اعلام آمادگی دانشگاه پیام نور برای راه‌اندازی واحدهای جدید در کشور عراق/انباشت 3.2 میلیون نفر بیکار در کشورحوزه آموزش عالی در مهر ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که مهمترین آنها را اشاره می کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید،در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری مهمترین اخبار آن در مهرماه آشنا شوید.

افزایش چشم‌گیر نابینایان تحصیل کرده در کشور

زهرا علی اکبری دبیر کانون دانش پژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران گفت:کانون دانش پژوهان با آسیب بینایی در حال حاضر 80 عضو دارد که در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

دبیر همایش عصای سفید گفت: در کشور ما تعداد نابینایان تحصیل کرده افزایش چشم گیری پیدا کرده است و این امر نشان دهنده این است که اگر ما به این گروه از معلولان ارزش و بهای لازم را بدهیم و امکانات شرایط تحصیلات لازم برای آنان فراهم کنیم، می‌توانند به موفقیت‌های ارزشمندی دست یابیم.

تسهیلات عتبات دانشجویان به ۱.۵ میلیون تومان افزایش یافت

یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت:با تفاهم نامه ای که در سال جاری با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها داشته ایم، تسهیلات عتبات دانشجویی را از سیصد هزار تومان به یک میلیون و پانصد هزار تومان برای دانشجویان متاهل و یک میلیون تومان برای دانشجویان مجرد افزایش داده ایم.

مشاور وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس ضوابط صندوق رفاه دانشجویان بازپرداخت تسهیلات بعد از فارغ التحصیلی در اقساط ۶۰ ماهه است.

افتتاح خوابگاه مدرن و چند منظوره دانشگاه الزهرا با حضور مشاور وزیر علوم

ذوالفقار یزدان مهر مشاور وزیر علوم گفت:در برنامه پنجم ساخت خوابگاه ممنوع بود و متأسفانه 400 هزار مترمربع کمبود خوابگاهی ایجاد شد که خوشبختانه با کمک دولت و مجلس توانستیم در برنامه ششم با هم افزایی صندوق رفاه دانشجویی و سازمان برنامه و بودجه، اعتبار مناسبی در بودجه سال 96 تخصیص دهیم.

وی با بیان اینکه این بودجه در اختیار صندوق رفاه قرار گرفته است افزود: ساز و کار بودجه تخصیصی از طریق هیأت امنا به تصویب رسید و هم اکنون در طول برنامه ششم آمادگی داریم که 200 خوابگاه از سوی بخش خصوصی و خیران ساخته شود و کل تسهیلاتی که از بانک دریافت می کند سود بانکی را صندوق رفاه تا 100 درصد پرداخت می کند ، همچنین پرداخت اقساط تسهیلات بانک از محل دریافت اجاره از دانشجویان انجام که پس پایان اقساط دانشگاه صاحب یک خوابگاه خوب می شود.

اعلام آمادگی دانشگاه پیام نور برای راه‌اندازی واحدهای جدید در کشور عراق

رستمی ابوسعیدی رئیس دانشگاه پیام نور گفت:دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی ایران، در حال حاضر با بیش از ۶۰۰ هزار دانشجو در ۴۵۰۰ مرکز و واحد دانشگاهی در داخل و ۶۸ کشور خارجی فعالیت می کند.

رئیس دانشگاه پیام نور افزود: در حال حاضر حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند و حدود ۶۰۰ نفر هم در کشور عراق و در شهرهای بصره، کوفه، کربلا، سلیمانیه و اربیل مشغول تحصیل و یا ثبت نام هستند.

وی افزود: گسترش تعامل علمی با کشور دوست عراق و ارائه آموزش در کشورهای منطقه که از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و موقعیت استراتژیک دارای وجوه مشترک بسیاری هستند، یکی از اهداف اصلی دانشگاه پیام نور است.

انباشت 3.2 میلیون نفر بیکار در کشور

جمشید انصاری‌ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت:بر اساس اطلاعات مرکز آمار در پایان سال 95 حدود 29.6 میلیون نفر متقاضیان‌ کار در کشور هستند که در میان‌ آنها 12.8 درصد‌ آمار بیکاری است و این یعنی ما هم‌اکنون در کشور 3.2 میلیون‌ بیکار داریم‌ که بخشی از این افراد‌ از نیروهای‌ جدید و بخشی از انباشت‌ بیکار‌ان در سال‌های گذشته است.

انصاری‌ با بیان اینکه چیزی در حدود 23.3 میلیون نفر شاغل در کشور داریم‌ خاطرنشان کرد: نزدیک به 3.5 میلیون نفر‌ از این افراد در بخش‌های عمومی شاغل هستند که مربوط به سازمان‌های دولتی و نظامی است‌ و از میان آنها 2.400 میلیون نفر به صورت مستقیم از کارکنان‌ دولت هستند.

وی اظهار داشت: در حالی که کارکنان‌ دولت تنها 10 درصد‌ از شاغلین‌ کشور را شامل‌ می‌شوند اما تأثیر این 10 درصد به علت اهمیت فعالیت‌ آنها بسیار بیشتر از دیگر شاغلین‌ است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه بسیار ساده‌اندیشانه خواهد بود اگر فکر کنیم این افراد تنها به اندازه 10 درصد‌ در کشور اثر می‌گذارند اظهار کرد: آیا اگر مدیران بخش دولتی‌ حمایت خود را از گروه مپنا‌ بردارند مپنا‌ قادر به فعالیت در کشور به این میزان خواهد بود؟

حمایت از مروجان علم، مهمترین وظیفه وزارت علوم

جعفر توفیقی رئیس جمعیت توسعه ایران گفت:باید کاری کنیم که ترویج علم باعث باز تولید علم شود وقتی می‌گویم علم باید مردمی شود یعنی آن علم باز تولید شود، اما به نظر من ترویج علم باید هم زمان با ترویج تفکر بر روی عموم مردم باشد یعنی وقتی علمی را گرفت در مواجه به آن علم را باز تولید کند.

رئیس جمعیت توسعه ایران با خاطر نشان کردن این موضوع که در حال حاضر انتقادها نسبت به نظام آموزش و پرورش کشور بسیار زیاد است اظهار کرد: کار سختی است به فردی که از ابتدای دوران تحصیل‌اش به یک شیوه درس خوانده بگوییم روش خود را تغییر دهد، ما باید به دوران کودکی و ابتدایی آن شخص برویم و از آنجا به اصلاح اینگونه موارد بپردازیم.

برخی دولتمردان هیچ بهره‌ای از علم نبرده‌اند

ضیا هاشمی سرپرست سابق وزارت علوم گفت: دولتمردان برخی کشورها بهره‌ای از علم نبرده‌اند که همکاران دانشگاهی ما باید سیاست های لازم را در اختیار آنان قرار دهند.
وی با بیان اینکه حضور ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در مجارستان بهانه خوبی برای افزایش همکاری دو کشور است افزود: ما خوشحال می‌شویم شاهد افزایش دانشجویان مجارستانی در ایران باشیم و تجربیات شما می‌تواند به پیشرفت آموزش عالی کشور ایران مخصوصا در زمینه مهارت‌های فنی و حرفه ای کمک کند که ما از آن استقبال می کنیم.

سرپرست وزارت علوم خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت برخی کشورها در دست کسانی است که از علم بهره‌ای نبرده‌اند در همین راستا همکاران دانشگاهی ما باید سیاست های لازم را در اختیار سیاستمداران خود قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار