با مطالعه این خبر آزمایش تیروئید خود را تفسیر کنید.

آزمایش تیروئید/خواندن آزمایش تیروئیدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیروئید یکی از غده های مهم بدن  است که به صورت پروانه ای شکل  در گردن قرار دارد.  هورمون تیروئید نیز از این قسمت تولید می شود . اختلالات تیروئید  باعث می گردد که این غده کم کار یا پرکار شود. هم چنین می توان  اشاره داشت که اغلب توابع بدن انسان از ضربان قلب تا سوخت و ساز بدن را نیز بر عهده دارد. "آزمایش تیروئید" نیز در صورت مشکوک شدن به پرکار یا کم کاری تیروئید از طرف پزشک معالج درخواست می گردد. اما در این بین خواندن آزمایش تیروئید و آگاهی از اطلاعات  آن نیز مسئله مهمی است که توصیه می شود،  افراد با آن آشنا شوند. با مطالعه این خبر می توانید از نتیجه آزمایش خود کمی مطلع تر شوید و با مراجعه به پزشک بیماری تان تشخیص داده شود.

سوالات مهم در رابطه با نحوه خواندن آزمایش تیروئید

1. آیا TSH بدن شما طبیعی است؟

TSHاولین آزمونی است که توسط پزشکان گرفته می شود. TSHبه معنی  هورمون تحریک کننده بوده و توسط غده هیپوفیز   تولید می شود. در نتیجه نیز باعث تحریک تیروئید به تولید و انتشار هورمون های T3_ T4 می گردد. هم چنین TSH را می توات به موتور غده تیروئید تشبیه نمود که  میزان  هورمون تیروئید، سنتز و انتشار آن به درون بدن را مشخص می کند. به طور طبیعی مقدار TSH برای بدن انسان  MLU/L 0.4_4.0  است. چنان چه TSH شما در این حدود باشد، نشانه خوبی است ولی با این حال ارزش TSH طبیعی و نرمال به صورت کامل مشکلات تیروئید را رد نمی کند. مقدار حداکثر نرمالTSH  مشکلات بالقوه تیروئید را که تکامل می یابد، به نمایش در می آورد.  به طور کلی نیز هورمون های گوناگونی به نحوه عملکرد تیروئید کمک می کنند. به همین خاطر فقط طبیعی بودن TSH  شما کافی نیست.  برای این که  دکتر معالج بتواند  مشکلات تیروئیدی شما را شناسایی نماید، نیاز به آزمایشات دیگری است.

2.  تفسیر آزمایش تیروئید با TSH 

وظیفه TSH فرمان دادن به تیروئید جهت تولید بیشتر T3و T4 است. تمامی هورمون های رها شده از تیروئید به دستور  TSH در کل بدن عمل می کنند. چنان چه تیروئید شما تحت فعال باشد،  به اندازه کافی T4 و T3 زیاد آزاد نمی کند. به همین خاطر  غده هیپوفیز TSH زیادی آزاد خواهد نمود.  برای همینTSH بالا امکان دارد، نشانه ای از کم کاری تیروئید ( شرایطی که در آن غده تیروئید شما به مقدارکافی از هورمون تولید نمی کند) باشد. باز هم جهت تشخیص درست باید بررسی های زیادی انجام گیرد.

3. نشانه های کم کاری تیروئید

 

آزمایش تیروئید/خواندن آزمایش تیروئید

  • حساسیت زیاد داشتن به سرما
  • احساس خستگی
  • افزایش وزن به طور نا متعادل
  • پوست خشک
  • یبوست
  •  احساس درد و خشکی در قسمت های عضلانی
  • تورم مفاصل
  • احساس افسردگی
  • تغییر کردن رفتار ها و اخلاق
  • نازک تر شدن موی سر
  • ایجاد تغییر در دوران قاعدگی بانوان
  • صحبت و تفکر آهسته
  •  و...

4.  با TSH  نمی توان به طور کلی آزمایش تیروئید را تفسیر نمود.

خواندن TSH نمی تواند تشخیص درست و کاملی باشد، ولی باز هم پزشک معالج شما را  به مسیری خاص هدایت می کند. چنان چه TSH  بدن شما کم باشد ، احتمال دارد  جواب بدنتان برای هیپوفیز شما به تولید شدن TSH کم تر به دلیل هورمون های تیروئید T3و T4 بیش از اندازه در بدن فرد باشد. بنابراین TSH کمتر احتمال دارد نشانه ای از پرکاری تیروئید باشد. اما جهت تشخیص درست و اعلام نتیجه جامع آزمایش های زیادی لازم است تا انجام شود.

5. نشانه های پرکاری تیروئید

  • ضربان قلب سریع وتند تر از حد معمول
  • کم شدن وزن بدن  بدون علت
  • افزایش اشتها
  • تعریق بدن
  • لرزش  در دست
  • اضطراب
  • تحریک پذیر شدن
  • تغییر یافتن اخلاق و رفتارها
  • احساس خستگی
  • بزرگ تر شدن مکرر غده تیروئید و بیماری گواتر
  • اختلالات خواب
  • مشکل برآمدگی چشم یا بیرون زدگی بیش از حد مجاز و عادی( این نشانه می تواند  در نوع خاصی از پرکاری تیروئید به اسم گریوز  است که به صورت خاص اختلالات چشمی است و افتالموپاتی گریوز نامیده می شود.

6. از مقدار TSH خود جهت  نظارت بر درمان مستمر تیروئید   کمک بگیرید.

 

آزمایش تیروئید/خواندن آزمایش تیروئید

  چنان چه پزشک شما یک  اختلال تیروئیدی را تشخیص داده باشد، بایستی آزمونTSH  را به طور منظم انجام دهید. هم چنین با نظارت کامل بایستی دقت داشته باشید TSH بدن شما در محدوده هدف قرار داشته باشد.

شرایط درمانی برای کم کاری و پرکاری تیروئید بسیار متفاوت است. محدوده هدف جهت درمان تیروئید  یک TSH در بازه تقریبی   0.4 - 4.0 mIU / L قرار دارد. اما ممکن است با توجه به نوع اختلال تیروئید شما فرق داشته باشد. در ابتدای درمان نیاز به  مراقبت های بیشتری است. به هنگامی که روال TSH شما به طور کامل سازگار شود، در آن صورت نظارت کمتر  در حدود یک بار در هر 12  ماه مناسب است.

7. بررسی T4 در محدوده طبیعی

T4 از هورمون های  رایجی است که مقدارش اندازه گیری می گردد و به صورت  مستقیم  به وسیله غده تیروئید تولید می شود. سپس نیز در کل  بدن در حرکت می یابد. محدوده طبیعی T4 آزاد بین 2.8 - 0.8 ng / dL است.

مقدار دقیق ممکن است بسته به آزمایشگاه و فرم خاص انجام آزمون متفاوت باشد. با این حال، برای بسیاری از نتایج آزمایشگاهی، در کنار آنها یک محدوده نرمال تعیین شده است به طوری که شما به راحتی می توانید ببینید که آیا T4 شما پایین، عادی و یا بالا است.

8. تفسیر جایگاه T4 در رابطه با ارزشTSH

 

آزمایش تیروئید/خواندن آزمایش تیروئید

چنان چه  TSHغیر طبیعی بالا باشد احتمالا نشانه  کم کاری تیروئید است.  یک T4 کم تشخیص هیپوتیروئیدی را پشتیبانی و  از طرفی  دیگر، اگر مقدار TSH شما به طور غیر طبیعی کم بوده باشد  نشان دهنده پرکاری تیروئید است.  یک T4 بالا تشخیص پرکاری تیروئید را پشتیبانی می نماید.

9. ارزیابی ارزش T3 در پرکار بودن تیروئید

T3 هورمون تولید شده  به وسیله غده تیروئید است.  ولی  به صورت کلی  در مقدار  قابل توجهی کمتر از T4 است.  T4 از هورمون های اصلی و مهم  تیروئید به شمار می رود. در برخی از موارد پرکاری تیروئید ( بیماری های خاص) که به طور قابل توجهی T3 بالا افزایش می یابد و T4 طبیعی باقی می ماند،  اندازه گیری T3 بسیار مهم می شود. در صورت طبیعی بودن T4و کم بودنTSH ، T3 بالا می تواند نشانه پرکاری تیروئید باشد.  اما T3 در کم کاری تیروئید اطلاعات کاملی را ارائه نمی دهد. T3  آزاد به طور طبیعی  بین 2.3 - 4.2 pg / mL در بزرگسالان بالای 18 سال است. به طور کلی نیز بسته به آزمایشگاه و فرم آزمون ها دارد.

10. آیا کلسی تونین نیز اندازه گیری می شود؟

از این آزمون  جهت بررسی مشکلات بیشتر تیروئیدی کمک گرفته می شود. احتمال افزایش کلسی تونین در موارد سرطان تیروئید به دلیل  زمینه پشت اشکال گوناگون  از ختلال عملکرد تیروئید وجود دارد. هم چنین ارزش کلسی تونین در موارد هیپرپلازی سلول های c  بالا است( نمونه دیگری از  رشد غیر طبیعی سلول در غده تیروئید است). سونوگرافی، نمونه برداری و آزمایش ید  نیز جهت اعلام  مشکلات تیروئیدی است. لازم به ذکر است که آزمایش خون نیز می تواند  اطلاعات مفیدی را برای آگاهی از  مشکلات تیروئید در اختیار پزشکان قرار دهد. اما درمواردی که نیاز به جزئیات بیشتر و تشخیص کامل تری باشد ، دکتر معالج  سونوگرافی، آزمایش ید یا نمونه برداری را نیز درخواست می دهد. از سونوگرافی تیروئید جهت شناسایی گره های تیروئیدی  استفاده می شود.  هر گره دیده شده می تواند نشانه خاص خودش را داشته باشد. شاید گره ندول( پر از مایع)  جامد یا کیستیک باشد  که در حالت کلی هر دو مورد نیاز به درمان دارند. از سونوگرافی  می توان برای نظارت بر هر نوع رشد و تغییرات ندول در بازه های مختلف زمانی کمک گرفت. بیوپسی تیروئید یک نوع نمونه گیری از ندول های مشکوک  برای رد کردت احتمال سرطان است.  هم چنین از اسکن جذب ید نیز می توان برای اندازه گیری قسمت های فعال تیروئید کمک گرفت. در این اسکن منطقه های بیش فعال  و غیر فعال نیز مشخص می شود.

11.  آزمایش آنتی بادی تیروئید  جهت افتراق بین انواع مختلف بیماری های تیروئیدی

 

آزمایش تیروئید/خواندن آزمایش تیروئید

 

چنان چه  در بدن شما یک اختلال تیروئید تشخیص داده شود.پزشک معالج سفارش های دیگر جهت کسب آگاهی بیشتر به شما می کند. آزمایش آنتی بادی نیز به مشخص شدن سرنخ های مهمی در تیروئید می انجامد.  در این آزمایش می توان به تمایز بین انواع تیروئید و شرایط خود ایمنی تیروئید پی برد.

TPO آنتی بادی پراکسیداز تیروئید شاید در شرایط تیروئید خود ایمنی مثل  بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو افزایش پیدا کند

TG (آنتی بادی تیروگلوبولین) نیز احتمال دارد،  در بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو افزایش پیدا کند.

TSHR  (آنتی بادی گیرنده TSH) نیز  در بیماری گریوز افزایش پیدا می کند .

با مطالعه موارد گفته شده، آزمایش تیروئید خود را تفسیر کرده و از پر کاری و کم کاری تیروئید مطلع شوید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام TSH من 3.42 هست تیروئیدم کم کاره یا پرکار ؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۸ دی ۱۳۹۹
سلام ازمایش تروئیدمن ۰۶ بود یعنی کم کار هست
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام
ازمایش تیروئید برای بچه ۱۰ سال5.84 زیاده
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۲:۵۳ ۱۲ دی ۱۳۹۹
میخواستم بدونم گروه خونی دو هم میشه از آزمایش تیروئید فهمید یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام آزمایش تیروئید من 0/5 میخواستم ببینم خوب یا نه نوبت قبل 20 بود
Iran (Islamic Republic of)
مژده
۲۳:۱۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
هورمون TSH2.660این مقدار هست ولی میزان T4 و T3نوشته نشده در بزگه ازمایشم الان من میخام بدونم این مقدار خوبه یانه
Iran (Islamic Republic of)
Haniyeh
۱۹:۳۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
سلام شبتون بخیر.جواب ازمایش تیروئید من۲.۸ میشه بگید ینی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اگه TSHهفت دهم باشه
T4شیش و نیم
پرکاریه تیروئیده یا کم کاری؟
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۱:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
با سلام من چند وقت کم کاری تیرویید داشتم تحت نظر دکترم قرص لووکسین100 میخورم ازمایش دادمtsh 0.06وt40.89 ایا تیروییدم هنوز کم کار.وماه قبل tsh 0.08 و t41.49 بوده.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
با سلام من چند وقت کم کاری تیرویید داشتم تحت نظر دکترم قرص لووکسین میخورم ازمایش دادمtsh 0.06وt40.89 ایا تیروییدم هنوز کم کار.وماه قبل tsh 0.08 و t41.49 بوده.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مریم مشهدی
۲۰:۴۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام من ازمایش تیرویید دادم Anti Tpo. Antibody زده 400
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۶ تير ۱۳۹۹
سلام من یساله فهمیدم تیروییددارم سونودادم گف خ بزرگ شده سمت چپمم بیشتره ارمایش اف ان ای برام نوشت میترسمونرفتم دردمیکنه گلوم وگردنم هرچی میخورم خوب هضم نمیشه خ اذیتم میکنه چکارکنم نمیدونم کم کار یاپرکار
Iran (Islamic Republic of)
بهرام شکوری دیزجی
۲۲:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تی سی اچ 0.6639 است یعنی خوب یا بد؟
تی۴ هم 1.05 است یعنی چی؟ خوب یا بد؟
Iran (Islamic Republic of)
زریان
۱۹:۱۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام پسر کم کاری تیروئید داره جواب آزمایشش.83 t4. 8. است و tsh 5.67 آیا نرمال شده یا نه ممنونم
Germany
mehran
۱۱:۵۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
ازمایش t4 فرزند من که چهار ماهه میباشد
4.27
هست ایا مشکلی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ثریا
۰۰:۵۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام من ازمایش تیرویید دادم tshام ۸ بود ۱۰ روز دیگه دادم نوشته ۱.۹ بقیه موارد در هر دو ازمایش رنج نرمال بود دلیلش چی میتونه باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۱۶:۴۲ ۲۶ دی ۱۳۹۸
من مخام برم دکتربرای مشکل تیروییدبایدب چه متخصصی مراجعه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
داخلی یا غدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ازمایش تیروئیدمن 0.5این یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۲ دی ۱۳۹۸
جواب ازمایش من 8.7 ایا تیروئید کم کار دارم یا پرکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
کم کار
Germany
Palwasha
۱۹:۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۸
TSH 8.04 است داکتر گفته کم کاری ترویید دارم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس خیردوست
۱۶:۰۲ ۰۱ دی ۱۳۹۸
من حدود سه سال ترروید پر کار دارم کاهش وزن نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
مندنی امانت
۱۸:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
Tsh شده
۲.۰۸ ایا تیروئید نرمال دارم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام من ۲ ماهه بادرارم تروعید دارم جوابش تکرار کردم علامشم ندارم جوابش T4 4.7-11.5
TSH 0.27-4.7
میشه راهنماییم کنیین