رئیس انجمن آسیب‌شناسی، نبود متولی خاص در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی را عامل مهم افزایش معضلات در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی متولی مشخصی ندارد» رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی درحالی این موضوع را مطرح می‌کند که سازمان‌های متعددی در زمینه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور فعالیت می‌کنند.

«مقابله با آسیب‌های اجتماعی، تعهد و مسئولیت‌پذیری نهاد‌های مؤثر» شعار روز سوم هفته جهانی سلامت است که از طرف سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.

برای بررسی این مساله که چه سازمانی باید در قبال آسیب‌های اجتماعی در کشور پاسخگو باشد و کلاف سردرگم این آسیب‌ها به دست چه کسی باز می‌شود با کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران و مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور آسیب‌های اجتماعی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

نبود متولی خاص معضل اساسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نهاد مسئول در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: متأسفانه ما در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی در کشور متولی خاص نداریم و هیچ دستگاهی در زمینه افزایش این آسیب‌ها در جامعه پاسخگو نیست.

 جولان آسیب‌های اجتماعی در جامعه/ وقتی از دست سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هم کاری برنمی‌آید

وی بیان کرد: امروزه ما مشاهده می‌کنیم که دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه آسیب‌های اجتماعی موازی‌کاری و گاهی هم تنها رفع تکلیف می‌کنند تا جایی‌ که حتی سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هم نمی‌تواند در زمینه افزایش این آسیب‌ها پاسخگو باشد، زیرا سازمان‌های دیگر هم در منشور و مأموریتشان مقابله با آسیب‌های اجتماعی گنجانده شده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی، با بیان اینکه سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توانایی کافی را برای کنترل آسیب‌ها در کشور ندارد، افزود: این سازمان تنها برای بقیه دستگاه‌ها دستورالعمل صادر می‌کند، به طور مثال در مورد اعتیاد سند ملی تدوین و این سند را به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند، دستگاه‌ها هم به فراخور توانشان در زمینه پیشگیری و کنترل اعتیاد گام برمی‌دارند.

محمدی تأکید کرد: امروزه ما مشاهده می‌کنیم که سازمان‌ها بر اساس علایق شخصی‌شان در زمینه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، بنابراین روز به روز بر آمار آسیب‌ها در کشور افزوده می‌شود.

وی با اشاره به رکوردزنی آمار طلاق از سال ۱۳۳۴ تاکنون در ایران، تصریح کرد: در سال ۹۶، بنا به آمار سازمان ثبت احوال ۱۷۵ هزار مورد طلاق ثبت شده و میزان ازدواج هم نسبت به سال ۹۵ هشت درصد کاهش پیدا کرده است، البته ما باید طلاق‌های عاطفی را هم به این آمار اضافه کنیم؛ طلاق‌های عاطفی ثبت نمی‌شوند، اما اثر‌های مخرب خودشان را بر نظام خانواده و جامعه اعمال می‌کنند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی، درباره ستاد ساماندهی کودکان خیابانی و متکدیان گفت: این ستاد متشکل از ۱۵ تا ۱۹ دستگاه است که این دستگاه‌ها همه در زمینه ساماندهی کودکان خیابانی فعالیت می‌کنند، اگر یک دستگاهی بنا به سلیقه شخصی خود عمل کند یا وظایفه‌اش را به درستی انجام ندهد بر عملکرد بقیه دستگاه‌ها هم اثر منفی می‌گذارد بنابراین متکدیانی که از دامن شهر‌ها جمع‌آوری می‌شوند دوباره به خیابان‌ها برمی‌گردند.

محمدی، اظهار کرد: ما تا هنگامی که نظام مشارکت‌های اجتماعی و مدنی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال نکنیم، با داشتن دستگاه‌های متعدد نمی‌توانیم جلوی وقوع آسیب‌ها را در کشور بگیریم؛ ما همچنین نیازمند تحول اساسی در نظام‌های قانونی‌مان هم هستیم.

 جولان آسیب‌های اجتماعی در جامعه/ وقتی از دست سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هم کاری برنمی‌آید

وی درباره سازمان بهزیستی بیان کرد: ما باید این سازمان را از حالت انفعال خارج کنیم و اعتبارات لازم را به آن بدهیم تا بتواند در زمینه همه آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا و از کمک سایر دستگاه‌ها هم استفاده کند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی، افزود: ما برای اینکه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم باید سازمان بهزیستی را از نظر منابع انسانی و مالی توانمند، همچنین در نظام تعلیم و تربیت کشور هم تحول اساسی ایجاد کنیم، زیرا نظام آموزش و پرورش فعلی ما در زمینه توانمندسازی دانش‌آموزان ناکارآمد است؛ نظام آموزش و پرورش باید مهارت‌های مختلف را به دانش‌آموزان آموزش دهد و نسلی را تربیت کند که در برابر آسیب‌های اجتماعی بیمه باشد.

محمدی درباره آسیب‌های نوپدید در جامعه تأکید کرد: امروزه ما شاهد هستیم که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده‌اند.

 مدیریت بحرانی که خود نیازمند بازنگری است

وی درباره مدیریت پیشگیری و بحران تصریح کرد: این مدیریت خود نیاز به بازنگری دارد، ما در زمینه مدیریت بحران متولی خاص در جامعه نداریم؛ چنانچه در مورد زلزله کرمانشاه هم ساماندهی خوبی در توزیع خدمات به زلزله‌زدگان نداشتیم.

محمدی، درباره سازمان‌های مردم‌نهاد (NGOها) و مراکز خیریه یادآور شد: مراکز خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد باید تخصص و توانمندی‌های حداقلی را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، این مراکز و سازمان‌ها باید در زمینه پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی هم ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.