باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پیشرفت ۹۴ درصدی تالار مرکزی ارومیه در طول ۱۰ سال

یکی از پروژه‌های مهم فرهنگی که در آذربایجان غربی طی سال‌های گذشته مراحل ساخت آن آغاز شده است، پروژه تالار مرکزی ارومیه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛یکی از پروژه‌های مهم فرهنگی که در آذربایجان غربی طی سال‌های گذشته مراحل ساخت آن آغاز شده است، پروژه تالار مرکزی ارومیه می‌باشد. این پروژه که سال ۸۶ در سفر رئیس جمهور وقت به استان، کلنگ زنی شد، بیش‌تر از ۱۰ سال مراحل ساخت آن به طول انجامیده است. به گفته مسئولان، این تالار می‌بایست در سال‌های ۸۹ – ۹۰ به اتمام می‌رسید، اما با تاخیر ۶ ساله مواجه شده است. تالار مرکزی ارومیه جزو هشت تالار بزرگ کشور می‌باشد که می‌تواند با بهره برداری رسیدن، بسیاری از مشکلات موجود در عرصه هنر و فرهنگ را بهبود بخشد. این در حالی است که بیشتر فعالیت‌های فرهنگی نظیر اجرا‌های گروه‌های موسیقی و گروه‌های تئاتر در تالار شمس ارومیه متمرکز شده اند که این تالار از لحاظ ساختار قدمتی طولانی دارد و جوابگوی فعالیت همه گروه‌های هنری و فرهنگی نمی‌باشد.

پیشرفت ۹۴ درصدی تالار مرکزی ارومیه در طول ۱۰ سال

بهره برداری از تالار مرکزی ارومیه در صورت تخصیص اعتبار

محمد باقر کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ درباره تالار مرکزی ارومیه می‌گوید: تالار مرکزی ارومیه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و به زیربنای ۱۸ هزار متر مربع احداث شده است.
کریمی درباره پیشرفت فیزیکی این پروژه می‌افزاید: تالار مرکزی ارومیه در طول ده سال گذشته، ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در صورت تزریق اعتبار کافی این پروژه به زودی به بهره برداری می‌رسد.

پیشرفت ۹۴ درصدی تالار مرکزی ارومیه در طول ۱۰ سال

وی درباره ظرفیت تالار مرکزی ارومیه بیان می‌کند: پروژه تالار مرکزی ارومیه با ظرفیت بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در حال ساخت است که توان افزایش آن به هزار و ۵۰۰ نفر نیز وجود دارد که در سال‌های آینده می‌توان ظرفیت این تالار را افزایش داد.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی درباره اعتبار این پروژه بیان می‌کند: برای پروژه تالار مرکزی ارومیه بیش از ۲۴ میلیارد تومان هزینه شده است که در صورت تامین ۲۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، این پروژه تا پنج ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد.
کریمی درباره دلیل تاخیر ده ساله افتتاح این پروژه می‌گوید: مطالعه و خاکبرداری تالار مرکزی ارومیه تا سال ۹۰ به طول انجامید که پس از مطالعه و خاکبرداری، عملیات اجرایی این طرح به صورت جدی از سال ۹۰ آغاز شد.
به گفته کریمی، پروژه تالار مرکزی ارومیه به دلیل وضعیت دولت‌ها و مشکل نقدینگی در کشور با تاخیر مواجه شده است.
وی درباره ساختار تالار مرکزی ارومیه ابراز می‌کند: تالار مرکزی ارومیه دارای ٢ سالن برای نمایش و موسیقی، بخش پلاتو و سالن بلک باکس، نگارخانه، پارگینگ و بخش‌های مختلف است. همچنین دارای سالن موسیقی با ٤٣٠ نفر ظرفیت که بزرگترین سالن آن نیز با ظرفیت یک هزار و ٢٠٠ نفر در حال احداث است.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی درباره تجهیز سالن‌های تخصص اجرای موسیقی و تئاتر تالار می‌افزاید: تجهیز سالن‌های تخصص اجرای موسیقی و تئاتر تالار مرکزی ارومیه شامل تجهیز سِن هیدرولیک و سیستم آکوستیک سالن جزو مهم‌ترین بخش‌های این طرح به شمار می‌رود.

پیشرفت ۹۴ درصدی تالار مرکزی ارومیه در طول ۱۰ سال

برنامه ریزی کالبدی طرح تالار ارومیه با توجه به برنامه پیش بینی شده برای عملکرد، ظرفیت و بخش بندی فضا‌های اصلی، ارتباطی و جنبی و زیربنایی تعیین گردیده است. در یک تقسیم بندی فضا‌های اصلی به صورت زیر طبقه بندی شده است که شامل فضای سالن تالارموسیقی با فضا‌های پشتیبانی و پشت صحنه، فضای سالن تئاتر و فضای پشتیبانی و پشت صحنه، فضای اداری و مدیریت مجموعه، فضا‌های تأسیساتی و انبار‌ها می‌باشد.
همچنین تالار مرکزی نیز شامل تالار موسیقی شامل بخش‌های جایگاه تماشاچیان به ظرفیت ٥٠٠ صندلی، صحنه و برج صحنه، فضای گریم هنرمندان، انبار‌های لباس و رختکن، انبار لوازم موسیقی، انبار لوازم دکور صحنه، ورودی تجهیزات و تدارکات، فضای تمرین موسیقی، فضای اختصاصی رهبر ارکستر و اعضای ارکستر و تک نوازان و سالن تئاتر شامل بخش‌های جایگاه تماشاچیان به ظرفیت هزار صندلی، صحنه و برج صحنه، فضای گریم هنرمندان، انبار‌های لباس و رختکن می‌باشد.

ندا موسی زاده

انتهای پیام/ن.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.