چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش در حالی به فعالیت می‌پردازد که انتظار می‌رفت درد آشنا بودنش با آموزش و پرورش تاثیری مثبت بر اقداماتش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی ۲۹ مردادماه سال ۹۶ بعد از کشمکش‌های بسیاری که بر سر اعلام گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش وجود داشت با رای نسبتا بالایی به عنوان چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب منصوب شد.

وزیری که ۲۳۸ رای اعتماد از بهارستانی‌ها اخذ کرد ودر سابقه وزرای آموزش و پرورش این تعداد رای جز معدود دفعات در سال‌های اخیر بوده است و این نظر مثبت نمایندگان دلخوشی هم برای فرهنگیان و دانش آموزان بود چراکه به نظر می‌رسید گزینه سکانداری آموزش و پرورش بتواند موفق ظاهر شود.

اعلام نام بطحایی به نام گزینه پیشنهادی تصدی وزارت ۱۷ مردادماه انجام شد گزینه‌ای که با کوله باری تجربه در آموزش و پرورش و درد آشنا با مشکلات نظام تعلیم و تربیت بود و تغییرات مدیریتی وزیر قبلی وی را به سازمان برنامه و بودجه برد، اما بار دیگر بطحایی برای سکانداری بالاترین مقام وزارت روی کار آمد.

توانایی «بطحایی» به غول مشکلات آموزش و پرورش می‌رسد؟

برنامه‌های ناتمام در ابتدای راه

وزیری از بدنه آموزش و پرورش که گمان می‌رفت درد آشنا بودنش مرهمی بر زخم‌های کهنه آموزش و پرورش باشد و برنامه‌های پیشنهادی و اظهاراتش در تریبون‌های مختلف بعد از تصدی وزارت جامعه فرهنگیان را امیدوار می‌کرد؛ برنامه‌های پیشنهادی که به مسائلی همچون کتاب‌های درسی متنوع، تمرکززدایی در سیاست‌های آموزشی، تغییر وضعیت «کنکور محور» فعلی به وضعیت «گزینش جامع نگر»، دانش و مهارت‌های کلیدی اشاره داشت و انتظار می‌رفت گشایشی در این برنامه‌ها انجام شود هر چند تاکنون نتیجه ای دریافت نشده است.

اجرای طرح رتبه بندی در کشمکش تامین اعتبارات

بطحایی در نخستین مصاحبه‌های خود بعد از تصدی وزارت اجرای طرح رتبه بندی معلمان به شیوه جدید را یکی از برنانه‌های خود دانست و قرار بود پیش نویسی از اجرای طرح در سال ۹۷ به مجلس ارائه شود، اما این مساله در حالی پیش رفت که چنین پیش نویس تهیه نشد و بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۷ ظرفیت اجرای طرح را ندارد.

توانایی «بطحایی» به غول مشکلات آموزش و پرورش می‌رسد؟

بی مهری به طرح مهارت آموزی در نظام آموزشی

یکی از اهداف برنامه ششم تقویت مهارت آموزی است و باید تا پایان برنامه ششم سهم آموزش‌های مهارتی برای دانش آموزان به ۵۰ درصد برسد علاوه بر آن سران کشور هم به اهمیت مهارت آموزی در مدارس تاکید ویژه‌ای دارند همچنین وضعیت اشتغال کشور اهمیت این طرح را دوچندان کرده است.

اهمیت مهارت آموزی بر همگان مشخص شده است و حتی در سند تحول بنیادین هم این موضوع به چشم می‌خورد، اما هنوز ظرفیت لازم برای اجرا در مدارس چندان مناسب نیست و تجهیزات ناکافی کیفیت اجرا را تحت تاثیر قرار داده است تا حدی که در برخی سخنرانی‌ها وزیر آموزش و پرورش هم به نامناسب بودن امکانات هنرستانی اشاره کرد هر چند این دیدگاه و پذیرش کمبود از سوی آقای وزیر مثبت تلقی می‌شود، اما این مساله کافی نیست و باید اقدامی برای آن داشت.

تغییر نظام آموزشی امسال به هنرستان‌ها می‌رسد و دوره‌ای سه سال برای این آموزش‌ها آغاز می‌شود و در کنار کمبود تجهیزات و امکانات، کمبود نیروی انسانی مشکل دیگری است که باید دید تا شروع سال تحصیلی جدید این خلاهاچطور به دست آموزش و پرورشی‌ها  پر می‌شود؟

برنامه هایی با ایده های نو در زمانی نامناسب

در کنار مشکلات اساسی که هنوز هم در آموزش و پرورش به نتیج نرسیده است  درد کهنه این نهاد تعلیم و تربیت محسوب می شود اما طرح هاییی قابل هم در میان برنامه های بطحایی به چشم می خورد که فقط زمان مناسب برای اجرای ان وجود ندارد طرح هایی مانند حذف آزمون از دوره ابتدایی که ماهیتی مثبت داد اما اعلام شتاب زده آن  از ارزش طرح می کاهد، طرحی که ناپختگی آن نه تنها آن را تاکنون به ثمر نرساند بلکه متولیانی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی پیدا کرده است که داعی تعیین تکلیف برای آن را دارد و در میان دانش آموزان متضرر می شوند چرا که در بلاتکیفی میان ماندن و رفتن امتحانات گیر کرده اند.

بودجه ریزی استانی از دیگر برنامه هایی است که در زمان بطحایی حرف آن به عمل تبدیل شد اما با توجه به شفاف نبودن سازوکار در مجلس با مخالفت همراه  و بودجه امسال هم به شکل متمرکز بسته شد.

جیار کوچکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ساختار بودجه آموز و پرورش را عامل مشکات این نهاد دانست و معتقد بود باید تمرکزدایی در بودجه ریزی داشته باشیم البته شفاف بودن سازوکار را از عاملی دانست که باید در طرح رعایت شود و استانی کردن بودجه در سال 97 شفافیت لازم را نداشته است.

توانایی «بطحایی» به غول مشکلات آموزش و پرورش می‌رسد؟

سیاسی بازی سم مهلک در آموزش و پرورش

یکی از مشکلات عدیده ای که آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری مواجه کرده و چرخه فهالیتش را به کندی می چرخاند سیاسی بازی و سهم خواهی ها است که مانع از حرکت روبه جلو شده است دراین مورد مقام معظم رهبری در یکی از دیدارها با معلمان نگاه و توجه به جریان‌های سیاسی، جناحی و حزبی را «سمّی برای آموزش و پرورش» خواندند و فرمودند: متأسفانه در دورانی، این نگاه غالب شد و خسارتهای فراوانی به همراه آورد. 

به دنبال این فرمایشات بطحای درباره سیاسی کاری در آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری بارها گفته اند که آموزش و پرورش جایی است که سیاسی کاری برای آن سم است  و این سیاسی کاری باعث می شود تا تربیت دانش آموزان تحت الشعاع قرار گیرد. بر این اساس من به هیچ عنوان مدیری حتی همفکر با خودم با رویکرد سیاسی را انتخاب نمی کنم.

هرچند نگاه جناحی کم و بیش در این وزارتخانه دیده می شود اما باید دید وزیر آموزش و پرورش در مدیریت کردن این نگاه های جناحی چطور عمل می کند و آیا فعالیت ها را می تواند با نگاهی فراجناحی پیش ببرد؟

صندلی های لرزان وزارت برای وزرای آموزش و پرورش

با وجود دردهای متعدد و ریشه دار آموزش و پرورش، بهبود شرایط در بازه زمانی چند ماهه و یکساله امکان پذیر نیست اما انتظار می رود برنامه‌ریزی های شفاف و مدون، وعده های آقای وزیر برای بهبود اوضاع راشاهد باشیم تا در مسیری چند ساله بخشی از عمده مشکلات رفع شود چرا که تاکنون این مشکلات برای وزرای آموزش و پرورش مشکل آفرین شده و صندلی های وزارت را برای آنها لرزان کرده است؛ در طول فعالیت چهارده وزیر تا کنون، تنها چهار وزیر دوره ای کامل را به تصدی این وزارتخانه پرداختند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۷
چرا مبلغ ناچیز حق التدریس و امتحانات و.... را پرداخت نشد ؟
آخرین اخبار