معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: طی چند دهه گذشته تلاش های ارزشمندی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته که برخی عملیاتی شده و برخی به این مرحله نرسیده است. با نگاهی به این تاریخچه می بینید که کمتر برنامه جامعی در حوزه آموزش علوم پزشکی داشته ایم که با نگاهی آینده نگارانه و کل نگر به برنامه ریزی برای ارتقای این حوزه بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: برنامههای نظام سلامت باید باتوجه به نیازهای واقعی و با رویکرد آینده نگاری تدوین شود و چنانچه در مدیران در سطوح مختلف این حوزه تعهد برای اجرایی سازی برنامه ها ایجاد شود می توان به اثربخشی آن امید داشت.
لاریجانی جلب مشارکتهای محیطی در برنامه ریزی های نظام سلامت را نکته ای کلیدی در موفقیت این حوزه خواند و گفت: در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در تمامی مراحل تدوین، اجرا و ارزیابی خود دانشگاهها دخیل بوده اند و این نکته ای است که بسیاری از مسئولین دانشگاهها بر آن اذعان دارند.
وی اضافه کرد: برنامه هایی که در سطح یک وزاتخانه تدوین می شود برای ماندگاری و تعهد اجرا لازم است در نهادهای سیاستگذار ملی مورد تصویب قرار گیرد و خوشبختانه طی چندسال گذشته در برنامه آمایش سرزمینی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این اتفاق افتاد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر این موضوع تاکید کرد که در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دنبال مشخص شدن مسیر دانشگاههای علوم پزشکی به سمت ارتقای آموزش علوم پزشکی هستیم تا در سال های آینده با همکاری تمام دست اندرکاران حوزه این مسیر به خوبی دنبال شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی فقط برای رفع چالش های فعلی حوزه آموزش نیست گفت: تحقق این برنامه می تواند نیازهای آتی حوزه را نیز تامین نماید و لازم است مسئولین دانشگاهها در قسمت هایی که با چالش مواجه هستند تمرکز بیشتری داشته باشند.
وی افزود: برنامه های ملی اقدام بسته های تحول برای مناطق آمایشی و ستاد تدوین شد. این برنامه ها کاملا با نظر مسئولین دانشگاهها و دانشکده های کلان مناطق تدوین شده و ممکن است برنامه مناطق مختلف تفاوت هایی با هم داشته باشد ولی یک جهت را دنبال می کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاهها در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: ظرفیت های زیادی در این بدنه ارزشمند در دانشگاهها وجود دارد که می تواند در پیگیری بسته های تحول و نوآوری کمک کند.
وی با اشاره به راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، از مسئولین و اعضای هیات علمی دانشگاهها خواست طرح های تحولی آموزش خود را به این مرکز ارسال نمایند.
لاریجانی همچنین از نهایی شدن فهرست کتب مرجع علوم پزشکی در چند ماه آینده خبر داد و افزود: خوب است تمامی دانشگاهها در این حوزه مشارکت کنند تا از همه دانشگاهها کتبی در این حوزه وجود داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه محاسبات نیروی انسانی در سطح ملی انجام شده گفت: در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیازهای منطقه ای به نیروهای تخصصی در حال بررسی است و برش منطقه ای این محاسبات نیز به زودی نهایی می شود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها در زمینه ماموریت گرایی خوب پیش رفته اند و طی مکاتبه ای خواسته شده تا باتوجه به ظرفیت های دانشگاهها چنانچه می خواهند ماموریت جدیدی داشته باشند جهت بازبینی فهرست ماموریت های واسپاری شده به مناطق اعلام نمایند.
لاریجانی از پیشرفت دانشگاهها در توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی و جذب دانشجوی خارجی سخن گفت و اظهار داشت: به همه دانشگاهها اختیاراتی در حوزه بین الملل ابلاغ شده و لازم است از این ظرفیت برای توسعه دانشگاهها استفاده شود.
وی از توسعه آموزش مجازی در حوزه علوم پزشکی خبر داد و افزود: بسیاری از آزمون ها به صورت الکترونیک و با کمک مناطق آمایشی برگزار می شود. با راه اندازی سامانه LMS دانشگاهها می توانند کلاس های درس خود را در این سامانه قرار دهند تا در تمام کشور در دسترس باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از مسئولین دانشگاهها علوم پزشکی کشور خواست سال 97 را به استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اختصاص دهند و در مدت کوتاهی که تا پایان سال باقی است برای این کار برنامه ریزی کنند.
انتهای پیام/