لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:برای اولین بار به یک توافق ملی برای نیازهای منابع انسانی دست یافته ایم.
لاریجانی با بیان اینکه 4 دهه از انقلاب می گذرد و در این مدت تلاش های زیادی در نظام سلامت انجام شده گفت: خیلی از این طرح ها خوب پیش رفته و در جاهایی که با چالش روبرو بوده ایم باید در بررسی نیازهای واقعی کشور و جلب مشارکت های محیطی تلاش بیشتری صورت می گرفت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اولین برنامه بلندمدت و آینده نگارانه حوزه آموزش علوم پزشکی است گفت: این برنامه هم به مشکلات فعلی آموزش می پردازد و هم نگاهی به آینده آموزش کشور دارد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بحث بسیار مهمی است و در این مسیر دانشگاهها به سمتی هدایت می شوند که ضمن توجه به برنامه های دانشگاهی، ماموریت های ویژه ای را در سطح ملی در آموزش انجام دهند.
وی افزود: اکنون خیلی از دانشگاهها برنامه هایی در آموزش دارند و باید این برنامه ها باید با شرایط کشور منطبق شوند و در سطح ملی پیگیری شوند البته این در کنار حجم بالای کار روزمره ای است که مدیران حوزه آموزش در دانشگاهها پیگیری می کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلسات متعدد با مسئولین آموزش دانشگاهها و ستاد تدوین شد و برنامه های ملی اقدام این بسته ها در سطح ستاد، منطقه و دانشگاه نیز با نظر مسئولان در هر سطح نهایی شد.
وی تاکید کرد: مسئولین در مناطق و ستاد وزارت بهداشت باید تلاش کنند برنامه ها به صورت جدی دنبال شود. هر یک از برنامه های اقدام، قسمتی هایی از پازل کلی است که در ارتقای آموزش علوم پزشکی دنبال می شود و دستیابی به اهداف این برنامه مستلزم اجرای تک تک برنامه های اقدام به صورت اثربخش است.
دکتر لاریجانی ایجاد گفتمان تحول در دانشگاهها را نکته مهمی ذکر کرد و گفت: اساتید دانشگاهها باید در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی درگیر شده و مشارکت داشته باشند.
وی بر لزوم مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در اجرای برنامه های حوزه آموزش تاکید کرد و گفت: این اقدام در برخی دانشگاهها به خوبی انجام شده و سایر دانشگاهها نیز باید به طور جدی کار را پیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ایجاد گفتمان تحول در بدنه دانشگاهها می تواند تحول چشمگیری در آموزش ایجاد کند، ما نمی خواهیم برنامه تحول به عنوان حاشیه در دانشگاه2ها دنبال شود بلکه این برنامه باید به عنوان محور اصلی در نشست ها و زیر مجموعه دانشگاهها مثل دانشکده، گروه، مراکز تحقیقاتی و غیره تبدیل شود.
لاریجانی گفت: بحث آموزش نیاز به حمایت دارد و علیرغم چالش هایی که در دانشگاهها با آن مواجه هستید از روسای دانشگاهها می خواهیم اجرای برنامه های تحول در حوزه آموزش را به صورت ویژه حمایت کنند.
وی از پایش خروجی محور
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: ابزارهای مختلفی برای پایش این برنامه وجود دارد و تاکنون چون شروع کار بود بحث فرایندها را در ارزیابی اجرای بسته ها در دانشگاهها خیلی جدی می گرفتیم ولی از این پس بیشتر روی خروجی ها تمرکز می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری م
اموریت گرایی در دانشگاههای کشور اشاره کرد و گفت: اجرای آمایش خیلی مهم است و در حوزه سلامت تاکنون به خوبی پیش رفته است.
وی افزود: ماموریت گرایی باعث شده دانشگاهها ، حتی دانشگاههای کوچک روی ماموریت های خاصی تمرکز داشته باشند.
لاریجانی با بیان اینکه ماموریت های مناطق و دانشگاهها در حال بازبینی است گفت: ماموریت گرایی دانشگاهها را به وزارت بهداشت وصل می کند. دانشگاهها در ماموریت هایی که به عهده می گیرند همکار وزارت بهداشت هستند و در تجربه ای که طی چند سال گذشته کسب شد شاهد بودیم که در بسیاری از کارها مثل توسعه رشته پرستاری، اعتباربخشی، بازنگری کوریکولوم رشته هایی مثل دندانپزشکی اقدامات خوبی در سطح ملی انجام شد.
وی افزود: مجموعه این کارها کمک می کند که کشور رشد کند و فقط ستاد نمی تواند کارها را پیش ببرد، دانشگاهها به هم در مناطق کمک کنند و شبکه های منطقه ای را راه اندازی کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شده و زیرساخت هایی در این دانشگاه داریم که در برخی از کشورهای دنیا بی نظیر است. پیگیری توسعه آموزش مجازی باعث می شود دسترسی به دروس همه دانشگاهها در سراسر کشور آسان شود.
لاریجانی گفت: زیرساخت های خوبی برای برگزار الکترونیکی آزمون ها در مناطق موجود است و توسعه برگزاری الکترونیکی آزمون ها در حال پیگیری است. ضمن توجه به این برنامه باید سعی شود کیفیت سوالات به قوت خود باقی بماند و مناطق آمایشی و ستاد باید با استفاده از تجارب گذشته روز به روز کیفیت سوالات آزمون ها را بالا ببرند.
وی از
محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت سخن گفت و اظهار کرد: این اولین بار است که به یک توافق ملی برای نیازهای منابع انسانی دست یافته ایم، در شورای گسترش تصویب شده و برش های منطقه ای این برآوردها نیز به زودی تدوین می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش می شود دانشجویان با مشکلات اصلی سلامت مردم آشنا شوند گفت: امیدواریم با مباحثی که در این نشست مطرح می شود دانشگاهها در این روزهای پایانی سال 96، برنامه سال آینده خود در حوزه آموزش را ترسیم کنند.