احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره چگونگی اجرای طرح جدید «رتبه بندی معلمان» اظهار کرد: بعد از تدوین نظام رتبه بندی معلمان باید بخشی از محتوا را که جنبه قانون گذاری داشت، در قالب برخی از مواد قانونی و احکام به دولت پیشنهاد میدادیم که بعد از مصوبه دولت، این طرح به مجلس ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه لایحه طرح جدید رتبه بندی معلمان تدوین شده است، ادامه داد: به زودی لایحه به دولت ارسال میشود و بعد از کارهای کارشناسی در دولت نمایندگان مجلس باید برای تصویب آن تصمیم گیری کنند.
عابدینی با اشاره به اینکه هم طرح به طور کامل تدوین شده و هم لایحه آن تنظیم شده است، گفت: با توجه به اینکه این طرح یکی از مهمترین موضوعات در نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود و شاه بیتی در سند تحول بنیادین است که میتواند تحول در معنای واقعی را در تمامی ابعاد محقق کند بر همین اساس تأخیر در تدوین پیش نویس طرح رتبه بندی معلمان، چندان مشکلی ایجاد نمیکند چرا که کار کارشناسی روی این مسئله اهمیت بیشتری دارد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تدوین طرح جدید رتبه بندی معلمان مطالعات تطبیقی از 40 کشور مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این مطالعات سازوکار اجرای طرح در کشورهای مختلف، تدوین ملاکها، شاخص ها، نظام مالی و پاداش مورد توجه قرار گرفت همچنین تجربیات پیشین خودمان را هم مرور کردیم و برای اعتبار بخشی از صاحب نظران در سراسر کشور نظر خواهی شد بنابراین از زمان بندی در نظر گرفته شده تجاوز کردیم تا کار را دقیقتر انجام دهیم البته به دلیل تغییر و تحولاتی که در وزارت خانه انجام شد، کار مقداری به تعویق افتاد.
وی از تقویت پشتوانه پژوهشی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: در تدوین طرح واقعیتهای موجود جامعه و شرایط مورد توجه قرار گرفت تا در مرحله اجرا دچار مشکل نشویم.
عابدینی درباره تأمین اعتبار لازم برای این طرح اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه اصرار داشتیم این طرح به دولت و پس از آن به مجلس برود، موضوع اعتبارات است، چرا که آموزش و پرورش خود نمیتواند ردیف اعتباری برای خودش تأمین کند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: قاعدتا پیش بینی اعتبار به نهادهای مربوطه همچون سازمان مدیریت، سازمان امور استخدامی، دولت و مجلس است.
وی افزود: پیش بینی و برآوردهای لازم برای اعتبارات و مراحل مورد نیاز طرح را انجام دادهایم اما وقتی لایحه در دولت و مجلس به تصویب برسد، اعتبار لازم به طور قطعی تأمین خواهد شد.
عابدینی تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش بررسی و پیش بینی اعتبار مورد نیاز است که به همراه همین لایحه طرح توجیهی آن هم به دولت فرستاده میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در اجرای اولیه طرح رتبه بندی معلمان 3 هزار میلیارد اعتبار پیش بینی شده بود که 50 درصد آن برای 6 ماه اختصاص پیدا کرد، گفت: البته طرح اولیه رتبه بندی معلمان نبود و بیشتر طرحی برای افزایش حقوق محسوب میشد.
وی افزود: در طرح جدید رتبه بندی معلمان به برخی مسائل و شاخصهایی توجه شده است که نیاز به اعتبار چندانی ندارد تا دولت و مجلس نتوانند از عهده آن بربیایند.
عابدینی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مواردی که در اجرای این طرح بر آن تأکید داریم، اجرای فاز بندی شده طرح است، گفت: این کار به این معناست که اولویتهای مربوط به مدرک تحصیلی، سابقه کاری، تجارب و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار گیرد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس منطق رتبه بندی معلمان تغییر و تحول همه افراد یک شبه صحیح نیست، هر فرد باید پروندهاش بررسی شود و اگر استحقاق داشت، از مزایای رتبه بندی معلمان بهرهمند شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس منطق فازی/ مرحلهای در نظر گرفته شده نگرانی بابت تأمین اعتبار نداریم، بیان کرد: زمینههای اجرای طرح کاملا آماده است و مشکلی از این نظر نداریم.
عابدینی گفت: تأکید بر این است که اصول رتبه بندی معلمان در همه سازمانها به گونهای باشد که هیچکس نتواند به یک باره تمامی رتبهها را طی کند و حتما باید روند پلکانی را بگذراند البته ممکن است زمانی یک فرد بسیار توانمند بوده و رتبه استحقاقی را به جای 5 سال در 2 سال طی کند اما منطق اصلی با 5 سال در نظر گرفته شده است البته این بدان معنا نیست که در این 5 سال هیچ اقدامی صورت نمیگیرد بلکه پرونده فرد در طول 5 سال تکمیل میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: نقطه آغاز بهره برداری از مزایا در سال پنجم است اما فرآیند رتبه بندی معلمان همچنان در جریان خواهد بود و از زمانی که فرد رتبهای اخذ میکند تا 5 سال بعدی فرآیند حرکت به سمت رتبه بندی معلمان وجود خواهد داشت و در واقع هر رتبه شروع و پایانی دارد همچنین حکم معلمان از زمانی که استحقاق رتبه مشخص شده زده میشود تا در دریافتی مشکلی ایجاد نشود.
عابدینی اظهار کرد: در طرح رتبه بندی معلمان جدید، این نظام در معنای واقعی طراحی شده است و به چندین سوال اساسی از جمله چیستی رتبه بندی معلمان، ملاک و معیار رتبه بندی معلمان و مواردی دیگر از این قبیل پاسخ داده شده است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تعیین شاخصها، 400 ملاک اولیه مورد توجه قرار گرفت، گفت: از این تعداد و با توجه به غربالگری شاخصها، در نهایت 12 ملاک اصلی برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شد و عمدتا تأکید بر این بود که صلاحیتهای کسب شدنی را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: شاخصها به گونهای در نظر گرفته شدهاند که افراد امکان دستیابی به آن را داشته باشند نه اینکه جزء ویژگیهای شخصیتی آنها را مورد توجه قرار دهیم.
عابدینی تصریح کرد: مبنای رتبه بندی معلمان بر ۲ اصل اساسی شامل صلاحیتهای کسب شده و عملکرد افراد در نظر گرفته شده است و سعی شده است ملاکهای عینی را مدنظر قرار دهیم یعنی مبتنی بر مستندات امتیاز دهی میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: علاوه بر شاخصهای در نظر گرفته شده، آزمونی سراسری برای سنجش صلاحیتهای علمی و حرفهای در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: افراد علاوه بر اینکه مهارتهای لازم را کسب میکنند در صورتی که روش تدریس خاصی را به کار گیرند، نگارش مقاله داشته باشند، گواهی صلاحیتی مرتبط را کسب کرده باشند، باید در رشته تخصصی خود هم به روز بوده و توانایی لازم را داشته باشند.
عابدینی اظهار کرد: در طرح رتبه بندی معلمان جدید افراد در ۵ رتبه طبقه بندی میشوند و این موضوع هر ۵ سال یک بار اتفاق میافتد و ترفیع از یک رتبه به رتبه بالاتر صرفا در همین بازه زمانی میسر است البته در شرایط خاص استثنائاتی ممکن است قائل شویم.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای ارزیابی هر کدام از شاخصهای در نظر گرفته شده، معیاری تعریف کردیم، گفت: با توجه به حساسیت موضوع حتی افرادی هم که این معیارها را ارزیابی میکنند مورد توجه قرار دادیم تا صلاحیت لازم برای این کار را داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای اجرایی کردن کار، سازمانی پیش بینی کردیم که افراد را بر مبنای ویژگیهای لازم کار انتخاب کنیم همچنین روشهای صحیح و ارزیابی را به کار گیرند که کار به درستی طی شود.
عابدینی به تشریح رتبهها و عناوین طرح اشاره کرد و گفت: رتبه 5 با نام «معلم پایه»، رتبه 4 «معلم مربی»، رتبه 3 «معلم حرفهای»، رتبه 2 «معلم سرآمد» و رتبه یک «معلم راهبر» است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان پس از دستیابی به هر کدام از این رتبهها، ضریبی برای افزایش حقوق را کسب میکنند که برای این منظور 2 مدل پیشنهاد دادهایم؛ مدل اول با تاثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه است و مدل دیگر اعمال ضرایب نیم تا 3 درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است.
وی اظهار کرد: افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته شده مبالغ قابل قبولی خواهند بود و به افزایش انگیزه معلمان کمک میکند.
عابدینی درباره مزایایی که طرح رتبه بندی معلمان برای معلمان به دنبال دارد، گفت: برای این موضوع چارچوب مالی پیش بینی شده است و افزایش مالی تحت عنوان «فوقالعاده ویژه رتبه بندی معلمان» نام گذاری میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: معلمان آسوده خاطر باشند که بر میزان حقوق پایه وفعلی آنها تأثیری ندارد و برابر صلاحیتی که کسب میکنند، فوقالعاده ویژهای رتبه بندی معلمان کسب میکند که از رتبه 5 تا یک این طبقه بندی صورت میگیرد.
عابدینی گفت: پیش بینی ما این است که فرد دارای سابقه 30 سال فعالیت یا در سابقه 25 سال امکان دستیابی به رتبه یک وجود دارد و میتوانند از تمام مزایای این طرح استفاده کنند همچنین افرادی هم ممکن است وجود داشته باشند که به دلیل برخی تواناییهایشان زودتر به این مرحله دست پیدا کنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: برای افرادی که در سابقه کاری بالاتر هستد، فاصله 5 ساله رتبه بندی معلمان کاهش پیدا میکند به عنوان مثال کسی که 25 سال سابقه دارد، هر 1 سال یک بار رتبه بندی معلمان میشود؛ فردی با 20 سال سابقه 2 سال یکبار رتبه بندی معلمان میشود.
عابدینی افزود: به هیچ وجه موافق نیستیم که فردی بدون طی کردن سلسله مراتب و طی کردن روش پلکانی، صعود کند اما کوتاه کردن فاصله زمانی بین رتبهها امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح جدید رتبه بندی معلمان علاوه بر افزایش مالی تسهیلاتی هم برای معلمان به ارمغان میآورد، تصریح کرد: برخی از این تسهیلات و مزایا شامل فرصتهای مطالعاتی، حضور در مجامع تصمیم گیری و بهره مندی از خدمات اجتماعی و شهری است.
عابدینی گفت: در نظام رتبه بندی معلمان فصلی به نام سازمان و ساختار رتبه بندی معلمان ایجاد کردیم که در این سازمان مسئولیتها، ترکیب اعضا و مسئولیت افراد مشخص شده است؛ نقطه ثقل ما در سنجش صلاحیت معلمان، مدرسه است بر همین اساس مدرسه کار کارشناسی انجام میدهد، اسناد و مدارک را بررسی میکند و پس از این مراحل نظر مجموعهای که تحت عنوان «کارگروه مدرسه» است، مشخص میشود که آیا یک معلم میتواند در نظام رتبه بندی معلمان قرار گیرد یا خیر.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: بررسی اجمالی در مدرسه و پس از آن در استان برای حضور در رتبه بندی معلمان انجام خواهد گرفت، در مدرسه سعی شده است علاوه بر کارکنان مدرسه برخی صاحب نظران هم حضور داشته باشند تا با رویکردی علمی کار پیش رود و افراد مبتنی بر رویکردهای علمی و توانمندیهای لازم در این زمینه مشخص شوند.
وی درباره منابع مالی بیان کرد: هر فرد مبتنی بر رتبهای که کسب میکند، فوق العاده ویژه رتبه بندی را دریافت خواهد کرد و چنانچه تعیین رتبه معلمان در مدت زمان طولانی انجام شود، نگران نباشند چرا که اگر فرد رتبه استحقاقی را به دست آورده باشد و تأثیر آن در حقوق حتی اگر دیرتر از موعد در نظر گرفته شده باشد، با احتساب زمان کسب درجه استحقاقی مزایا در نظر گرفته می شود.
وی درباره تفاوت سنجش صلاحیت حرفهای و صلاحیت حرفهای که در نظام رتبه بندی معلمان وجود دارد، گفت: یک شرایط ورود به رتبه بندی معلمان و یک معیار صلاحیت احقاق رتبه را داریم، از جمله شرایط ورود 5 سال سابقه کار و داشتن گواهینامه صلاحیت معلمی است.
عابدینی ادامه داد: کسی که در دانشگاه فرهنگیان ( تربیت معلم ) تحصیل کرده باشد، به منزله دارا بودن گواهی صلاحیت حرفهای تلقی میشود بنابراین یکی از شرایط ورود به رتبه بندی معلمان را دارد البته باید نمره حداقلی 75 از 100 را داشته باشند تا امکان ورود پیدا کنند.
وی تصریح کرد: افراد برای حضور در طرح رتبه بندی معلمان حداقل باید 5 سال سابقه کاری داشته باشند و بعد از سپری شدن این زمان فایلی برای آنها باز میشود که تمامی مستندات آنها جمع آوری و بررسی میشود حتی افرادی که نتوانند در این رویداد در رتبه بندی معلمان حاضر شوند یک سال مهلت برای کسب مهارتهای لازم خواهند داشت.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: فرد بعد از ورود به طرح رتبه بندی معلمان باید امتیازاتی را کسب کند که حداقل آن 75 از 100 است تا در طرح رتبهای را کسب کند همچنین افراد نمرات مختلفی میگیرند که از نظر رتبه بندی معلمان شرایط متفاوتی خواهند داشت.
وی تصریح کرد: شرکت فرد در آزمون ورود به رتبه بندی معلمان صرفا به منزله پذیرفته شدن وی در این طرح نیست بلکه باید امتیازات لازم را کسب کرده باشد؛ در مواردی که معلمان سالهای آخر خدمت خود را میگذارنند برای آنکه امکان ارتقای رتبه را داشته باشند، فواصل زمانی ارتقا را کاهش دادیم.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره وضعیت رتبه بندی معلمان معلمانی که در مناطق محروم یا در مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه فعالیت دارند، اما سابقه کاری آنها کمتر از ضوابط طرح رتبه بندی معلمان است، بیان کرد: برای معلمانی که در کلاسهای چند پایه تدریس میکنند، مهارتهای چند رشتهای دارند، در مناطق با شرایط سخت تدریس میکنند و معلمان مدارس با نیازهای ویژه امتیازهای خاصی در نظر گرفته شده است و زمینهای فراهم میشود تا آنها از تسهیلات ویژهای برخوردار شوند و امتیازهایی را کسب کنند.
وی درباره تأثیر مدرک تحصیلی معلمان و ارتقای آن در روند ترفیع رتبه اظهار کرد: این مسئله جزء شرایط ورود به طرح مطرح شده است و امتیاز خاصی برای ترفیع رتبه نیست؛ معلمان از امتیازهای سابقه کاری و مدرک تحصیلی در حکم کارگزینی خود بهره میبرند و ما در این رتبه بندی معلمان قصد داریم شاخصهای کسب شده و تواناییها در ارتقاء رتبه تأثیر گذار باشد.
عابدینی با بیان اینکه اجرای این طرح مبتنی بر توانمندیها و تکاپوی معلمان برای کسب مهارتهای بیشتر است، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان درواقع مسابقهای است که معلمان برای دریافت حقوق و مزایای بیشتر باید تلاش بیشتری داشته باشند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: اصل بر این است که برای ایجاد تحول و تحرک در هر سازمانی نیازمند رقابتی سالم میان اعضای این سازمان هستیم در غیر این صورت سستی و لختی حکمفرما میشود.
وی تصریح کرد: چنانچه فردی بعد از شرکت برای ورود به طرح رتبه بندی معلمان شرایط لازم را کسب نکرده باشد، یک سال دیگر به وی فرصت داده میشود تا امکان دستیابی به صلاحیت لازم را داشته باشد اما چنانچه برای بار سوم موفق به کسب صلاحیت لازم نشده باشد، توقف اجرای طرح و تنزل رتبه را برای وی اعمال میکنیم.
عابدینی با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان متناسب با شرایط و فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش طراحی شده است، گفت: از آئیننامههای نهادهای مختلفی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان استفاده کردیم اما طرح در نظر گرفته شده شبیه عینا به هیچ کدام از آئین نامههای پیشین و به کار گرفته شده نیست.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تلاش کردیم نوع پرداختیها به گونهای باشد که حقوق آموزش و پرورش با سایر نهادها تفاوت چندانی نداشته باشد، درست نیست که فردی با مدرک مشابه در یک کشور و در یک سازمان دیگر غیر از آموزش و پرورش مبالغی بالاتر دریافت کند و فردی در آموزش و پرورش با همان شرایط و مدرک دریافتی کمتری داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بسیاری از نیروهای خبره آموزش و پرورش با سایر نهادها جا به جا میشوند، به خاطر تفاوت در دریافتیهاست که باید آن را از بین ببریم؛ اینکه در یک کشور چنین تفاوتی وجود داشته باشد هیچ منطقی برای آن نداریم.
عابدینی درباره زمان اجرای این طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح به دولت ارسال شد و پس از این مرحله در مراجع قانونی دیگر باید زمان بررسی تصویب مشخص شود، وظیفه آموزش و پرورش ارسال لایحه بوده است، البته مجلس هم به طور جدی دنبال تصویب و اجرای این طرح است.
انتهای پیام/
بر اساس سابقه ، مدرک تحصیلی وارگان صدورمدرک ویا سایر شرایط واضح و ملموس از این قبیل، مثل سایر نهادها اگه یه مقدار منطقی ومعقول افزایش حقوق باشه،معلم ها مطمئنا اکثرا راضی ان. البته اگه واقعا دلسوز باشید..... (تو رو خدا اینقدم استرس به معلما ندین)
همیشه همچین حرفهایی را به خاطر انحراف افکار عمومی و اینکه هر روز به معلمان توجه ویژه ای می شود را اویل مهر میگن بعدشم کشک
قانون کاملا اجرا شد
چرا من فرهنگی که دارای مدرک لیسانس هستم حقوق فوق دیپلم را میدهند و مدرک من را باتوجه به اینکه مرتبط است اداره قبول نمی کند . می گویند تاریخ مدرک شما مال قبل از استخدام است . تو را به خدا یعنی چه ؟
من تدریس میکنم خوبم ؟ ولی براب افزایش مدرک قانونی من بازی در می آورند . تورا به هر که می پرستید جواب دهید..........