حجت‌الاسلام شریفی گفت: الگوهای غربی ارائه شده در جامعه امروز جوابگوی‌ حل آسیب‌های اجتماعی حتی در کشورهای غربی نیست.

وضعیت کنونی جامعه، نتیجه عدم توجه به اسلام است/ الگوهای غربی در جوامع خودشان هم راهگشا نیستبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام احمدحسین‌ شریفی در نخستین همایش ملی مواجهه‌ با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به عنوان همایش اظهار کرد: در مقوله‌ آسیب‌های اجتماعی چه در کشور ما و چه در غرب تا به حال فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته است و تئوری‌های علمی در قالب همایش‌ها، دستورالعمل‌ها و راهکارها‌ برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیز مطرح شده است.

وی افزود: زندگی اجتماعی بدون آسیب وجود ندارد اما سطح آسیب و کمیت‌ و کیفیت آن در طول تاریخ بشر متفاوت بوده است، این آسیب‌ها در برخی جوامع و زمان‌ها به حدی از شدت فراگیری رسیده که بسیاری از اندیشمندان‌ را به مرز نابودی کشانده‌ است.

دبیر علمی جشنواره گفت: آسیب‌های اجتماعی مختص زمان ما و جامعه کنونی نیست بلکه در تمام زمان‌ها و جوامع وجود داشته است اما در گستره‌ اخیر این آسیب‌ها از نظر اندیشمندان اجتماعی فراگیری بیشتری داشته است؛ راهکارهای متعدد و تئوری‌های مختلفی برای مواجهه‌ با این آسیب‌ها مطرح شده است.

چرا تئوری مرگ علوم اجتماعی پدید آمد؟

وی گفت: اساساً فلسفه وجودی علوم اجتماعی زیر مجموعه جهان اجتماعی و کنترل و مدیریت جامعه است اما در عصر حاضر آن گونه که انتظار می‌رفت در این زمینه موفق نبوده‌اند، برخی از دانشمندان و صاحب نظران از مرگ علوم اجتماعی می‌‌گویند اگرچه این تئوری  مخالفان جدی نیز دارد واما عدم جوابگویی‌ علوم اجتماعی در زمینه کنترل آسیب‌ها دلیل چنین تفکری بوده است.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی مواجهه‌ با آسیب‌های اجتماعی با اشاره به آمار کارهای صورت گرفته در این حوزه گفت: برای نمونه تا سال 1380 فقط در ایران 4 هزار و 897 عنوان کتاب، مقاله، همایش، نشست علمی و میزگرد‌ برای پدیده طلاق منتشر شده است اما بر اساس آمار رسمی کشور در همان سال از هر 11 ازدواج یکی به طلاق انجامید و در سال گذشته از هر 3 و نیم ازدواج یکی منجر به طلاق شد.

وی در ادامه گفت: در حوزه اعتیاد که یک آسیب جدی در جامعه ماست در بررسی‌های انجام شده از سال 71 تا 87 ، 4 هزار و 66 عنوان مقاله، پایان نامه و رساله منتشر و کار علمی صورت گرفته است اما همه اذعان دارند که هم کیفیت معتادان و هم تنوع مواد مخدر بیشتر شده است.

وی در ادامه بیان کرد: با تمام این تعاریف و کارهای انجام شده باید بررسی کرد چرا با کارهای انجام شده شاهد افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی هستیم باید دید نسخه ارائه شده برای بیماری مناسب نیست یا بیمار به نسخه عمل نکرده است.

شریفی اظهار کرد: به اعتقاد برگزار کنندگان‌ این همایش دو مشکل عمده در این حوزه گریبان گیر جامعه است یکی اینکه اغلب مطالعات صورت گرفته تا به حال به توصیف آسیب‌ها پرداخته و آمارهای آسیب‌ها و نهایتاً چرایی آنها را گفته است که البته از نظر علمی قدم اولیه برای مطالعات اجتماعی است و دومی ضعف در عدم توجه به نگاه اسلامی برای مقابله با آسیب‌ها است.

شریفی با بیان اینکه بیشترین تمرکز روی توصیف آسیب و تبیین آنها صورت گرفته است گفت: در این جشنواره سعی کرده‌ایم به این دو ضعف پاسخ دهیم ما معتقدیم بر اساس منطق قرآن، اینکه تمرکز اصلی روی توصیف و تبیین باشد به معنای آسیب در مقابله با آسیب اجتماعی است.

دبیر علمی جشنواره با اشاره به اینکه برخی الگوهای غرب را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، گفت: با نگاهی به جامعه غرب می‌بینیم‌ الگوهای غربی در خود این جوامع راهگشا نیست لذا باید در این مدل جهان‌ بینی و ارزش مطالعات صورت گیرد.

وی با اشاره به جامعه زمان پیامبر گفت: زمانی که حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث‌ شدند جامعه در اوج فساد قرار داشت و به نقل حضرت علی (ع) پیامبر اسلام (ص) در بهترین مکان‌ها و در جوار بدترین همسایگان‌ و مردم زندگی می‌کردند.

دبیر علمی جشنواره در پایان افزود: در مجموع در این همایش 247 مقاله ارائه شده و با بررسی‌های انجام شده 60 مقاله تأیید و 46 مقاله در 6 پنل‌ ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.