معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه‌ پزشکی هسته‌ای به صورت آرام در حرکت هستیم و هرسال چندین رادیو داروی جدید توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود.

هر سال چندین رادیو داروی جدید توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود/ تولید سوخت راکتور تهران نقطه عطفی در صنعت هسته‌ای استمحمد احمدیان معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک بسیج عمومی علمی در کشورمان ایجاد شد.

وی گفت: با توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی، دانشگاهیان و متخصصان در حوزه‌های مختلف در جهت خودکفایی و بها دادن به ظرفیت‌های داخلی، فعالیت‌های خود را برای تحقق این آرمان‌ها آغاز کردند.

احمدیان ادامه داد: با توجه به این جریان، در حوزه هسته‌ای هم حرکتی شروع شد، اما شاید به صورت جدی، زمانی این فعالیت‌ها شکل بهتری به خود گرفت که با فشارهای خارجی مواجه شدیم.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کشورهای خارجی به خصوص غربی‌ها با اعمال فشار علیه ایران سعی کردند کشورمان را از حقوق هسته‌ای‌اش محروم کنند، تصریح کرد: آنها در حوزه سیاسی با صدور قطعنامه‌ در شورای امنیت و یا اعمال محدودیت‌های مختلف، موج دومی را بر متخصصین داخلی ایجاد کردند و این امر باعث شد آنها به صنعت هسته‌ای توجه بیشتری کنند.

وی با اشاره به اینکه موج سوم فشارها علیه ایران با ترور دانشمندان هسته‌ای به اوج خود رسید، بیان کرد: در مقطعی که شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان به شهادت رسید، بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها درخواست تغییر رشته داشتند تا وارد رشته هسته‌ای شوند و اگر خلأئی ایجاد شده بتوانند آن را جبران کنند.

احمدیان با تاکید بر اینکه جایگاه رفیع ایران در صنعت هسته‌ای حاصل تلاش جمع وسیعی از مدیران، کارشناسان و دانشمندانی بوده که سال‌ها فعالیت شبانه‌روزی داشتند، متذکر شد: نتیجه این تلاش‌ها دستاوردهای بسیاری بوده که برخی از این‌ها بنا به دلایلی نمود بیشتری داشته است، به عنوان مثال در مقطعی که کشورمان به سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نیاز داشت، برخلاف تمام قول‌ و قرارهای بین‌المللی قصد داشتند ما را برای تامین این سوخت تحت فشار قرار دهند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ساخت سوخت راکتور تهران با غنای 20 درصد، افزود: در زمانی کوتاه و کمتر از 2 سالی که پیش بینی شده بود، جوانان ایرانی توانستند این سوخت را تولید کنند، لذا این امر نقطه عطفی بود که نمود بسیار روشنی داشت.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی هسته‌ای و رادیوداروها به صورت آرام در حرکت هستیم، اما هرسال چندین رادیو داروی جدید توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود، به طوری که برخی از آنها نمونه منحصر به فردی در دنیا به شمار می‌آید.

احمدیان با اشاره به تولید برق در حوزه هسته‌ای بیان کرد: در سال گذشته نیروگاه اتمی بوشهر پس از مدت کوتاهی که از بهره‌برداری تجاری آن می‌گذشت، توانست 7450 مگاوات ساعت برق تولید کند، این یعنی فراتر از آنچه که از این نیروگاه انتظار می‌رفت برق تولید شده که دستاورد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: زمانی که نیروگاه اتمی بوشهر را از پیمانکاران روس تحویل گرفتیم، حدود 300 نفر کارشناس در حوزه بهره‌برداری حضور داشتند، اما همکاران ما در مدتی کوتاه و با استفاده از برنامه‌ای فشرده از نظر جذب، آموزش و آماده سازی، توانستند تمام کارشناسان خارجی را با نیروی ایرانی جایگزین و مشغول فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاید به دلیل شرایط زمانی و موقعیتی که وجود داشت بتوان تولید سوخت راکتور تهران را به عنوان نقطه عطف و دستاوردی ویژه در صنعت هسته‌ای دانست.

احمدیان با بیان اینکه اکنون واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در حال بهره برداری تجاری است، اظهار کرد: این نیروگاه تاریخچه مفصلی دارد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد، شرکت‌های غربی که وظیفه اجرای این نیروگاه را بر عهده داشتند کنار رفتند و ما با روس‌ها طرح نیمه تمامی که از نظر تلفیق تکنولوژی غربی و شرقی مشکلاتی داشت، به اتمام رساندیم و در نهایت از سال 90 این نیروگاه وارد مراحل راه اندازی شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد:‌ بر خلاف بسیاری از کشورهایی که در همسایگی ما دنبال نیروگاه اتمی هستند و نوع قراردادهایشان به طوری است که صرفا تولید برق خواهند داشت، هدف گذاری سازمان انرژی اتمی ایران این بود که از رهگذر احداث و بهره برداری از یک واحد هسته‌ای بتواند به فناوری این حوزه تسلط پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای مراحل مختلف این فناوری از قبل برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در ابتدا یک نیروگاه هسته‌ای باید طراحی شود و برای اینکه در این حوزه دانش بومی داشته باشیم یک نیروگاه 360 مگاواتی بومی از سال‌ها قبل در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت و متخصصان مشغول بررسی و طراحی آن شدند، تقریبا تسلط خوبی در این حوزه پیدا شده است و از این دانش در ساخت و راه‌اندازی واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر استفاده می‌شود.

احمدیان اضافه کرد:‌ فعالیت‌های بهره برداری نیروگاه که فعالیتی پیچیده است و به لحاظ ایمنی هم باید با دقت بالایی انجام شود توسط همکاران ما در شرکت بهره‌برداری نیروگاه بوشهر در حال انجام است و برای واحدهای 2 و 3 هم کاملا متکی به همین متخصصان هستیم.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد:‌ همچنین در حوزه تعمیرات و نگهداری از نیروگاه، برنامه مشخصی داریم تا در دوره زمانی 4 ساله به جایی برسیم که همه فعالیت‌هایی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود.

وی با اشاره به موضوع تأمین تجهیزات نیروگاه هسته‌ای گفت: از 10 سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است و توانستیم صنایع داخلی و تجهیزاتی که مناسب در فرآیند بومی‌سازی هستند را شناسایی کنیم. بر این مبنا با توجه به برنامه‌ای تدریجی، فعالیت خود را از اولویت‌ها آغاز کردیم به طوری که هر سال در سالروز فناوری هسته‌ای چندین مورد از تجهیزاتی که به مرحله ساخت می‌رسد به نمایش گذاشته می‌شود.

احمدیان ادامه داد: در تلاش هستیم نه تنها نیروگاه تولید برق، بلکه آزمایشگاهی بزرگ برای متخصصان داخلی و افرادی که در حوزه برق هسته‌ای فعالیت دارند به کار بگیریم تا بتوانیم بر فناوری این حوزه مسلط شویم و همگام با دنیا حرکت کنیم.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در تولید برق هسته‌ای به ایمنی هسته‌ای تاکید می‌شود، اضافه کرد: شاید راکتور هسته‌ای از نظر ماهیت با بمب اتمی تفاوتی نداشته باشد زیرا در هر دو فعل و انفعالاتی صورت می‌گیرد اما در یکی به صورت کنترل شده که منجر به تولید انرژی برای سازندگی می‌شود اما در دیگری چون به صورت کنترل نشده است باعث تخریب و ویرانی می‌شود.

وی اضافه کرد: کاری که افراد در یک نیروگاه هسته‌ای انجام می‌دهند، حساس است و کوچکترین اشتباهی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیر و صدمات بزرگی پدید آورد.

احمدیان بیان کرد: اگر کسی اراده و اعتماد به نفس بالا نداشته باشد نباید در این حوزه وارد شود زیرا اولین اشتباه آخرین اشتباه خواهد بود و فرصتی برای جبران نخواهد داشت لذا باید محتاط عمل کنیم و از نظر کارشناسان و کسانی که می‌توانند مسئولیت را با آنها تقسیم کرد، استفاده شود.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برای بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر حضور جوانان آموزش دیده، مسئولیت پذیر و با اراده بالا وابستگی ما را از به کارگیری نیروهای خارجی در این زمینه قطع کرد.

وی با بیان اینکه هر نیروگاه مثل هر واحد صنعتی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود اما باید به بهترین شکل آن را مدیریت کرد، گفت: در سال گذشته نیروگاه بعد از سوخت گذاری وارد مدار شد و بدون وقفه تا زمانی که برای سوخت گذاری مجدد در اواخر سال 96 از مدار خارج شد، تولید داشت و آن انرژی را که به شبکه سراسری برق کشور تعهد کرده بود، تحویل داد.

احمدیان ادامه داد:‌ نیروگاه اتمی بوشهر از نظر شرایط آب و هوایی و امکانات زندگی محدودیت‌های زیادی دارد اما جوانان ما با پذیرش این دشواری‌ها کار بسیار ماندگاری از خود به جای گذاشتند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد:‌ نیروگاه اتمی بوشهر در رهگذر تعاملی که با صنایع کشور داشته است برای تأمین تجهیزات و بومی سازی آن توانسته‌ استانداردهای بالایی از نظر صنعتی مطرح کند بنابراین به کارگیری این استانداردها می‌تواند صنایع ما را ارتقا دهد و طبیعی است که باید از نیروگاه 1000 مگاواتی در حد توان و ظرفیتش انتظار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که نیروگاه اتمی بوشهر تمامی مشکلات انرژی و صنعتی ما را حل نمی‌کند با این حال در حد توانش قدم‌های موثری در حوزه هسته‌ای برداشته است؛ امیدوارم کاری که برای واحدهای 2 و 3 این نیروگاه انجام می‌شود مجموعه مفیدی را برای کشور تشکیل دهد.

احمدیان با بیان اینکه قرارداد واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر قرارداد ویژه‌ای بود، اظهار کرد:‌ آنچه در اذهان وجود دارد این است که روس‌ها در این قرارداد تأخیر داشتند و بدقولی کردند در حالی که چنین مسئله‌ای با واقعیت هم خوانی ندارد زیرا از سال 54 تا 78 عملا این پروژه از اختیار روس‌ها خارج شده بود و شرکت‌های غربی عهده دار آن بودند سپس آ‌ن را رها کردند و مجموعه نیمه تمامی را باقی گذاشتند که روس‌ها هم تمایلی نداشتند آن را به اتمام برسانند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با تجربه‌ای که از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر برای واحد 2 و 3 داشتیم، پیش بینی گسترده‌ای انجام شده که بتوانیم از حداکثر امکانات داخلی استفاده کنیم؛ اکنون هم همکاران ما در بوشهر برنامه‌ای دارند و قرار است نزدیک به 8 هزار نفر آموزش فنی و حرفه‌ای ببینند تا همه این نیروی انسانی که همکاران در مراحل نصب و راه اندازی نیاز دارند، از نیروهای داخلی استفاده شود.

وی یادآور شد:‌ موضوع بهره برداری در طول عمر نیروگاه، برای واحدهای 2 و 3 به دست نیروهای داخلی انجام می‌شود.

احمدیان در پایان خاطرنشان کرد: نیروگاه موجودی نیست که یک بار ساخته شود، 60 سال باقی بماند و بتوان به راحتی از آن استفاده کرد؛ نیروگاه دائم در حال تغییر است و کارهای علمی که باید پشتوانه این تغییرات باشد برای واحد یک و سایر واحدها برنامه ریزی شده است که توسط کارشناسان ایرانی به انجام می‌رسد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار