راه ها به عنوان شریان ارتباطی مهم و به عنوان زیر ساخت توسعه اقتصادی یکی از ملزومات پیشرفت هر منطقه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستائی ایفا می کند، به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می کنند.

دهه فجر همواره فرصت مناسبی برای ارائه  دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران  به عنوان نظام برآمده از مجاهدت های انقلاب اسلامی است. وضعیت روستاهای یک کشور می تواند معیار مهمی در وضعیت توسعه و عدالت باشد.

برای بررسی مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه توسعه راه های روستایی و مقایسه شرایط راه های روستاهای کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به سراغ غلامحسین شیری مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان رفتم.

غلامحسین شیری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، گفت: راه های روستایی استان هرمزگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آسفالت نبود و تنها 300 کیلومتر راه روستایی شوسه که مراکز پرجمعیت روستایی را شامل می شد، وجود داشته است.

راه های روستایی زیر ساخت توسعه اقتصادی و گردشگری

وی افزود:در حال حاضر 9هزار و 937 کیلومتر راه روستایی در استان هرمزگان وجود دارد که 4هزار و694 کیلومتر آن راه آسفالته و 830 کیلومتر آن راه شوسه است.

بیشترین طول راه روستایی در حوزه شرق هرمزگان

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان با اشاره به اینکه بیشترین طول راه روستایی در حوزه شرق استان و شامل شهرستان های میناب ، رودان ، سیریک ، جاسک و بشاگرد است افزود: طول کل راه های روستایی این حوزه 4هزارو 633 کیلومتر (47 درصد کل راههای استان) است که از این مقدار 1هزار و 686 کیلومتر آسفالت (36 درصد کل راه آسفالت استان) هستند.


راه های روستایی زیر ساخت توسعه اقتصادی و گردشگری

وی گفت:بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 1395 تعداد 1هزارو 578 روستای دارای سکنه در استان هرمزگان وجود دارد که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی 1هزارو80 روستا از راه مناسب آسفالت برخوردار شده اند.

جاده های روستایی عامل اصلی جابجائی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی و شهرها

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان افزود:جاده های روستایی علاوه بر حمل تولیدات زراعی و دامی روستاها ، عامل اصلی جابجائی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی و شهرهاهستند.

غلامحسین شیری گفت:راه های آسفالت روستایی علاوه بر کاهش استهلاک و کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری ، باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی روستاها می شوند و نقش عمده ای در اقتصاد روستایی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامی با حمل و نقل آسان تر به مراکز مصرف می شوند و بطور کلی ایجاد و توسعه جاده های روستایی اثر بالقوه‏ای در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و ایجاد فعالیت‌های بازاری دارد.

راه های روستایی زیر ساخت توسعه اقتصادی و گردشگری

وی گفت: مهم ترین طرحی که در سال های اخیر در استان هرمزگان در حوزه راه روستایی انجام شده است طرح آسفالت هزار کیلومتر راه روستایی در یک سال در 12 شهرستان استان  است که برای نخستین بار در کل کشور در طول یکسال این میزان آسفالت انجام شده و به عنوان یک رکورد در کل کشور ثبت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان افزود:کل اعتبار هزینه شده این طرح 300 میلیارد تومان می باشد که از محل منابع اعتباری استانی و ملی و قیر تهاتری تامین شده است.

بهره برداری از 46 طرح راه روستایی همزمان با دهه مبارک فجر

محمد مهدی رضایی معاون راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان هم از آماده سازی 46 پروژه راه روستایی به طول بیش از 172 کیلومتر در 59 روستا و با ارزش بیش از461 میلیارد ریال برای بهره برداری در دهه فجر امسال خبر داد.

راه های روستایی زیر ساخت توسعه اقتصادی و گردشگری

وی افزود: درحال حاضر رویکرد اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان برای احداث و توسعه راه های روستایی ، متکی بر اعتبارات استانی و ملی مصوب در قانون بودجه بوده و رایزنی های انجام شده برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه های روستایی که به مراکز پرجمعیت و مستعد کشاورزی به نتیجه ای نرسیده است و در بخشی از راه های شهرستان بستک و بندرلنگه و میناب با استمداد از خیرین برای مشارکت در اجرای زیرسازی و بازگشایی محور های روستایی و همچنین کمک گرفتن از دهیاری ها برای زیرسازی محورهای روستایی ، 245 کیلومتر راه روستایی از این طریق آسفالت شده است.

 معاون راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: احداث راه های روستایی بالای 20 خانوار در اولویت اجرایی وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان است، برای همین منظور از ابتدای سال 1395 کلیه راه روستاهای استان هرمزگان اولویت بندی شده و بدين ترتيب ما حصل اين اولويت بندی بصورت كتابچه ای تهيه شده كه به عنوان برنامه عملی اداره راه و شهرسازی استان هرمزگان براي رفع محروميت و بهره مندی روستاهای بالای بيست خانوار از راه آسفالت ، مد نظر قرار گرفته است.

محمد مهدی رضایی افزود:باتوجه به اولویت بندی انجام شده 1هزارو 782 کیلومتر راه خاکی روستاهای بالای 20 خانوار می باشد که در اولویت اجرایی برای آسفالت قرار دارند که شهرستان بشاگرد در شرق استان هرمزگان با 843 کیلومتر راه خاکی روستایی بالای 20 خانوار محروم ترین نقطه استان هرمزگان به لحاظ راه روستایی است.

ارائه خدمات بزرگ در حوزه راه و راهسازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 

وی گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با توجه به محرومیت ویژه استان هرمزگان و همچنین پراکندگی روستاهای این استان خدمات بزرگی در حوزه راه و راهسازی شده است و در حال حاضر راه کلیه روستاهای استان هرمزگان بجز روستای بستکان در شهرستان بشاگرد بازگشایی شده و تردد به روستاها در حال انجام است .

راه های روستایی زیر ساخت توسعه اقتصادی و گردشگری

 معاون راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان افزود:بیش از 4هزار و 694 کیلومتر راه روستایی نیز آسفالت شده است و همچنین از سال 1393 تاکنون نیز بیش از850 کیلومتر از راه های آسفالته با قدمت بیش از 20 سال روکش مجدد شده اند.

انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.