آبرسانی با لوله به دو هزار و ۳۰۰ هکتار از ۴۶ هزار هکتار اراضی دشت سیستان به صورت آزمایشی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، صالحی نژاد  مدیر طرح آبرسانی به اراضی دشت سیستان گفت: زیرساخت‌های ۱۰ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان آماده تحویل به بهره برداران است.

صالحی نژاد افزود: این زیرساخت‌ها شامل ایستگاه‌های پمپاژ ۵ ناحیه، برق، خطوط اصلی و فرعی و حوضچه‌ها هستند.

وی همچنین پیشرفت کل طرح ۴۶ هزار هکتار را تاکنون ۶۳ درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به تخصیص اعتبار، انتظار می‌رود کل این طرح تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان درباره اینکه بعد از بهره برداری از این طرح چند نفر بهره بردار از آن بهره‌مند خواهند شدبا اشاره به خرده مالکی بودن منطقه تعداد بهره برداران را پس از پایان اجرای طرح حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار نفر پیش بینی کرد و گفت: مبنای تقسی آب بر اساس مستندات مندرج در دفاتر مدیری مربوطه در سال ۱۳۱۲ بوده که این سهم بندی آب در سال ۱۳۱۷ به تصویب مجلس شورای ملی وقت نیز رسیده است.

صالحی نژاد اضافه کرد: البته در سهم بندی آب از مردم نیز نظر خواسته شد و به این ترتیب مردم در شکل گیری نظام‌های بهره برداری ورود کردند که این مشارکت موجب شد نظام‌های بهره برداری طرح نیرومند‌تر شود.

وی اظهار داشت: طول لوله گذاری در طرح بیش از ۴ هزار کیلومتر بوده و با توجه به گستردگی آن تجمیع اراضی و گروه‌های هم آب با حضور مردم شکل گرفت که قرار است پس از بهره برداری از طرح و فراهم شدن زیرساخت ها، نگهداری از این سیستم و مدیریت شبکه را خود بهره برداران برعهده بگیرند.

مجری طرح آبرسانی دشت سیستان عملیات اجرایی پروژه را توضیح داد و افزود: برای اجرای لوله گذاری در این طرح حدود ۱۰۰ کیلومتر لوله فولادی، ۴۶۹ کیلومتر لوله فایبرگلاس و همچنین حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس شاید به جرأت بتوان گفت: برای اولین بار است که در کشور میزان هدررفت و بخیر آب از محل تامین تا محل مصرف در بخش کشاورزی به صفر رسیده است.

صالحی نژاد افزود:  اجرای سیستم آبیاری تحت فشار مرحله بعدی پروژه است که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اجرا خواهد شد.

۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای پروژه دشت سیستان

صالحی نژاد با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای پروژه سیستان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است اضافه کرد: در فاز اول هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده که ۷۴ میلیارد تومان آن برای تامین برق به وزارت نیرو پرداخت شده است.

یکی از مشکلات اصلی طرح را تامین برق عنوان و تصریح کرد: بهره برداری از شبکه انتقال آب با احداث ۱۷ ایستگاه پمپاژ که نیازمند ۵۲ مگاوات برق است ممکن خواهد شد و تاکنون ۱۴ ایستگاه پمپاژ آماده بهره برداری شده، ولی هنوز برق مورد نیاز تامین نشده است.

وی به یکی از ایرادات پیش از آغاز این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: به خاطر نبود مطالعه مدت اجرای طرح سه ساله با برآورد هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان اعتبار بر اساس فهرست بهاء سال ۹۲ پیش بینی و تقدیم دولت شده بود که بر اساس آن مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی تصویب شد.

وی اضافه کرد: از این میزان مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به وزارت جهاد کشاورزی و صد میلیون دلار به وزارت نیرو اختصاص پیدا کرد.

نجفی مدیر کل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: به محض اینکه دفترچه‌ها و اسناد حقوقی و مالکیتی گروه‌های هم آب مشخص شود، پیمانکاران آماده اجرای آبیاری تحت فشار در این ۱۰ هزارهکتار هستند.

طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان در سال ۹۳ بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله سیستان و بلوچستان این طرح می‌تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی در شمال این استان باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار