غذاهای محلی، سفیر فرهنگی و شناسنامه گردشگری استان همدان

فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی متفاوت در مناطق مختلف کشور به تعبیری سفره‌های رنگارنگ غذا را در سراسر میهن ما پهن کرده است.

غذاهای محلی، سفیر فرهنگی و شناسنامه گردشگری استان / غذاهای بومی دیار مادستان در منوی هتل ها و رستوران ها قرار می گیردبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ غذا، بخشی از فرهنگ جوامع محسوب می‌‌شود و تنوع غذایی نیز به تنوع فرهنگ‌ها باز می‌گردد و می تواند در شناساندن و انتقال فرهنگ جامعه و کشور خود اثرگذار باشد، از این رو باید گفت که ایران ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگری در حوزه گردشگری غذا دارد.

غذاهای محلی و بومی در ایران هر کدام نشانگر آداب و رسوم غنی مناطق محلی دارد، هر کدام از این غذاها اسامی خود را دارد که نشأت گرفته از فرهنگ و سبک زندگی مردمان آن منطقه است.

در این بین استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با تنوع قومیت های مختلف، شناسنامه خوبی برای معرفی غذاهای محلی و سنتی از هر یک از این قومیت ها است.

هر منطقه از استان همدان دارای غذاهای سنتی مخصوص به خود است که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی همدانی دارد.
با توجه به این مهم که محور توسعه استان، گردشگری است، معرفی غذای محلی می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری داشته باشد.

شکم گردی، پرجاذبه‌‌ترین بحث‌‌ گردشگری است

محمد دولتشاهی که به همراه خانواده اش سفرهای نوروزی را زودتر آغاز و به گفته خودشان همدان را اولین مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند، غذاهای محلی و سنتی هر شهری را مهمترین مقوله گردشگری بیان می کند و می گوید: مسافران و به ویژه گردشگران خارجی تمایل دارند از غذاهای بومی شهرهای مختلف استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: باید غذاهای اجدادی دوباره احیا شود و در منوی غذای هتل ها، غذاهای بومی و سنتی در اولویت باشد.

آقای دولتشاهی که از استان یزد میهمان شهر ماست با لهجه زیبای یزدی می گوید: شکم گردی، پرجاذبه‌‌ترین بحث‌‌ گردشگری است و نمی شود به سادگی از کنار آن گذشت.

وی، خلأ توریسم غذایی را در کشور مهمترین دغدغه گردشگری بیان می کند و می گوید: توریسم غذایی در ترویج فرهنگ گردشگری می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

غذاهای محلی، سفیر فرهنگی و شناسنامه گردشگری استان / غذاهای بومی دیار مادستان در منوی هتل ها و رستوران ها قرار می گیرد

غذاهای محلی بازتاب‌ فرهنگ و سبک زندگی مقصد گردشگری است

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه این گفتگو، غذاهای محلی و سنتی را بازتاب‌دهنده فرهنگ و سبک زندگی مقصد گردشگری بیان کرد و گفت: غذاهای محلی نشانگر محیط و اقلیمی است که مردمان آن محل سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند.

فریبا نعمتی افزود: امروزه غذاهای سنتی و محلی که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی، غذایی و درمانی هستند نقش مهمی در حوزه گردشگری ایفا می کنند و می توان از آن به عنوان ظرفیتی مهم در تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری بهره گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری و سفر، غذا از خاطره انگیزترین موارد سفر است، یادآور شد: توجه به غذای سنتی به عنوان میراث ناملموس همواره مورد توجه گردشگران خارجی بوده است

نعمتی اضافه کرد: غذای محلی در کنار فرهنگ و تاریخ و تمدن غنی استان همدان، می تواند عامل مهمی در جذب گردشگر و توریست باشد.

غذاهای محلی، سفیر فرهنگی و شناسنامه گردشگری استان / غذاهای بومی دیار مادستان در منوی هتل ها و رستوران ها قرار می گیرد

پرونده 5 غذای محلی استان همدان برای ملی شدن باز است

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه با بیان اینکه مهمترین غذای محلی استان همدان به لحاظ کوهستانی بودن انواع آش و آبگوشت است، گفت: آبگوشت بزباش و آش رشته از غذاهای پرطرفدار در میان همدانی ها است.

نعمتی افزود: آبگوشت کلم، کوفته همدانی، رشته پلو، کباب سرداشی، خورشت به، آبگوشت سیر و غوره، آبگوشت سیب و غوره، اشکنه، خورشت آلو، آش چغندر، آبدوغ خیار، آش پلته شوربا، یخنی، آش دوغ، کاچی، کله جوش، یتیمچه و انواع کوکوها همگی از غذاهای متنوع استان همدان است.

وی با تأکید بر اینکه ثبت ملی 5 غذای محلی استان همدان در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: آش بادمجان و آش ورکواز نهاوند، آش سماق تویسرکان و آش خیار اسدآباد غذاهایی هستند که به زودی ثبت ملی می شوند.

نعمتی بیان داشت: در حال حاضر غذای "ای ران شوربا" بخش شیرین سو کبودراهنگ با تأیید کارشناسان در فهرست معنوی کشور جای گرفته است.

وی افزود: این غذای محلی مخصوص شهرستان کبودراهنگ است که بسیار خوش‌پخت و لذیذ است.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی همدان یادآور شد: مراحل پرونده آش کشک هویج، خورشت ماست و کلوچه ملایر نیز برای ملی شدن در دست اقدام است.

غذاهای محلی، سفیر فرهنگی و شناسنامه گردشگری استان / غذاهای بومی دیار مادستان در منوی هتل ها و رستوران ها قرار می گیرد

غذاهای بومی همدان در منوی رستوران ها قرار می گیرد

این کارشناس مردم شناسی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه منوی رستوران های شهر از غذاهای سنتی و محلی استان خالی است، ابراز داشت: با این غنا و تنوع در غذاهای سنتی در استان همدان جایی در منوی رستوران ها و هتل های شهر ندارد.

فریبا نعمتی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که غذاهای بومی استان را در رستوران ها و هتل های شهر احیا کنیم، افزود: غذاهای محلی باید در مراکز پذیرایی و هتل‌ها تهیه و عرضه شود، زیرا که غذاهای بومی و سنتی هر منطقه به عنوان یکی از پرجاذبه‌‌ترین بحث‌‌های گردشگری به ‌شمار می‌‌رود.

وی اظهار کرد: در واقع وقتی فردی به یک منطقه جدید سفر می‌کند انتظار دارد غذاهای محلی و بومی آن منطقه را بخورد، طعم‌های جدیدی را کشف کند و در واقع یک نوع ماجراجویی جذاب غذایی بکند.

نعمتی اذعان داشت: غذا خوردن تجربه ای خوشایند است که اگر تنوع در آن باشد تجربه‌ای ماندگار در سفر هم خواهد شد.

غذاهای محلی، سفیر فرهنگی و شناسنامه گردشگری استان / غذاهای بومی دیار مادستان در منوی هتل ها و رستوران ها قرار می گیرد

غذا‌ها، سفیرهای فرهنگی بر سر سفره‌های مردم محلی است

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: گردشگری غذایی تا حدی اهمیت دارد که حتی در کنار بحث گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد، تا جایی که حتی برخی غذاهای محلی تبدیل به میراث انسانی و فرهنگی آن منطقه گردشگری می‌شود.

فریبا نعمتی با اشاره به اینکه در گردشگری غذایی به نوعی بین مقصد گردشگری، غذا و آشپزی پیوند برقرار می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی غذا تبدیل به هویت ملی و محلی یک مقصد گردشگری می‌شود و به‌عنوان وسیله‌ای برای جذب گردشگران به مناطق محلی می‌شود.

وی تأکید کرد: به تعبیری غذاهای بومی که اصلی‌ترین شاخص گردشگری غذایی هستند بیانگر سبک زندگی، اقلیم و فرهنگ مردم محلی و در حقیقت سفیرهای فرهنگی بر سر سفره‌های مردم محلی است.

این مسئول تصریح کرد: از این رو باید گفت که استان همدان ظرفیت خیلی خوبی برای جذب گردشگری در حوزه گردشگری غذا دارد.

غذاهای محلی و سنتی، بازنمایی کننده بسیاری از ویژگی‌های فرهنگ بومی مردمان یک منطقه است و چشیدن مزه‌های تازه یک غذا درک گردشگر از فرهنگ بومی و محلی مردمان آن منطقه را فراتر می‌برد و به جرأت می توان گفت، توفیق گردشگری غذا نیازمند شناساندن تنوع بالای غذایی استان به دو گروه گردشگران و صاحبان اماکن اقامتی و رستوران‌ها است.

انتهای پیام/ د

گزارش از فرشته درهم فروش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.