یکی از نارسایی‌های پیش رو، در حوزه تولید داخلی، به بسته‌بندی ضعیف آنها باز می‌گردد، مقوله‌ای به ظاهر ساده که عامل هدر رفت بسیاری از فرصت های اقتصادی و تنزل جایگاه کالای ایرانی است.

توجه به بسته‌بندى کالا‌های ایرانی، صادرات را تقویت می‌کندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برای ارتقای جایگاه تولیدی کشور، توجه به مجموعه‌ای از عوامل و مولفه ها، ضروری است، امری که به ظاهر ساده که متاسفانه به دلیل کم توجهی و بی‌توجهی باعث فرصت سوزی‌های بسیاری در بازار داخلی و خارجی شده و همین موضوع بستر را برای پیشی گرفتن رقبای ایران در برخی از کالا‌ها و محصولات هموار ساخته است.

یکی از این موارد به سبک و سیاق بسته‌بندی کالا‌ها معطوف می‌شود.

حسین طائفی، یکی از فعالان عرصه چاپ و بسته‌بندی در استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده بسته‌بندی و نوع چاپ، در عرضه و فروش کالا‌ها و محصولات داخلی، اظهار کرد: یک بسته‌بندی مناسب تابعی است از شکل، فرم، رنگ و عناصر تصویری و گرافیکی که مجموعه این عوامل شکل دهنده یک بسته‌بندی حرفه‌ای است و به واقع همین مولفه‌ها است که بازار یک منطقه و جامعه هدف محصولات تولیدی را مجذوب خود می‌کند.

وی افزود: پرداختن به امر بسته‌بندی به صورت تخصصی در قالب یک گزارش نمی‌گنجد، زیرا این حوزه، فعالیتی تخصصی و حرفه‌ای است که فعالان این عرصه پس از سال‌ها فعالیت، آموزش و کسب تجربه به جایگاهی دست می‌یابند که می‌توانند خود را به عنوان یک بَستِه بَندِ کار بَلَد و خِبرِه معرفی کنند.

طائفی تصریح کرد: به واقع یک بسته بندی مناسب علاوه بر حفاظت و حراست مناسب از آن کالا باید معرف ویژگی‌ها و شاخص‌های آن محصول باشد و مضافا بر آن، چنان مخاطب را مجذوب نماید که به نوعی او را مُجاب به خرید آن کند.

این فعال در حوزه چاپ و بسته بندی گفت:به واقع می‌توان بسته‌بندی را شناسنامه آن محصول و کالا نامید و در صورت ایفای نقش موثر بسته‌بندی که حصول آن مستلزم حرفه‌ای بودن بسته‌بندی است، کالا به محصولی پویا و ارزنده در اذهان و مخاطبان تبدیل می‌شود و بالعکس در صورت بسته‌بندی نامناسب، کالا و محصول عرضه شده حتی در صورت برخورداری از کیفیت مناسب، آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: حال آنکه با بسته‌بندی مناسب می‌توان کالای عرضه شده را آنچنان با ارزش افزوده فزاینده‌ای همراه کرد که بعضا ضریب آن ۵۰ تا ۶۰ درصد و حتی بیشتر نیز برآوُرد می‌شود.

این فعال در حوزه چاپ و بسته‌بندی در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مصادیق و نمونه‌هایی از این میزان ارزش افزوده در بازار، گفت: محصولات متعددی در بازار کشور‌های خارجی وجود دارد که به دلیل بسته‌بندی مناسب با قیمت و ارزش افزوده خیره کننده‌ای به فروش می‌رسند که لوازم آرایشی، عطر، ادکلن، مصنوعات چرمی، ساعت و حتی برخی از محصولات زراعی و باغی از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

طائفی تصریح کرد:کم نبوده مواردی از محصولات زراعی و باغی که به دلیل عرضه فله‌ای آن از رقبا بازمانده و با وجود کیفیت بسیار بالای آن به قیمت پایین و ناچیزی عرضه و فروخته شده اند.

وی افزود: زعفران ایرانی، نمونه بارزی از این محصولات است که به کرات گزارشات متعددی از سوی رسانه‌ها در ارتباط با آن منتشر و منعکس شده و آنچنان که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، اسپانیا و امارات متحده عربی زعفران را از کشور ایران خریداری می‌کند و با  بسته‌بندی مناسب و حرفه‌ای با قیمت مضاعف و فراتر، به نام خود، آن را عرضه و صادر می‌کند.

