وزیر بهداشت گفت: کاش دولتی روی کار بیاید که همه همتش رفاه اجتماعی محرومان باشد.

کاش دولتی روی کار بیاید که همه همتش رفاه اجتماعی محرومان باشد/ در ۴ دهه گذشته در رفاه اجتماعی مردم فقط حرف زدیم و کمتر عمل کردیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در اجلاس سراسری مدیران بیمه سلامت که در سالن همایش‌های بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، گفت: امیدوارم سازمان بیمه سلامت با تجربه و دانش بیشتر وظایف خود را در تامین بیمه های درمانی آنطور که شایسته مردم است به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: اگر قانون به درستی انجام شود بیمه هایی چون بیمه سلامت می‌توانند نقش‌آفرین باشند، چرا که در قانون برنامه پنجم و ششم آمده است، منابع بیمه‌ای باید برای خرید تامین بسته پایدار توانایی داشته و پایدار باشند اما عوامل متعددی مانع این موضوع شده اند.

هاشمی عنوان کرد: بر خلاف گفته های رئیس بیمه سلامت که از اکنون پیش بینی می کند رقم هفت هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت سال بعد کسری خواهد پیدا کرد، بیمه نباید یک ریال هم کسری داشته باشد در این صورت است که روسای دانشگاه های علوم پزشکی و بیمه سلامت مجبور می شوند بسته خدمت را کوچک کنند، مگر آنکه دولت و مجلس اعتبار لازم را پیش بینی کنند تا منابع و مصارف هم ترازی داشته باشند، زیرا در این صورت است که به سوءتدبیر محکوم می شویم.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی ضعف های بودجه 97 در حوزه سلامت گفت: زیان انباشته بیمه ها و تعرفه های پزشکی در سال 97 به اعتقاد من در لایحه بودجه 97 دیده نشد و این در حالی است که نرخ ارز در کمتر از سه ماه 30 درصد افزایش پیدا کرده است و بسیاری از وسایل و تجهیزات مصرفی یا مواد اولیه آنها که در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، از خارج وارد می شوند و این افزایش نرخ ارز خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هاشمی ادامه داد: بی توجهی به این موضوع و تعیین نکردن تعرفه ها به دریافت خدمات مردم در حوزه سلامت شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی و تأمین کننده ابزار و لوازم مصرفی مورد نیاز بیمارستان ها، آسیب خواهد زد.

تعرفه های پزشکی باید قبل از لایحه  بودجه هر سال مشخص شود

وزیر بهداشت ادامه داد: تعرفه های پزشکی باید قبل از لایحه  بودجه هر سال مشخص شود و به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم باید تعرفه ها افزایش پیدا کند، این در حالی است که در لایحه بودجه 97 اعتبارات لازم برای افزایش تعرفه های پزشکی دیده نشده است و این موضوع می تواند عامل کسری بیمه ها باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه هایی که دولت ها را به خوب و بد تقسیم می کند، توجه به رفاه  اجتماعی است، تاکید کرد: متاسفانه در چهار دهه گذشته در مورد این موضوع بسیار صحبت کردیم اما کمتر عمل دیدیم وقتی به خاطرات خود رجوع می کنم می بینیم که در این زمینه نخستین گام را شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته است و این همان نگاه ادامه پیدا می کرد.

هاشمی افزود: در کشور ما برای توجه به رفاه اجتماعی مراکزی چون کمیته امداد، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، بهزیستی و بیمه های درمانی فعالیت می کنند اما در رفاه اجتماعی بسیار مشکل داریم، کاش یک دولت روی کار بیاید و همه وجه همت آن توجه به رفاه اجتماعی محرومان و مستضعفان باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از مثال هایی که گرفتار بی تدبیری ها در حوزه رفاه اجتماعی است، دانش آموزان معصوم شین آباد بودند به دلیل بی تدبیری در  آموزش و پرورش سوختند؛ وقتی قصه پرغصه این دانش آموزان برای دریافت خدمات می شنیدم فهمیدم که در تأمین رفاه اجتماعی چقدر ناکارآمد هستیم، این دانش آموزان بیمه عمر و شغل می خواهند.

وی تاکید کرد: رفاه اجتماعی یک بیمه خوب می خواهد، بیمه یعنی حمایت مالی در آنجایی که مردم درمانده می شوند و این یکی از مسائلی بوده که موجب شرمندگی ماست و بر بخش آسیب اجتماعی خلاصه شده است و یک بخش غیرقابل قبول در کارنامه 40 ساله ما محسوب می شود که نباید شاهد آن باشیم.

هاشمی خطاب به مدیران بیمه سلامت گفت: در حوزه درمان بیمه را تخصصی کنید و ریسک پذیر شوید و از قالب صندوق دربیایید، برای این کار باید زحمت کشیده تبدیل به یک بیمه کارآمد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح که بیشترین بیمه شده بعد از بیمه سلامت را دارند، این سازمان بیمه ای را همراهی کنند، گفت: بیمه ها باید از صرف رسیدگی به اصناف که در دراز مدت محکوم به شکستند دربیایند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در بررسی لایحه بودجه در قانون الحاق برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی بخشی از گرفتاری های ما در زمینه بودجه برطرف شد، اگر همین مسیر را ادامه دهیم و به وظیفه خود عمل کنیم همچنین مجلس نقش پرسشگری خود را ادامه دهد و به دقت بر امور اجرایی نظارت کند و جایی که مجری چون امسال بنده کوتاهی کرد توبیخ کند، کشور به درستی اداره خواهد شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در چند سال گذشته خوشبختانه شاهد توجه مجلس به سلامت مردم و مراقبت آنها بر اساس قانون بودیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
کارت درسته اقای وزیر. پیروز باشی.
آخرین اخبار