در سال حمایت از کالای ایرانی باید توجه جدی به صنایع دستی شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛سال جدید که به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، همه افکار به سمت اهمیت حمایت از تولیدات داخلی در زمینه پوشاک و صنایع کوچک و بزرگ معطوف می‌شود در حالی که در این میان صنایع دستی تولید هنرمندان داخل کشور به عنوان نمونه‌ای از کالای ارزنده که ذوق و هنر و فرهنگ ایرانی را یدک میکشد چنانچه بر چرخ حمایت بیش از پیش سوار شود هرچند حمایت از نوع صنایع پایین دستی محسوب شده، زمینه را برای انتظار و عملی ساختن حمایت از دیگر کالا‌های تولید داخل در سطح وسیع مهیا می‌سازد. به ویژه که صنایع دستی برگرفته از آداب، فرهنگ، هنر و ذوق ایرانی می‌باشد و در حقیقت در هر خانواده ایرانی انگیزه و رغبت وافری در استفاده و حمایت از این آثار هست لذا این گونه از کالا‌های ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و مضاف بر این آوازه فرهنگ غنی و هنر بی نظیر این آثار از مرزهایمان فراتر رفته و صنایع دستی تولیدی هنرمندان اغلب استان‌ها مورد پسند علاقه‌مندان و هنر دوستان پاره‌ای از کشور‌های اروپایی و آسیایی گشته است.
 
حمایت از صنایع دستی در سال حمایت از کالای ایرانی
از جایگاه و اهمیت صنایع دستی تولید هنرمندان ایرانی در سطح ملی و فراملی که بگذریم به نظر می‌رسد برای رسیدن به شرایط مطلوب و رونق در این زمینه حمایت بیش از پیش از این نوع کالای ایرانی، امری ضروری هست و برای حمایت همگانی از این آثار قبل از هر کاری به نظر معرفی و ارائه این آثار به انحاء مختلف و در هر فرصت به جود آمده برای شناخت بیشتر در اولویت قرار دارد.
یکی از فرصت‌های معرفی و نشر و ارائه آثار صنایع دستی، برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مختلف، متنوع و نفیس است. برای این منظور نمایشگاه‌هایی نیز در سطح آذربایجان غربی ویژه ایام نوروز برای علاقه‌مندان و میهمانان نوروزی و گردشگران ترتیب یافته و در آن علاوه بر صنایع دستی تولید هنرمندان آذربایجان غربی انواع سوغات و غذا‌های خوشمزه بومی و محلی و همچنین سفر‌های هفت سین متنوع برای نمایش و عرضه برپا شده است.
علاقه‌مندان و هنردوستانی که تمایل به بازدید و شناخت بیشتر از صنایع بی نظیر دستی هنرمندان خوش ذوق آذربایجان غربی دارند، این نمایشگاه‌ها را از دست ندهند.
در این رابطه خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ سری به این نمایشگاه زده و در گفتگو با افسانه رنجبر سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از چند و چون این نمایشگاه‌ها بدین شرح پرسیده است.
حمایت از صنایع دستی در سال حمایت از کالای ایرانی
سوال: نمایشگاه‌های صنایع دستی ویژه نوروز با جه اهدافی و در چند شهرستان آذربایجان غربی برپاشده است؟
پاسخ: این نمایشگاه‌ها با هدف معرفی و عرضه صنایع دستی تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان در ۱۷ شهرستان استان برای بازدید و خرید علاقه‌مندان و گردشگران و میهمانان نوروزی برپاشده است.
سوال: هنر صنایع دستی آذر بایجان غربی از چه جایگاهی در سطح کشور برخوردار هست؟
پاسخ: می‌توان گفت: صنایع دستی استان‌ها بر حسب توان و فعالیت و رشته‌های بومی و تولیدات خاص خودشان، هریک از جایگاه خاصی برخوردارند و آذربایجان غربی هم در زمینه رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌های هنر چوب نسبت به هنر‌های چوب سایر استان‌های کشور در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و هنرمندان این رشته هنر در واقع با تولیدات بی نظیری که خلق می‌کنند در سطح کشور حرف اول را می‌زنند.
سوال: هنرمندان استان اغلب در کدام رشته از هنر‌های چوب مشغول هنر آفرینی هستند؟
پاسخ: رشته های، چون ریزه کاری، منبت، مشبک، خراطی، لایه چینی و معرق هستند و هنرمندان بسیاری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.
سوال: چه تعداد هنرمند در سطح استا در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند؟
پاسخ: برای نزدیک به ۲۰۰۰ هنرمند پروانه تولید صادر شده و از خدمات معاونت صنایع دستی استان بهرمندند و، اما در واقع تعداد هنرمندانی که در این زمینه فعالیت دارند بیشتر هست، چون اغلب دوستداران و هنرمندان در روستا‌ها و عشایر نیز هنرآفرینی میکنند و نسبت به دریافت پروانه اقدام نکرده اند.
سوال: به غیر از صنایع دستی مربوط به هنر چوب، هنرمندان استان در چه رشته‌های هنری دیگری به هنر آفرینی مشغول هستند؟
پاسخ: نخستین و مهمترین صنایع دستی تولید هنرمندان استان تولید فرش دستبافت در شمال و جنوب استان است و کارگاه‌های بیشتری نیز برای تولید آن ایجاد و همچنین هنرمندان زیادی نیز در این زمینه مشغول هستند. گلیم بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، صنایع چرم، سفال و شیشه و سرامیک نیز هنرمندان توانمند و حاذق خود را نیز دارد که آثار شان چشم بینای هر ببینده‌ای را به خود جلب میکنند.
سوال: راجع نمایشگاه‌های ویژه نوروز که الان اینجا ارومیه و در سایر شهرستان‌های استان هم بیشتربرای ما و مخاطبان توضیح بدهید که شاید کسانی تمایل به شرکت و بازدید و خرید از همچین نمایشگاه‌هایی را داشته باشند؟
پاسخ: ما همیشه در ایام نوروز بازارچه و نمایشگاه‌های صنایع دستی مختلفی در تمام شهرستان‌های استان برپا می‌کنیم و در این بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها فقط آثار و تولیدات استان خودمان در معرض نمایش و عرضه و فروش قرار می‌گیرد.
نمایشگاه صنایع دستی هم که را هم اینک شاهد هستید در ۲۵ الی ۳۰ غرفه تا دوازدهم فروردین ماه در دو نوبت صبح و عصر آماده استقبال و پذیرایی از میهمانان نوروزی و گردشگران ورودی به استان هست.
حمایت از صنایع دستی در سال حمایت از کالای ایرانی
سخن پایانی
صنایع دستی تولید هنرمندان داخلی نمادی از فرهنگ و تمدن ایران زمین است و علاوه بر اینکه دوستداران شایانی در داخل کشور دارد از نظر کیفیت و اصالت و ... توانمندی رقابت با اغلب کشورها، چون هند و چین را نیز دارد. با این اوصاف برای تحقق شعار امسال که بنام حمایت از کالای ایرانی مزین شده، حمایت از این نوع کالای تولیدی ارزنده و مرغوب هنرمندان ایرانی باید در صدر توجه مسئولین امر قرار گرفته تا ضمن حمایت از هنرمندان این صنایع، در زمینه ایجاد اشتغال، بازاریابی و صادرات این آثار اقدامی انجام داد و گامی هرچند کوتاه در رونق اقتصادی و جذب گردشگر از این فرصت به وجود آمده برداشت.

گزارش از: حکیمه علیزاده
 

حمایت از صنایع دستی در سال حمایت از کالای ایرانی

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
ما باید از کالاهای داخلی حمایت کنیم