت خود را به موازات ارزشهای انقلاب بروز دهند و در کنار اینها این اقدامها موقعیتی برای افزایش بصیرت دینی و اجتماعی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه ما تمرکز بر مدرسه با رویکرد مدرسهمحوری است، گفت: هدف ما زمینه سازی برای مشارکت حداکثری دانشآموزان با استفاده از تشکلهای دانشآموزی در همه مدارس است مسائلی که برای ما اهمیت دارد، تأکید بر جایگاه رفیع و بیبدیل رهبری در تأسیس انقلاب اسلامی و هدایت آن بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) است، تقویت غرور ملی و دینی و ایجاد وحدت و همبستگی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد؛ البته تمرکز زدایی هم با توجه به خصوصیات بومی هر استان باید در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه آغاز دهه فجر مصادف با روز پنجشنبه شده که مدارس تعطیل شده گفت: در روز پنجشنبه به صورت نمادین زنگ انقلاب به صدا در خواهد آمد و سرود هزار و 350 نفری اجرا خواهد شد؛ روز شنبه 14 بهمن ماه هم زنگ انقلاب در مدارس سراسر کشور به صدا در خواهد آمد؛ توجه اصلی ما راهپیمایی 22 بهمن است؛ راهپیمایی امسال قطعا باشکوه تر از هر سال خواهد بود که البته حساسیت فرهنگیان با توجه به اتفاقاتی که اخیرا رخ داده بیشتر است؛ آموزش و پرورش برای حضور دانشآموزان در این راهپیمایی مقدماتی فراهم کرده تا حضور آنها به صورت سازمان یافته باشد؛ تمامی برنامهها شامل برنامههای راهبردی، عملیاتی و اجرایی در یک کتاب تحت عنوان طلیعه فجر به شکل یکپارچه و منسجم فراهم شده و به مدارس ارسال شده و از آنها بر اساس ظرفیتها و توانمندیهایی که دارند خواسته شده تا اقدامات خود را در این دهه انجام دهند.
کاظمی در تشریح برنامههای این وزارتخانه به مناسبت دهه فجر گفت: مهمترین اقدام ما تجلیل میثاق با آرمانهای مطهر حضرت امام (ره) و شهدا، فضاسازی و صحنهآرایی به منظور ایجاد امید و نشاط به منظور جذب حداکثری دانشآموزان و مسابقات ویژه دهه فجر در رشتههای قرآنی و ورزشی است برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران به عنوان نمادی از هویت ما، برگزار صبحگاه مشترک تشکلهای دانشآموزی و اجرای سرودهای مرتبط با ایام دهه فجر از برنامههای وزارت آموزش و پرورش در مدارس است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اثربخشی برنامهها باید چند مسئله را در نظر گرفت، اظهار کرد: توجه اول ما فراگیری اقدامات است تا همه مدارس در آن حضور داشته باشند؛ دوم مشارکتپذیری همه دانشآموزان و سوم تمرکز بر پرچم جمهوری اسلامی به عنوان نماد هویت دینی و ملی ما است که مدتی قبل دیدیم عدهای از مغرضان به این نماد بیاحترامی کردند؛ به همین منظور در پوستر طراحی شده به مناسبت دهه فجر هم از پرچم ایران استفاده شده است. آموزش و پرورش چند شعار را برای دهه فجر امسال در نظر گرفته است.
وی افزود: دو سرود برای مقطع ابتدایی و متوسطه طراحی شده که با تأکید بر اصول اساسی انقلاب اسلامی سرودی بسیار جذاب و شوق آفرین است اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران هم در کنار اجرای سرود انجام خواهد شد.
کاظمی ادامه داد: اقداماتی اندیشیده شده است که هر مدرسه بنا به ظرفیت مالی و خلاقیتی که دارد با محوریت گفتمانسازی انقلاب و بصیرتافزایی یک نمایشگاه خلاقانه داشته باش؛ این نمایشگاه سالهای قبل به صورت متمرکز در استانها برگزار شده که امسال تصمیمگرفتهایم که هر مدرسه به صورت مجزا یک نمایشگاه داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هر مدرسه با استفاده از فعالیتها و خلاقیتهای دانشآموزان پس از دهه فاطمیه اول به اجرای برنامههای شاد و متنوع میپردازد؛ تئاترهای زنگ تفریحی که متناسب با انقلاب اسلامی و دهه فجر است مهیا شده که در زنگهای تفریح به اجرا در خواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه در ایام دهه فجر هر مدرسه شاهد برگزاری مسابقات ورزشی خواهد بود، گفت: برنامههای استماع قرآن و همایش یاوران انقلاب در 750 منطقه آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور تشکلهای دانشآموزی از دیگر ویژه برنامههای امسال وزارت آموزش و پرورش در مدارس کشور است.
کاظمی در تشریح سه استراتژی معاونت پرورشی و فرهنگی در طراحی و اجرای تمام اقدامات خود، بیان کرد: نگاه اول ما توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت است؛ استراتژی دوم توسعه مهارتهای دانشآموزی با فعالیتهای اخلاق محور و استراتژی سوم ایجاد روحیه امید و نشاط در مدارس سراسر کشور است، این در حالی است که دشمن به دنبال ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه است و طبیعتا ما نیز با نگاه اثربخشی و عدالت محوری اقدامات خود را در راستای این سه استراتژی انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به سؤال مطرح شده در خصوص فضای مجازی، گفت: اهمیت فضای مجازی و تأثیر آن بر تربیت دانش آموزان، آموزش وپرورش را برآن داشت تا تلویزیون تعاملی را راه اندازی کند و با ارائه مطالب جذاب رسالت خود را در امر تربیت انجام دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی در پاسخ به سؤالی درخصوص بروز برخی ناهنجاریها در جامعه، تصریح کرد: تربیت دانش آموزان تنها در حیطه آموزش وپرورش محسوب نمیشود، بلکه عواملی مانند جامعه، خانواده، فضای مجازی و رسانه نیز دخیل هستند؛ بنابراین برای تربیت صحیح دانش آموزان، همه نهادها باید با آموزش وپرورش همکاری کنند.
محمدرضا مسیبزاده مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در تشریح برنامههای این نهاد در دهه مبارک فجر گفت: در اولین اقدام جامعه قرآنی فرهنگیان امروز با آرمانهای امام راحل در حرم مطهر حضرت امام (ره) تجدید بیعت کردند.
همچنین برگزاری نمایشگاههای قرآنی، دیدار با خانوادههای معظم شهدای قربانی و برگزاری مسابقات قرآن و عترت در 14 رشته از مهمترین این اقدامات است افتتاحیه مسابقات قرآنی روز یکشنبه در شهر همدان و با حضور سه هزار دانشآموز برگزار خواهد شد و در 12 استان هم طرح ملی الگوی تلاوت را در همین ایام برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام /