معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از برگزاری نمایشگاه و جشنواره بزرگ نوروزگاه در باغچه جوق ماکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛حسین امامی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: نمایشگاه و جشنواره بزرگ نوروزگاه در روستای گردشگری باغچه جوق شهرستان ماکو از ۸ تا ۱۰ فروردین در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: روستای باغچه جوق در نزدیکی شهر ماکو قرار دارد و آب و هوای روستای باغچه جوق معتدل است و پیرامونی سرسبز و زیبا دارد و کاخ سردار مهم‌ترین اثر تاریخی این روستا است که همه ساله پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بیان کرد: معمولا در مراسم نوروزگاه، موسیقی محلی و آذربایجانی عاشیق، به همراه مراسم تکم گردانی و سایر آداب و رسوم سنتی مردم محلی جهت بازدید گردشگران اجرا می‌شود.

امامی با اشاره به اینکه موسیقی آشیقی یکی از مراسم برگزار شده در نوروزگاه است عنوان کرد:آشیق، عاشق یا آشیق، عارف و نغمه سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند، شایع‌ترین قالب‌های شعری آشیق‌ها عبارتند از: گرایلی، قوشما و تجنیس

وی اضافه کرد: خواندن داستان‌های منظوم حماسی قدیمی در کنار تصنیف‌های شاد و سرودن شعر‌های زیبا در شان اهل بیت (ع) سبب شده است عاشیق‌ها و موسیقی عاشیقی پای ثابت مجالس جشن در نزد مردم آذربایجان باشد.

گفتنی است برپایی ۲۳ ویژه برنامه نوروزگاه و بایرام سفرسی در سراسر آذربایجان غربی از برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ویژه ایام نوروز است.

انتهای پیام/ن.م

برگزاری مراسم ویژه نوروزگاه در باغچه جوق ماکو

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.