سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مکمل‌های غذایی دارو محسوب نمی‌شوند، به طوریکه تداخل مصرف آن‌ها ممکن است خطر ساز شود.

مکمل‌های غذایی دارو محسوب نمی‌شوند/ راه‌اندازی مراکز غربالگری سرطان در کشور/ زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنکوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار کرد: مکمل ها فرآورده هایی هستند که به روش های مختلفی ساخته می شوند تا رفع کمبودهای تغذیه ای امروزه افراد را برطرف کنند.

وی بیان کرد: مکمل های غذایی دارو محسوب نمی شوند، به طوریکه  تداخل مصرف آنها ممکن است خطر ساز شود.

حریرچی افزود: اگر در برنامه غذایی دو اصل تنوع و تعادل رعایت شود و افراد انواع سبزیجات ، میوه و پروتئین را با هم مصرف کنند با هیچ مشکلی از نظر تغذیه ای مواجه نمی شوند.

حریرچی گفت: اگر مصرف مکمل به صورت غیر عادی و بیش از حد شود ممکن است باعث ایجاد خطراتی در افراد شود.

وی ادامه داد: قرص، شربت و کپسول ها ارائه می‌شوند تا کمبودهای تغذیه امروزی افراد را رفع کنند ،باید در نظر داشته باشیم مکمل ها دارو نیستند و نباید به عنوان دارو از آنها استفاده کرد.

ارزش تغذیه ای غذاها بر اساس قیمت آنها نیست

حریرچی با بیان اینکه شاخص اصلی پرخوردی زیاد خوردن است، ادامه داد: همچنین  نباید تصور کرد ارزش تغذیه ای غذاها بر اساس قیمت آن است.

وی با اشاره به اینکه در سنین خاص حتما باید از  برخی مکمل ها استفاده شود، گفت: برای مثال زنان در دوران بارداری و شیردهی باید مکمل مصرف کنند،  همچنین کودکان در سن 2تا 6 سالگی و نوجوانان در هنگام بلوغ باید از مکمل ها استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ویتامین ها و مکمل ها را معمولا به صورت رایگان در برخی مراکز و مدارس توزیع می کنیم، مثلا برای گروه سنی کودکان مولتی ویتامین توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه قطره آهن از 6 ماهگی تا پایان 24 ماهگی توزیع می شود، اظهار کرد:  به دلیل نوع تغذیه کمبودهایی در زمینه ویتامین دی وجود دارد که توصیه ما استفاده از قرص ویتامین دی 50 واحدی است، به طوری که در گروه سنی 60 سال به بالا میان زنان، مردان و بانوان میانسالان این قرص توزیع می شود.

حریرچی با اشاره به اینکه برای افراد بالای 60 سال هم قرص کلسیم و روی توصیه می شود، عنوان کرد: مکمل های ایرانی که در بازار موجود است مطابق با نیاز افراد ایرانی تهیه شده است و نیازی نیست که مکمل خارجی مصرف شود؛ مصرف قانونی مکمل در ایران در سال 95، هزار و 20 میلیارد تومان بود که 430 میلیارد تولید داخلی و باقی خارجی بوده اند؛ 260 میلیارد تومان نیز حجم بازار قاچاق است، هر ایرانی  به طور متوسط سالانه 20 هزار تومان مکمل مصرف می کند.

حریرچی در ادامه گفت: اگر یک آزمایش، تست، آنژیوگرافی توسط پزشک تجویز شد باید بیمار از پزشک سوال کند که انجام این اقدام حتما برای من ضروری است یا خیر؟؛ زمانی که ضرورت انجام یک اقدام تجویز شده توسط پزشک پرسیده می شود برای پزشک هم یک یادآوری محسوب می شود‌.

وی با اشاره به اینکه خطرات و عوارض جانبی اقدامات نیز لازم است از پزشک موبوطه سوال شود، تاکید کرد: برخی اقدامات عوارض جانبی کمتری دارند اما ممکن است توسط خود بیمار نیز درخواست شود.

استحقاق سنجی بیمه ها بر اساس آزمون وسع است

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: استحقاق سنجی بیمه ها بر اساس آزمون وسع است و پوشش بیمه برای همه آحاد مردم اجباری است؛ بایددر مقابل افرادی که دو دفترچه دارند ایستاد . از این موضوع جلوگیری شود.

حریرچی ادامه داد: بودجه مصوب شده کمتر از عملکرد سال ۹۶ است و اگر تعرفه هیچ تغییری نکند و بیمه شدگان زیاد نشود ، هزینه سازمان های بیمه گر به دلیل سالمند شدن تحت پوشش به دلیل افزایش تعداد خانوار و یا ازدواج فرزندان افزایش پیدا می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در برخی ایالت های امریکا تمام معاینات مکتوب و به امضای بیمار و پزشک می رسد و این برگه در پرونده بیمار ثبت می شود.

حریرچی ادامه داد: شیوع آنفلوانزا، فصلی است و در خصوص نوع انسانی ما مسئله خاصی نداشتیم ولی در مورد آنفلوانزای پرندگان اینکه شیوع آن صفر باشد با رسیدن به پایان فصل احتمال شیوع وجود دارد.

بودجه سازمان بیمه سلامت

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه ضرب و شتم پرستاران اظهار کرد: در زمینه ضرب و شتم و این گونه مواردی که رخ می دهد می توان گفت زمانی که یک اتفاق ناگوار رخ می دهد در بیمارستان ها مردم با استرس وارد می شوند، در برخی موارد در برخی استان ها فرهنگ خانوادگی به گونه ای است که باید تمام اعضای خانواده کنارش باشند و برخی این اقدام را نشانگر وفاداری می دانند در چنین مواردی وقوع اتفاقات ناگوار دور از ذهن نیست.

وی اضافه کرد: در این زمینه لازم است پیگیری های لازم انجام شود؛ برای مثال یک فرد به یک پرستار حمله کرده و فرد دوست دارد حادثه اعلام ملی شود و در غیر این صورت این نکته را عدم رسیدگی می دانند؛ قانون خاصی در این زمینه وجود دارد که در آن توضیحات لازم در زمینه فردی که به کادر درمانی حمله کند ذکر شده و با فرد خاطی بر اساس آن برخورد می شود.

وی در ادامه درباره بودجه سازمان بیمه سلامت ادامه داد: استحقاق سنجی بیمه شده ها بر اساس قانون باید انجام شود؛ امروزه بر اساس ماده 71 برنامه ششم پوشش بیمه برای تمام ایرانیان اجباری است و اگر فردی به طور غیر محقانه از صندوقی به صندوق دیگر حرکت کرده است باید از آن جلوگیری شود؛ کسری بیمه سلامت موضوع مهمی است، بودجه ای که وضع شده کمتر از عملکرد سال 96 است، اگر تعرفه هیچ تغییری نکند و بیمه شده های اصلی نیز هیچ تغییری نکنند، هر سال سه تا هفت درصد میزان هزینه های خدمات سازمان های بیمه گر افزایش پیدا می کند؛ سالمند شدن جمعیت تحت پوشش باعث افزایش خدمات می شود؛ در کشور ما بیمه بر اساس سرپرست خانوار است و در خانواده ای که نوزادی دارند، کودک به طور خود به خود تحت پوشش بیمه در می آید.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: در زمینه شیوع آنفولانزا انسانی مورد متفاوتی نداشتیم در زمینه آنفولانزای پرندگان سازمان های مربوطه اعلام نظر خواهند کرد.

وی در زمینه نظارت بر اغذیه فروش ها اضافه کرد: وزارت بهداشت جزو سازمان هایی است که در ایام تعطیلات وظایفش بیشتر می شود؛ در مراکز درمانی و ارائه خدمات تدابیری اندیشیده شده که اطلاع رسانی خواهد شد؛ در زمینه مواد غذایی اکر اطلاعات مستند به دست ما برسد بررسی های لازم صورت گرفته و توسط سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود این محصول تولید نمی شود؛ در زمینه محصولات غیر مجاز اقدامات لازم صورت می گیرد در برخی موارد توسط خود ما و در برخی موارد توسط سازمان قضایی پیگیری خواهد شد.

سیاست های جمعیتی وزارت بهداشت

حریرچی بیان کرد: حدود 39 هزار تخت در بخش دولتی در حال احداث داریم، با اقداماتی که انجام داده ایم ظرفیت تخت سازی را به پنج هزار تخت می رسانیم،  با توجه به مشکلات بودجه ای که حادث شده است محدودیت هایی برای ما وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شهرهای اطراف تهران با جمعیت های چند صد هزار نفری یا بیمارستان ندارند یا بیمارستان هایشان حدود صد تخت خوابی محاسبه شده که سیاست ما این است این مراکز را در اولویت قرار دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه سیاست های جمعیتی گفت: ما مسئولیت سلامت جمعیت، مادران و نوزادان را داریم و طی مدت گذشته شاهد آن بودیم که سزارین کاهش پیدا کرده است و زایمان طبیعی رایگان شد؛ همچنین اقدامات مناسبی در زمینه مکمل های نوزادان شکل گرفته است.

حریرچی با بیان اینکه در دو سه هفته پایانی سال کارهای زیادی انجام می‌شود و قبلا ابراز امیدواری کردیم که این معوقات را پرداخت کنیم، اظهار کرد: توقع به جایی در زمینه معوقات وجود دارد و من امیدوارم طی این دو سه هفته آینده اتفاقات خوبی بیفتد.

وی در خصوص اینکه طی6 ماهه گذشته تغییر ضرایب پرداخت نیز وجود نداشته است، گفت: ما از لحاظ تاخیر در پرداخت شرمنده پرسنل هستیم٬ اما اصل حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و قسمت اصلی تاخیر در کارانه‌هاست.

علت ابتلای افراد به سرطان

وی در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در مورد سرطان‌های مختلف در کشور اظهار کرد: ما در حال راه‌اندازی مراکز غربالگری سرطان در کشور هستیم زیرا میزان شیوع سرطان به ازای هر صد هزار نفر در بین مردان و زنان 100 مورد است.

حریرچی اظهار کرد: امروزه بحث‌های بروز و شیوع بیماری سرطان در کشور مطرح است، به طوریکه موضوع بروز مربوط به تعداد موارد جدید سرطان در طول یک سال و شیوع مربوط به موارد بیماران موجود سرطانی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه علت ایجاد سرطان اختلال در تقسیمات سلولی است، افزود: برخی عوامل خطر مانند مصرف مواد مخدر، الکل، چاقی، مصرف غذای ناسالم و مصرف ناکافی میوه و سبزی سبب تشدید ابتلای افراد به بیماری سرطان می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و قسمت عمده‌ای از این عمل‌ها برای افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی انجام شده و ما انتظار داریم، زایمان طبیعی به تمام مراکز  و نهادهای عمومی و غیر دولتی به صورت کاملا رایگان انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر زایمان طبیعی رایگان افزایش و میزان سزارین در کشور کاهش پیدا کرده است و خوشبختانه باید بگویم که زایمان طبیعی در برخی از بیمارستان‌های غیردولتی نیز رایگان شده است و همچنین تعرفه‌ زایمان طبیعی برای بیمارستان‌های غیر دولتی نیز تعیین شده است.

حریرچی ادامه داد: ناباروری یکی از مشکلات مهم جوامع بشری است که با افزایش سن ازدواج و فرزند آوری سن ناباروری نیز افزایش پیدا می‌کند و ما حمایت ویژه‌ای از زو‌ج‌های مشتاق به داشتن فرزند انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته بر اساس حق بیمه و نوع بسته بیمه حق بیمه را تعیین می‌کنند ولی در کشورمان اول حق بیمه را تعیین و بر اساس آن بسته خدمتی تعریف می‌شود و به طور کلی هربار باید 7 درصد حقوق قانون کار را بابت حق بیمه پرداخت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار