دبیر جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی گفت: برای جایزه ویژه علامه طباطبایی جلسات بسیاری داشتیم که در نهایت جایزه ویژه آیت دوره به آیت الله جواد آملی بابت تفسیر تسنیم و تفسیر موضوعی قرآن کریم تقدیم خواهد شد.

جایزه ویژه علامه طباطبایی به آیت‌الله جوادی آملی اعطا می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی با حضور حجت الاسلام ذاکر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و عبد المجید طالب تاش دبیر جشنواره و رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

طالب تاش در این نشست اظهار کرد: از سال ۸۸در اندیشه بودم تا کاری مانند جشنواره فارابی را در دانشگاه آزاد انجام دهم و از همان سال طرح جشنواره قرآنی شیخ طبرسی کلید خورد و در سال۹۳ پیشنهاد این جشنواره داده شد تا کتاب سال قرآنی معرفی شود.

وی افزود: در اولین دوره این جشنواره آثار قرآنی را در قالب کتاب، پایان نامه، طرح پژوهشی و مقاله علمی و پژوهشی ارسال کردند و در اواخر سال ۹۴اختتامیه نخستین دوره برگزار شد.

دبیر این جشنواره تصریح کرد: در کنار این جشنواره نگاه کشوری به کار داشتیم و نخستین دوره جایزه ویژه علامه طباطبایی را به آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل دو کتاب تفسیر راهنما و فرهنگ موضوعی قرآن کریم بود.

طالب تاش افزود: در شهریور امسال اولین کاری که در دستور کار داشتیم برگزاری دومین دوره جشنواره بود که بلافاصله جشنواره آماده شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم دانشگاه پتانسیل کافی را برای اجرا دارد و نهایتا مقرر شد تا این جشنواره به طور مشترک بین معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات و پژوهشکده برگزار شود.

دبیر جشنواره شیخ طبرسی اظهار کرد: فراخوانی برای این جشنواره ارسال کردیم و برای گستردگی فضا علاوه بر اعضای هیئت علمی روحانیون را هم در این جشنواره شرکت دادیم که در فرآیند طی شده آثار خوبی داشتیم البته چون این جشنواره به طور دو سالانه در سال ۹۴بود آثار سال های ۹۵ و ۹۶ مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره روند داوری این جشنواره افزود: کمیته داوری را در پژوهشکده قرآنی در نظر گرفتیم که شامل سه کمیته مطالعات قرآنی، حدیثی و تطبیقی است که از هر سه گروه شش نفر انتخاب شد تا کمیته علمی را همراهی کنند؛ علاوه بر آن یک نفر از خارج از دانشگاه برای داوری انتخاب شده است.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد درباره آثار رسیده به جشنواره این دوره بیان کرد: ۲۰۳کتاب و ۲۵پایان نامه به جشنواره رسیده است که در مرحله پایش اولیه قرار دارند و از این تعداد ۹۵کتاب، ۱۱۰مقاله، ۱۵پایان نامه و شش طرح پژوهشی به مرحله پایش نهایی راه یافت.

طالب تاش با اشاره به اینکه  شش کتاب و سه پایان نامه برگزیده شده است، عنوان کرد. در مجموع ۱۳فرهنگ قرآنی و حدیثی معرفی شد که در روز اختتامیه از آنها در حضور دکتر ولایتی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد تجلیل می‌شود.

وی افزود: برای جایزه ویژه علامه طباطبایی هم جلسات بسیاری داشتیم که در نهایت جایزه ویژه آیت دوره به آیت الله جواد آملی بابت تفسیر تسنیم و تفسیر موضوعی قرآن کریم تقدیم خواهد شد که در این مورد ایشان پیام ویدئو کنفرانسی برای ما ارسال کردند و در روز اختتامیه فرزندشان مرتضی واعظی جوادی برای دریافت این جایزه ویژه حضور پیدا خواهند کرد.

طالب تاش درباره اعضای شرکت کننده در این جشنواره گفت: از اعضای هیئت علمی دعوت کردیم تا در جشنواره شرکت کنند البته مدیرانی که ارتباط ‌ قرآنی دارند هم امکان شرکت پیدا کردند.

کیفیت بخشی اولویت اصلی برنامه های سال آینده است

حجت الاسلام ذاکر درباره روند اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی بزرگترین رویداد در دانشگاه آزاد اسلامی است، عنوان کرد: با همت پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد این جشنواره شروع به کار کرده است و وجه تمایز این دوره افزایش آثار است.

وی ادامه داد: در کمیته اجرایی که حدود دو ماه از فعالیت آن می‌گذرد اطلاع رسانی، تبلیغات، مصاحبه و مواردی از این قبیل انجام شده است و هماهنگی‌هایی برای اختتامیه جشنواره انجام شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: در مراسم اختتامیه موارد مختلفی با محوریت قرآنی در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام ذاکر با اشاره به اینکه نظرات را برای ارتقای کیفیت برنامه دریافت کردیم، عنوان کرد: زمان اختتامیه جشنواره قرآنی روز شنبه ۱۵اسفندماه در دانشگاه واحد علوم و تحقیقات است.

وی درباره جایزه ویژه علامه طباطبایی گفت: تابلوی نفیس مزین به قرآن کریم به همراه لوح تقدیر به امضای دکتر ولایتی رئیس هیئت موسس و دکتر رهبر رئیس دانشگاه آزاد است.

حجت الاسلام ذاکر در بخش دیگری از صحبت هایش به برنامه های فرهنگی و دانشجویی سال آینده دانشگاه اشاره و عنوان کرد: کیفیت اساس کار است و درباره برنامه های فرهنگی چند رویکرد پیگیری می‌شود از جمله اینکه اثر بخشی برنامه ها مشخص باشد علاوه بر آن انواع و اقسام سلیقه ها را در برنامه های فرهنگی لحاظ خواهیم کرد تا تمامی اقشار را به عنوان مخاطب خود قرار دهیم.

وی افزود: از دیگر اولویت ها و برنامه های فرهنگی امسال توجه به جشن ها است که با الگوی ایرانی نشاط و شادی را در برنامه ها قرار خواهیم داد و در ابتدای سال ۹۷جشن ازدواج دانشجویی و جشن دانش آموختگی را در دستور کار داریم.

حجت الاسلام ذاکر بیان کرد: طی چند روز آینده علاوه بر جشن نوروز جشن بزرگداشت روز مادر از دیگر برنامه های فرهنگی مورد توجه دانشگاه خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات درباره تشکل‌های دانشجویی گفت: در تلاش هستیم تعداد تشکل ها افزایش یابد و از تصدی گری صرف خارج شویم و بخشی از کارها را به دانشجویان واگذار کنیم.

حجت الاسلام ذاکر تصریح کرد: اکنون دو تشکل فعال دانشجویی و هفت کانون دانشجویی داریم علاوه بر آن سه تشکل در بخش کارکنان وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار