خاکی گفت:رویکرد سازمان،رویکرد پروژه محوری بوده که مجتمع تجاری الغدیر،مجتمع بزرگ میدان امام خمینی با ظرفیت۲ هزار پارکینگ خودرو، دوطبقه تجاری و فضای شهری سطح میدان انجام‌شده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛علیرضا خاکی،مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) ،با اشاره به فلسفه وجودی سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی حرم مطهر توسط شهرداری قم گفت: سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم از سال 1372 به‌منظور ساماندهی و رفع مسائل و مشکلات پیرامون حرم مطهر ایجادشده که این طرح در مشهد و شیراز نیز اجراشده است.

وی افزود: در هنگام شروع کار این سازمان معاون عمرانی وزیر کشور و معاون شهرسازی وزیر مسکن به‌عنوان شورای این سازمان فعالیت داشتند و عمده شوراهای اولیه با حضور وزیر کشور انجام‌شده که نشان می‌دهد این طرح در سطح ملی تعریف شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیان کرد: در ادامه به‌منظور تسهیل اجرای امور، گستره این سازمان به سطح استانی تقلیل پیدا کرد که استاندار به‌عنوان رئیس شورای سازمان، شهردار به‌عنوان نایب‌رئیس و دیگر اعضا همچون معاون عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل راه و شهرسازی، تولیت حرم مطهر و نماینده وزارت کشور به فعالیت در سازمان می‌پردازند و مسئولیت تمامی افراد فعال در امر بهسازی حرم مطهر و اطراف آن پیش‌بینی‌شده است.

خاکی با اشاره به رویکردهای مهم سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهرافزود: رویکرد سازمان، طی سنوات گذشته رویکرد پروژه محوری بوده که مجتمع تجاری الغدیر، مجتمع بزرگ میدان امام خمینی با ظرفیت 2 هزار پارکینگ خودرو‌، دوطبقه تجاری، سرویس‌های بهداشتی و فضای شهری سطح میدان در قالب این رویکرد انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مسائلی همچون ادغام، مدتی سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر تعطیل بوده که از دو سال گذشته با اضافه شدن بحث بافت‌های فرسوده، فعالیت‌های سازمان دوباره شکل‌گرفته و در کنار مسائل بهسازی اطراف حرم مطهر بافت‌های فرسوده نیز مورد توجه قرارگرفته چراکه اکثر بافت‌های فرسوده استان به دلیل سیاست‌های توسعه دهه 40 و 50 در اطراف حرم قرارگرفته است.

 وی با تأکید بر کمبود برخی مشکلات خدماتی در اطراف مسجد مقدس جمکران عنوان کرد:طبق گزارش‌های رسیده برخی از مسافرین ابتدا به جمکران رفته و به دلیل کمبود امکانات اطراف حرم مطهر و همچنین محدودیت زمانی که به‌طور میانگین حضور مسافرین در شهر 6 تا 8 ساعت تخمین زده‌شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: درگذشته فضای حرم مطهر به صحن عتیق و صحن اتابکی محدود بوده و باغ ملی در کنار فضای شهری به زائرین و مجاوران خدمات ارائه می‌کرد که امروز باغ ملی قدیم صحن فاطمی شده که جزئی از فضای قدسی حرم مطهر است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به اشاره به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت این سازمان تصریح کرد: دو هدف کلی تعریف‌شده که یکی حوزه بلافصل حرم مطهر بوده که فضای بلافصل حرم مطهر را از هر طرف نشان می‌دهد و 10 پروژه شاخص شناسایی‌شده و دیگری تعریف پروژه‌های کوتاه‌مدت بوده که پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز در حال برنامه‌ریزی است.

خاکی ابراز کرد: طی سال‌های گذشته دو پروژه بزرگ پیرامون حرم مطهر انجام‌شده که یکی مجتمع تجاری الغدیر و دیگری طرح میدان بزرگ امام خمینی (ره) است که همین پروژه میدان امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین پروژه اجرایی شهر قم بوده که مجموعه عظیمی از ساخت‌وسازها و تأسیسات انجام‌شده که به‌مرور زمان پارکینگ، کف، سطح میدان تکمیل شد و دو سرویس بهداشتی هم کامل شده که نشان‌دهنده بزرگی این پروژه است.

خاکی کمبود فضای شهری برای تردد و رفت‌وآمد راحت شهروندان در اطراف حرم مطهر را مورد توجه قرار داد و  افزود: برای ساماندهی سرریز جمعیت در ایام پرتردد و متراکم، نیازمند ایجاد فضای شهری باز در اطراف حرم مطهر هستیم که برای این منظور طرح‌های ابتدایی برای تبدیل قبرستان نو به آرامستان و فضای شهری صورت گرفته است.

انتهای پیام/ح

تبدیل قبرستان نو شهر قم به فضای باز شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار