به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در جلسه علنی عصر امروز در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی غیر از آنکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد، در عملکرد کشور در بعد اقتصادی و اجتماعی هم تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در بخش حمل و نقل انجام شده است، ادامه داد: آیا همه مشکلات این حوزه مربوط به یک وزیر است؟ باید ببینیم ما چه کار کردیم؛ ما ۴ وزارتخانه را تجمیع کردیم، ۲۲ وزارتخانه را ۱۷ وزارتخانه کردیم و باید فکر مشکلات امروز هم میبودیم و اینگونه میشود که هیچ آبروزیری نمیتواند این مشکلات را برطرف کند.
نماینده مردم سنندج با بیان اینکه آیا موضوع هواپیمای ATR مربوط به وزارت راه و شهرسازی است؟ تصریح کرد: در آن زمان هم اگر شهید دادمان داخل هواپیما شهید نشده بود، استیضاح میشد.
وی با تاکید بر اینکه قانون، رویه، دستورالعمل، آییننامهها و عهدنامهها در دنیا مقدس است، گفت: ما در ایران مستمسک فرد هستیم و ابهام برایمان فضیلت است.
علوی با اشاره به اینکه اخیرا هم یک هواپیمای ترکیهای سقوط کرده است، گفت: کیست که از مرگ تعدادی در سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج متاثر نشود؟ کیست که در حادثه سانچی متاثر نشود و چه کسی است که در حادثه آن دو قطار متاثر نشود؟
وی ادامه داد: این افراد همه خانواده ما هستند، اما قبول کنیم بخش زیادی مربوط به وزیر و وزارتخانه نیست، بلکه به دلیل آن است که بیشتر بخش حمل و نقل ما فرسوده است و برای سالهای پیش است.
نماینده مردم سنندج اظهار کرد: میانگین عمر هواپیما در دنیا ۱۱ سال است، اما در ایران با هواپیماهایی که خریداری شد از ۳۰ سال به ۲۲ سال تبدیل شد؛ چه کسی باید اعتبار دهد؟ ما باید اعتبار دهیم.
علوی افزود: برای سالهای آینده اگر همین وضع بخواهد حفظ شود ۱۷۰ هزار میلیارد بودجه نیاز است، اما ما پنج هزار میلیارد اختصاص دادیم یعنی ۱۶۵ هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد.
نماینده مردم سنندج ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته 6 درصد هزینههای راهسازی مربوط به هزینه تعمیر جادههاست؛ این هزینه در ایران کمتر از نیم درصد است و در بحث ناوگان هوایی هم اینچنین است. چرا که سیستم کنترل ما فرسوده است و ما تحریم بودیم.
علوی گفت: در بحث شاخص ایجاد آزادراه در سال به ۳۰۰ کیلومتر رسیدیم؛ دستیابی به رکورد ریلگذاری که از ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیدیم، عمر متوسط هواپیما به عمر مناسبی رسید و در جابهجایی مسافرین هوایی از ۲۶ میلیون به ۳۳ میلیون رسیدیم.
نماینده مردم سنندج با اشاره به حادثه هواپیمای تهران - یاسوج، گفت: پس از اینکه جعبه سیاه پیدا شد و مورد بررسی قرار گرفت، مشخص میشود که کمک خلبان به خلبان اخطار بازگشت میدهد. این دو خلبان کنترل را برای اتوپایلت میگذارند و روی ارتفاع ۱۵ هزار پا تنظیم میکنند و خلبان در آن شرایط موتور را خاموش میکند. سنسور هواپیما اعلام میکند که نزدیک مانع هستید، اما گویا به دلیل تراکم مه و ابر به آن صورت چیزی مشخص نبوده، اما تا موتور روشن شود و قوت بگیرد آن حادثه اتفاق میافتد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مشخص نیست موضوع هواپیما مربوط به کجا است سازمان هواپیمایی، صندوق بازنشستگی، وزارت راه و شهرسازی اینگونه میشود، مسئولیتها متعدد است و مشکلاتی ایجاد میشود.
انتهای پیام/