حوزه سلامت در آذر ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها به اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهم‌ترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶ ، از آمار طلاق در شمال تهران تا راه اندازی اسنپ پزشکان را مرور کنید.

رکورد زنی اورژانس در خدمات رسانی زلزله زدگان به برکت اربعین سید الشهدا/ اسنپ پزشکان راه‌اندازی می‌شود/ سپاه خیلی خوب و مظلومانه در زلزله کمک کرد

پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور در نشست خبرى که با حضور خبرنگاران در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، در خصوص امدادرسانی اورژانس به مناطق زلزله‌زده غرب کشور، گفت: با توجه به اینکه امکانات خوب و استانداردی در مرزها داشتیم به محض اطلاع از وقوع زلزله، ۱۰۰ تیم واکنش سریع و اتوبوس آمبولانس‌ به غرب کشور اعزام کردیم.وی با بیان اینکه در نصب و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در اسلام‌آباد غرب، ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب رکورد زدیم که  همه این ها به برکت اربعین سیدالشهدا بود، گفت: تا صبح روز بعد از زلزله بلافاصله بیمارستان ۳۰ تخته سرپل ذهاب راه اندازی شد که اقدامات گسترده ای همچون  عمل جراحی پیوند در آن انجام شد.

کولیوند‌ در ادامه از راه‌اندازی‌ سامانه‌ای چون‌ اسنپ‌ برای پزشکان خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم که سامانه‌ای مثل‌ اسنپ‌ برای پزشکان و پرستاران ایجاد کنیم و کیف‌ نجات‌ یا جان‌ بگ‌ در اختیار‌ آنها قرار دهیم‌ تا به محض اعلام‌ نیاز‌ فردی‌ به خدمات‌ پزشکان و پرستارانی‌ که در نزدیکی‌ بیمار‌ قار دارند‌ به سرعت‌ به بالین‌ آنها مراجعه‌ کنند و هزینه‌ها‌ کاهش پیدا کند‌.

سرپرست‌ اورژانس‌ کشور ادامه داد: برای کمبود‌ نیروی‌ انسانی اورژانس‌ ردیف‌ استخدامی در آزمون وزارت بهداشت‌ قرار دادیم‌ تا نیروهایی‌ جذب اورژانس‌ کشور شوند‌.

ايدز در ايران جان ١٠ هزار نفر را گرفته است/ افزايش مبتلايان به ايدز از راه رابطه جنسى

علیرضا رئیسی در مراسم روز جهانی ایدز با اشاره به آمار ايدز در ايران تا ابتداى پاييز سال ٩٦ گفت: ۶۶ هزار و ٣٥٩ مبتلا به اچ آی وی در ايران وجود دارند که ٣٦ هزار و ٥٧١ نفر از آنها شناسایی شدند و تاکنون ١٠ هزار و ٩٧ نفر به دليل ابتلا به ايدز جان خود را در كشور از دست دادند.

رئیسی با اشاره به سير صعودى انتقال ايدز از راه جنسى گفت: انتقال ایدز از راه رابطه جنسی در کشور در حال افزایش است و کارهایی که در زندان‌ها و جاهای دیگر در زمینه کاهش ابتلا از طریق سرنگ آلوده انجام شد، موفقيت آميز بوده است و شاهد كاهش انتقال ايدز از راه اعتياد و افزايش انتقال از طریق رابطه جنسی هستيم و سال گذشته آمار ابتلا به ايدز از راه اعتياد و رابطه جنسى يكسان بوده است.

آمار طلاق در شمال تهران ٦٧ درصد است

 محبوبى معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزیر كشوربا اشاره به آمار بالاى طلاق در شمال تهران گفت: بيشتر افراد وقتى آمار طلاق را مى شنوند آن را به بيكارى و فقر و مشكلات اقتصادى ارتباط مى دهند، اما ما در وزارت كشور با بررسى ها و انجام مطالعاتى متوجه شديم نرخ طلاق كه در سراسر كشور ٢٣ درصد اعلام شده در شمال تهران در منطقه شميران ٦٠ تا ٦٧ درصد است.

مشاور وزير كشور در ادامه به نرخ اعتياد در كشور اشاره كرد و افزود: نرخ شيوع اعتياد در جامعه عمومی كشور ٥.١ درصد است اما نرخ شيوع اعتياد در جامعه كارگرى ٢٢ درصد است و نشان از تاثير فقر بر ابتلاى آنها به اعتياد دارد.

معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزارت كشور با بيان اينكه ايدز و سلامت جنسى يك تابو در كشور است، عنوان كرد: وزارت كشور تلاش كرد تا با مطالعه اى راهكارهايى يراى ارتقا سلامت جنسى تهيه كنيم و در حال تدوين سند سلامت اجتماعى هستيم و براى ارزيابى استاندار ميزان مداخله آنها در برنامه هاى سلامت و ايدز است .

نسبت به فروش اعضای بدن معترض هستم/ تلفات کم زلزله کرمان نشان دهنده اهمیت به مساله پیشگیری است

 حسن هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر فروش اعضای بدن، اظهار کرد: ما در یک 2 راهی قرار گرفته‌ایم زیرا از یک طرف جان مردم به خاطر نرسیدن اعضای بدن در خطر است و به خاطر همین امر متاسفانه روزانه چندین نفر فوت می‌کنند و از طرفی دیگر مردم بخاطر بعضی مسائل اقتصادی اقدام به اینکار می‌کنند.

 هاشمی با اشاره به اینکه من نسبت به فروش کلیه و اعضای بدن معترض هستم، ادامه داد: ما اگر اینکار را منع کنیم زندگی افرادی از بین می‌رود و وقتی در مقام تصمیم قرار می‌گیریم اجرای بسیاری از کارها سخت می‌شود و ما نمی‌توانیم این اقدامات بدون ارائه راه‌حلی انجام بدهیم و از نظر ما انجام چنین کارهایی دور از انسانیت است.

 وی با اشاره به اینکه باید از شایعه پراکنی و سیاه نمایی جلوگیری شود، گفت: کسی که کلیه‌های خود را در معرض فروش قرار می‌دهد کار زشتی انجام داده که این نوع کار بیشتر بخاطر افتادن مردم در زیر خط فقر است که این گونه اقدامات پسندیده مردم و انقلاب نیست در حال یکه کار اهدای عضو اخلاقی‌ترین روش برای کشورمان محسوب می‌شود.

پیش‌بینی ابتلای ۲۷ میلیون نفر به سرطان تا ۲۰۲۰/ تأثیر مصرف غذاهای آماده در ابتلا به سرطان

عبدالله فضلعلی‌‌زاده نائب رئیس انجمن سرطان ایران فضلعلی‌زاده عنوان کرد: سرطان دنیا رو به افزایش است‌ طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 منتشر کرد‌ تعداد مبتلایان به سرطان در همه دنیا حدود 12 میلیون نفر بود که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 میلادی این رقم‌ به 27 میلیون نفر برسد‌.

نائب رئیس انجمن سرطان ایران بیان کرد: در ایران شیوع سرطان آن طور که می‌گویند خیلی بالا نیست بیماران سرطانی در هر 100 هزار نفر محاسبه می‌شوند و با محاسباتی‌ که سازمان بهداشت جهانی انجام داده است‌ ما در رده‌ چهارم قرار داریم‌ در این محاسبات‌ عدد یک بالاترین رده و عدد 5 پایین‌ترین رده است‌.

همکاری ایران و پاکستان جهت مقابله با بیماری‌های واگیردار/ لزوم حذف بروکراسی اداری برای افزایش صادرات دارو

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشتدر مراسم ديدار با وزیربهداشت پاكستان گفت: از ملت و دولت پاکستان برای همدردی و کمک‌های انسان دوستانه به زلزله‌زدگان کرمانشاه تشکر می‌کنیم. جمهوری اسلامى ایران و پاكستان دو کشور تاثیر گذار در جهان اسلام هستند و علاوه بر همسایگی دارای ریشه‌های فرهنگی ،‌دینی و برادری هستند و در همین راستا خیلی خوشحالیم که وزیر بهداشت پاکستان به کشور ایران سفر کرد.

وی در توضیح مفاد تفاهم‌نامه میان دو کشور ایران و پاکستان گفت: از جمله مفاد این تفاهم نامه همکاری شرکت‌های دارویی و تحقیقاتی،‌ انتقال تجارب ایران به پاکستان خصوصا در زمینه مقابله با بیماری‌های غیر واگیر است.

قاضی زاده هاشمی در خصوص زمینه‌های همکاری میان دو کشور ایران و پاکستان گفت: یکی از حوزه‌هایی که انتظار می‌رود شاهد تحول و نوآوری باشیم بحث دارو و واکسن است، امیدوارم شرایط خوبی برای شرکت‌های خصوصی دو کشور فراهم شود و با حذف بروکراسی اداری قطعا شاهد پیشرفت شرکت‌های دارو سازی دو کشور خواهیم بود.

شایع‌ترین بیماری چشمی ایرانی‌ها کدام است؟

محمود جباروند دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه شایع ترین بیماری‌های چشمی ایرانی‌ها مشابه سایر کشورهای دنیاست، گفت: عیوب انکساری در ردیف اول شایع‌ترین بیماری‌های چشمی ایرانیان قرار دارد و پس از آن کاتاراکت یا آب مروارید و بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت در جایگاه های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: بیماری‌های پلک چشم و مجاری اشکی، انحراف چشم و گلوکوم یا آب سیاه دیگر بیماری‌های شایع چشمی در کشور محسوب می‌شود.

ایران؛ یکی از ۱۰ کشور برتر در زمینه اجرای برنامه سازمان جهانی بهداشت

 ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بيان اينكه برنامه ملی ایران در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از سوی سازمان بهداشت جهانی جزء 10 برنامه برتر دنیا شناخته شده است، گفت: ایران تجربیات موفقی در ادغام خدمات بهداشتی، درمانی و استفاده از دانشگاههای علوم پزشکی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی داشته است.

وی تاکید کرد: نظام سلامت ایران توانسته در سالهای اخیر موفقیت های بسیار زیادی در حوزه های مختلف داشته و در حوزه بهداشت، شاهد ارتقای شاخص های بهداشتی مهمی مانند مرگ مادران باردار، نوزادان و کودکان کمتر از یک و پنج سال، ریشه کن کردن فلج اطفال، کاهش بروز بیماری های واگیر و غیرواگیر بوده ایم.

"گندم" اولین گوساله با فناوری جنین منجمد گاو متولد شد

به دنبال خرید تعدادی گوساله ممتاز نژاد جرزی در زمستان سال گذشته، استحصال تخمک به روش Ovum pick up و تولید آزمایشگاهی جنین با استفاده از اسپرم‌های ماده‌زای ممتاز از نژاد مورد نظر در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا انجام شد.

در ادامه این تحقیقات پژوهشگاه ابن سینا توانست اولین گوساله نژاد "جرزی" حاصل از به کارگیری فناوری "تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه (ماده) و با استفاده از روش Ovum pick up" را تولید کند.

این گوساله با نام "گندم" در 22 آبان ماه جاری به همت محققان و پژوهشگران پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی متولد شد.

شکست سرطان خون با داروی ایرانی/ ۷۶ میلیون تومان صرفه جویی برای بیماران سرطانی

نیما سپهری مدیر شرکت دارویی تولید کننده 2 داروی ضد سرطان ایرانیبا اشاره به رونمایی داروی درمان سرطان خون افزود: قیمت هر ویال دارو خارجی درمان سرطان خون  ۲۸.۵ میلیون تومان است که برای چهار ویال آن بیمار باید  ۱۱۳ میلیون تومان هزینه کند که تحت پوشش بیمه نیست و قیمت نمونه مشابه ایرانی ۹.۲ میلیون تومان است؛ هزینه مصرف چهار ویال آن برای بیمار، ۳۶.۸ میلیون تومان محاسه شده و ۷۶ میلیون تومان کمتر از قیمت برند اصلی است.

وی گفت: ما تلاش می کنیم تا به عنوان یک شرکت دارویی ایرانی  در زمینه تولید داروهای ضد سرطان در دنیا حرف های زیادی در آینده نزدیک داشته باشیم و یکی از داروهایی که رونمایی شد، در درمان سرطان خون و به منظور پیوند مغز و استخوان استفاده می شود که  یک سوم نمونه خارجی آن قیمت دارد، افزون بر این ناخالصی داروی تولیدی ایرانی ضدسرطان خون از مشابه خارجی کمتر است.

سپهری ادامه داد: ۲۹ قلم داروی ضد سرطان  را در کشور تولید می کنیم که در درمان انوع سرطان های ریه، خون، پروستات، سینه و معده مود استفاده قرار می گیرند.

تحقیقات گوارش و کبد ایران در منطقه اول است/ ۱۰ درصد ایرانی‌ها دیابت دارند

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت تربیت دانشمندان در عرصه تحقیقات گوارش و کبد است که علاوه بر تخصص PHD هم داشته‌ باشند و این گروه‌های جوان در عرصه تحقیقاتی وارد شوند.

وی در ادامه طراحی دوره فلوشیپ و  آموزش پرستاران عرصه گوارش و کبد طی 6 ماه را امری مهم دانست و افزود: با تربیت، آ‌موزش و تعامل پرستاران با بیماران می‌توانیم شاهد ارتقای سلامت و پاسخگویی به سوالات بیماران و در نتیجه روند بهتر درمان باشیم.

ملک‌زاده در ادامه تربیت دانشجویان در عرصه دکترا پژوهشی و ثبت بیماری‌های گوارشی را از برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت دانست و افزود: گسترش مطالعات کهورت در سطح 18 دانشگاه زیرساخت مهمی است که می‌تواند با آن دستاوردهای خوبی در نظام سلامت ایفا کرد.

40 درصد از شکایت‌های جراحی‌های زیبایی مربوط به بینی است

محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی اظهار کرد: در حوزه جراحی‌های زیبایی‌ نیز شکایت‌های بسیاری‌ به سازمان نظام پزشکی شده است، حدود 40 درصد از شکایت‌ها در زمینه‌ جراحی‌های زیبایی به جراحی‌های بینی‌ و راینولوژی‌ اختصاص دارد که در این میان سهم جراحی‌های صورت 12 و مو و ابرو هشت درصد است، با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سهم چشمگیری از این 40 درصد مربوط به افرادی است که صلاحیت علمی لازم را در این رشته ندارند یا این آموزش‌ها در کوریکولوم‌ رشته تحصیلی‌شان نبوده است.

وی تصریح کرد: حدود 90 درصد از این 40 درصدی که فاقد  صلاحیت علمی بودند در سازمان نظام پزشکی محکوم شدند‌ امیدواریم که بتوانیم‌ در سازمان نظام پزشکی یک جهت‌گیری را ایجاد کنیم که به دنبال آن تنها افراد‌ صاحب نظر و صلاحیت‌ بتوانند بر اساس‌ کوریکولوم‌های رشته‌شان‌ اعمال جراحی را انجام دهند‌ و این باعث‌ می‌شود که شکایت و محکومیت‌ها به میزان چشمگیری‌ کاهش پیدا کند‌ و مردم با اطمینان‌ بیشتری‌ به درمان خودشان‌ بپردازند.

حذف همپوشانى بيمه‌اى كليدخورد/ مطالبات داروخانه‌ها تا خرداد ٩٦ پرداخت شد

طاهر موهبتى رئيس سازمان بيمه سلامت با بيان اينكه سازمان بيمه سلامت بدهى ٥ هزار ميلياردى دارد، گفت: در تلاش هستيم كه با كمک سازمان برنامه و بودجه و از راه فروش اوراق بخشى از بدهى‌هاى خود را بپردازيم.

رئيس سازمان بيمه سلامت از حذف همپوشانى‌هاى بيمه‌اى خبر داد و گفت: خوشبختانه با جلسه‌اى كه از وزير رفاه داشتيم طرح همپوشانى بيمه‌اى كليد خورد و در مرحله نخست همپوشانى بين صندوق روستاييان و تامين اجتماعى حذف مى‌شود و براساس پيش‌بينى‌ها سالى ٢٠ درصد همپوشانى‌ها كاهش پيدا مى‌كند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار