به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «لاتاری» با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم، سیدمحمود رضوی؛ تهیه کننده، ساعد سهیلی، حمید فرخنژاد، زیبا کرمعلی، هادی حجازیفر؛ بازیگران فیلم، ابراهیم امینی؛ نویسنده، هادی بهروز فیلمبردار و با مدیریت محمود گبرلو یکشنبه پانزدهم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.مهدویان در ابتدای این نشست، درخصوص استفاده از
موسیقی فیلم «ربوده شده» گفت: به نظرم این موسیقی به ایده کار میآمد و دوستش داشتیم و تا همین امروز نمیدانستیم این موسیقی قبلا استفاده شده و بعد از
جشنواره فکری خواهیم کرد. البته رایت این موسیقی را از خواننده خریدیم. ممکن است تغییر کند، و یا بلعکس تغییری تو موسیقی نداشته باشیم.
همچنین کارگردان این اثر
سینمایی، درباره پست اینستاگرام و و خط قرمزی که به روی «لاتاری» کشیده بود، بیان کرد: فیلمهای خیلی زیادی امروز ساخته میشوند که این ویژگی را دارند. دنبال امضای کاری نبودم، ولی این شیوه را برای
فیلمبرداری بهتر میدانستم.
وی درخصوص پایان بندی فیلم سینمایی «لاتاری» گفت: من فکر میکردم، که شخصیتها به خصوص موسی ناقص باقی میماند و داستان ناتمام میشد. اینکه شبیه داستانهای قدیمیتر شده، باید بگویمای کاش رفتارهای ما شبیه گذشته و ۴۰ سال پیش بود. ما در خیلی مسائل عقب گرد کردیم. من فکر میکنم ایرادی ندارد اگر «لاتاری» فیلمهای جاهلی دوره فیلم فارسی را به یاد شما میاندازد.
مهدویان افزود: به هر حال این فیلم است و وقتی قانون کارآمد نیست، رفتار فراقانونی پیش میآید و در هرجامعهای ممکن است رخ دهد. این یک هشدار است که ممکن است منجر به یک جور حادثه شود و در کشور هم شاهد این اتفاقات هستیم.
در ادامه این نشست فرخنژاد اظهار کرد: اگر آدمها بابت نقشها محاکمه میشدند، باید «جان لنون» بارها کشته میشد و اعدامش میکردند. این فقط یک فیلم است و نگاهی سانسوری است و مثلا میگویند فلان فیلم را به اسکار نبر به این دلیل که مثلا ضد زن است و مردسالار است و... به نظر مرتضی در فیلم عقلانیت حاکم است و جایی که نباید درگیر شد درگیر نمیشود. به نظرم کسی دولت ما را به خاطر فیلمی که زاییده تخیل است محکوم نخواهد کرد.
مهدویان توضیح داد: اساسا همین نگاه سانسور را به وجود میآورد. این
فیلم برای ساخته شدن چندین ماه پشت درهای ساخت ماند و این نگاه غلط است. قهرمانان در همه انواع
سینما کار غیرمتعارف میکنند و مثال زیاد داریم. اشکال از همین جا شروع میشود که کاراکتر را نماد کسی میدانند. اینطور نیست. همیشه میگوییم یعنی مردهای ما، مأموران ما و... اینطور هستند؟ باید اجازه داد شخصیتها شکل بگیرند. سنجیدنها سینمای ما را عقیم کرده... این نگرانیها باعث چیده شدن سر و دم فیلمها شده. در فیلمهای مختلف قهرمانان فیلمهای تاریخی هرکاری میکنند و وضعیتی که در زندگی عادی تجربه نمیشود، تجربه میکنند.
رضوی ادامه داد: ما نمیخواهیم بگوییم امنیت ملی مهم است، عزت و غیرت مهم نیست. این سه کنار هم معنا دارد. اگر برای یکی دیگری زیر سوال برود، همه چیز خراب شده، تا به حال درباره این مسئله حرفی نزدهایم و درپوشی به روی همه آنها گذاشتهایم و همه چیز را نفی کردهایم. یک نفر در فیلم است غیرت ملی دارد و یک نفر غیرت شخصی. و اینها جایی که نیاز شد به صحنه آمدند. بین نجاتدادن جان امیرعلی و دیگری یکی را انتخاب کرد.
رضوی در پاسخ یکی دیگر از خبرنگاران گفت: نمیدانم به دیگران اجازه نگارش این فیلمنامه را میدادند یا نه. ما چند کفش پاره کردیم تا مجوز گرفتیم. از پروانه ساخت تا مرحله دیده شدن، فضاهایی میسازند که باعث ترس همه میشود. اثر خودش را قضاوت میکند تا دیده نشود، نمیتوان حرف زد. ترکیب ما ترکیبی بود که باعث شد مجوز بگیرد.
امینی افزود: فیلمنامه را به صورت مشترک با مهدویان نوشتیم و تأخیر در صدور پروانه ساخت، به ما اجازه داد روی فیلمنامه کار کنیم. این شیوه ماست. در طول پیش تولید ما فیلمنامه را تقویت میکنیم. ما اصلا روی متن یک نفره کار نمیکنیم. من با مهدویان کار میکنم.
مهدویان درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص بی غیرتی پدر نوشین و غیرتی بودن نامزد او، گفت: بیزارم از تفسیر نمادی فیلمها. این آفت سینماست. هرچیزی را نمادسازی میکنند و وضع آنقدر افراطی شده که هر کس هرنظری دارد، میگوید و به دیگران القا میکند.
مهدویان درباره حذف و تغییرات فیلمنامه تصریح کرد: واقعا یادم نیست که چقدر را کجا در آوردند؟ سیستم ممیزی در ایران سخت و پیچیده است. جاهای دیگر نمیدانم چگونه است. نسخه اولیه فیلمنامه، پایان خشنتری داشت و فاشیستیتر بود. به نظر می آید فیلم جذابتری هم میشد، ولی ما آن را مدام نرمتر کردیم و همین نتیجهای که حاصل شد را میبینید. البته فیلم خرده تغییرات دیگری هم داشت.
رضوی در پاسخ به انتخاب لوکیشن های خارج از ایران گفت: ما ممکن است پنج انتخاب هم داشته باشیم. چهار کشور در نظر ما بود. در ابتدا وارد شدیم و به دلایلی که نفهمیدیم چرا مجوزها صادر نشد، در همان کشور دوباره مجوز صادر شد! از این طرف هم هدایت نشدیم و در کشور غریبه، خودمان کارمان را جلو بردیم.
حجازی گفت: اگر«لاتاری» ساخته شد، نتیجه زحمات رضوی است. همه خط مشی سیاسی من را میدانند. رضوی به خاطر ما و تیم ما پشت فیلم ایستاد. به نظرم بی انصافی است و فکر میکنم تنها ایراد آقای رضوی این است که اصلاحطلب نیست! در قطر با پاسپورت ایرانی پول ما را تبدیل نمیکردند! آنها دلار ما را ریال قطر می کردند.
رضوی ادامه داد: من غیرت را سیاهنمایی نمیدانم. جوشش غیرتی، سیاهنمایی نیست. البته این را بگویم که اگر قالیباف بود من 10 روزه فیلم را میساختم.
امینی درخصوص فیلمنامه پاسخ داد: اگر رابطه عاشقانه را نمیدیدیم، نمیتوانستیم به نتیجه دلخواه برسیم. به نظرم رابطه باید شکل بگیرد، بعد از دست برود.
رضوی افزود: من در مورد امروز حرف میزنم و نمیتوان گفت نقصی نیست و نمیتوان فقر و تبعیض و... را انکار کرد. فیلمیساز باید نکاتی را به جامعه گوشزد کند. اگر از «لاتاری» استقبال میشود، به دلیل بغضهای فروخردهای است که در دل مردم وجود دارد. هنوز مردم عقده اتفاق فرودگاه جده را دارند. ما فیلمسازها باید هزینه بدهیم و حرف مردم را بزنیم. روزی که گفتند فیلم را بسازی اکران نمیشود، توقیف میشود، ما گفتیم بگذارید بسازیم و اصلا توقیف شود!
گفتنی است؛ در پایان این جلسه جواد عزتی با تاخیر به نشست پرسش و پاسخ آمد.
انتهای پیام/