لزوم شناخت دقیق بازار صادراتی و فرهنگ جامعه هدف محصولات صادراتی

علی یزدان راد، از فعالان اقتصادی غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح نقش حائز اهمیت بسته‌بندی و نِمود بصری کالا‌ها و محصولات در عرضه و فروش آن، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد آنچنان غفلت و بی‌توجهی شده که امروز در عرصه صادرات از بسیاری کشور‌ها باز مانده‌ایم.

وی افزود: باید با صراحت به این واقعیت تلخ اذعان کرد که فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور آنچنان وسیع، گسترده، متکثر و متنوع است که بسیاری از کشور‌های منطقه، همچون ترکیه و امارات فاقد آن می‌باشند، اما با برنامه‌ریزی مناسب موفق به برخورداری از چنان اقتصاد قدرتمندی شده‌اند که مقایسه آن با اقتصاد فعلی کشورمان امکان پذیر نیست و به اعتقاد بنده این وضعیت نه از باب ضعیف بودن کشور از حیث فرصت ها، استعداد‌ها و توانمندی ها، بلکه ناشی از بی برنامگی، غفلت و بی‌توجهی است.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: یکی از این موارد به ویژگی‌ها و خصوصیات ظاهری کالا‌ها باز می‌گردد که در قالب بسته‌بندی قابل تعریف و تشریح می‌باشد که خود فعالیت و رسته‌ای تخصصی است که نمی‌توان در سطور گزارشات رسانه‌ها آن را آموزش داد و توصیف کرد، اما بصورت کلی، تاثیر آن در بازار بصورت ملموسی قابل احساس است.

وی افزود: حتی در بازار داخلی کشور، مشاهده می‌شود که عموم مردم به کالای خارجی به دلیل بسته‌بندی مناسب، ذهنیت مثبت‌تری دارند و این در شرایطی است که کالای ایرانی و مشابه آن به دلیل فقدان بسته بندی مناسب، مهجور و منزوی می‌ماند.

یزدان‌راد گفت: امروزه شاهد هوشمندی کشور‌هایی همچون چین و غیره هستیم که حتی با مطالعه ذائقه بازار کشور‌های هدف و فرهنگ مردم آنها، اقدام به بسته‌بندی کالادر رنگ ها، لوگو‌ها و نمود‌های بصری متنوعی می‌کنند و با توجه به تأثیرگذاری این مولفه، انتظار می‌رود در این امر، ورودی جدی داشته باشیم که قطعا با توجه به این موضوع، شاهد فروش و عرضه مناسب‌تر کالا‌های ایرانی در بازار داخلی و خارجی خواهیم بود و قطعا حصول این امر مصداق بارزی از حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی خواهد بود.

این فعال در حوزه اقتصادی، مطرح کرد: برخی از تولیدکنندگان داخلی، بسته بندی را قربانی قیمت پایین‌تر می‌کنند که به اعتقاد بنده این تصور و ذهینتی اشتباه است و می‌طلبد از تجارب کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته در این خصوص بهره گیری کنیم در غیر اینصورت همچنان شاهد فرصت سوزی‌های بسیاری در عرضه و فروش کالای تولید داخلی خواهیم بود.

وی افزود: بعضا دیده می‌شود بسته‌بندی یک کالا آنچنان جذاب و زیبا است که خریدار را مُتِحَیِر و مجذوب خود می‌کند و مشتری از دور انداختن بسته‌بندی کالا صرف نظر می‌کند و این موضوع نشان دهنده نقش نافذ بسته‌بندی در فروش کالا در بازار داخلی و یا عرضه آن در بازار‌های خارجی است.

این فعال اقتصادی در پایان یادآور شد: نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که بسیاری از کالاها، حتی ضمن برخورداری از بهترین کیفیت به دلیل بسته‌بندی نامطلوب آنچنان که باید دیده نمی‌شوند و مجموعه موارد اشاره شده گواهی است بر صحت صدق این ادعا که بخش قابل توجهی از ضریب فروش کالا‌ها و محصولات تابع و مرهون بسته‌بندی شکیل و حرفه‌ای آن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار