سید عباس میرهاشمی گفت: رزمندگان در جبهه های جنگ از سیم های خاردار و سلاح ها، سفره هفت سین درست می کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس میرهاشمی متولد ۱۳۴۱، عکاس، دارای درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور و عضو هیات موسس انجمن عکاسان ایران است.

 وی سابقه عضویت در هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و مدیریت این انجمن، شورای سیاست گذاری دوره اول تا ششم جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر و دبیری چهار دوره این جشنواره را دارد. میرهاشمی تاکنون جشنواره های متعدد عکاسی و هنری را مدیریت و داوری کرده است و مدیریت محتوایی و هنری نشر کتاب های عکس در زمینه دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد.

سید عباس میرهاشمی طی  سالیان حضور خود در جبهه های جنگ، از وقایع زیادی در آن دوران عکاسی کرده است. یکی از این وقایع، لحظه سال تحویل در سنگرهای رزمندگان است. زمانی که آنها به دور سفره ای که به جای سبزه و سنبل و سیب و سرکه و سنجد و سکه و سمنو، سیم خاردار و سلاح و سربند و... در آن قرار داشت جمع میشدند، میرهاشمی از این دورهمی عاشقانه تصاویر زیبا ثبت کرده است.

به همین بهانه در نوروز با او به گفتگو پرداختیم. وی در خصوص حال و هوای عید در سنگرهای جنگ گفت: نزدیک ایام نوروز حال و هوای خاصی در جبهه ها حاکم میشد. با اینکه مشغله رزمندگان خیلی زیاد بود، اما در اواخر اسفندماه بوی عید را استشمام می کردند. این جنب و جوش ها و کارهایی که مردم انجام می دهند آنجا هم انجام میدادند. هر سنگر یک شهردار داشت. در آستانه نوروز اعضا به دستور شهردار سنگرهایشان را تمیز و مرتب می کردند. یا به اصطلاح خانه تکانی می کردند.

وی افزود:  هفت سین رزمندگان با سیم خاردار، سربند، سلاح و ابزارهای دیگری که سین داشت تزئین می شد. لحظه سال تحویل اگر عملیاتی نبود و رزمندگان وقت فراغت داشتند دورهم می نشستند و به یاد خانواده هایشان سال جدید را آغاز می کردند. این اتفاق ها بهترین سوژه برای عکاسی بود و من تک تک این لحظات را با دوربینی که در دست داشتم ثبت کرده ام.

لازم است بگویم آنجا هم دیدو بازدید های نوروزی انجام می‌شد و بچه های رزمنده برای دیدن دوست های خود در سال جدید به سنگرهای آنان می رفتند.

وی در پاسخ به اینکه کدام جاذبه ها می تواند سوژه اصلی عکاسان در سال نو باشد، گفت: در اطراف ما بی‌شمار زیبایی وجود دارد که از آنها غافل هستیم. اگر به این سوژه ها دقت کنیم شاید سالها نیاز نباشد که برای عکاسی به شهرهای دیگر سفر کنیم. با این وجود همه می دانیم که ایران کشور فصل هاست. کشور اقوام است. هر شهر از ایران جاذبه های بسیار زیبا و مردمی با آیین و رسوم های خاص دارد. کافی است عکاسان کمی خلاق باشند و از این رویدادها عکس های ناب بگیرند.

میرهاشمی در بخشی از صحبت های خود درباره کیفیت آثار عکاسان جوان در سالهای اخیر اظهار داشت: خوشبختانه عکاسان زیادی تربیت شده اند. درست است که عکاسی تعریف علمی و تخصصی دارد و کاملا با مقوله عکس برداری متفاوت است، اما عکاسی هنرمندان جوان تخصصی است و آثار بسیار خوبی در نمایشگاه ها ارائه می شود. البته نقدهایی هم وارد است اما بعد مثبت فعالیت هایشان پررنگ تر است.

عکاس سال های دفاع مقدس در خصوص برنامه های خود در سال 96 و چشم اندازهایش برای سال آینده بیان کرد: من بیشتر وقتم را به پژوهش و جمع بندی آثار دفاع مقدس اختصاص داده ام. در سال 96 یک کتاب از مجموعه عکس های جنگی خانم مریم کاظم زاده، یک کتاب از سال های جنگ در کرمانشاه و یک کتاب هم با عنوان دلاوران از ایام پرتلاطم دفاع مقدس در استانهای کشور گردآوری کرده ایم که قرار است سال آینده قبل از نمایشگاه کتاب رونمایی شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، عکاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.