به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع افزايش کرايه تاکسی و گرانی نرخ کرايهها از معضلات قديمی و هميشگی شهرهای بزرگ به ويژه تهران بوده است.
هر چند سازمانهای بالادستی و ناظر بر عملکرد اين صنف زحمتکش هميشه داعيه نظارت و کنترل نرخ کرايهها را داشتهاند، اما اتفاقی که در عمل میافتد با بخشنامهها و ابلاغيهها تفاوت فاحشی دارد.
بر اساس يک قانون نانوشته و عرف هميشگی نرخ کرايه تاکسیها بعد از تعطيلات عيد افزايش میيابد و اين افزايش کرايه به طور حتم خودجوش بوده و توسط رانندگان تاکسی اتفاق میافتد. اتفاقی که علاوه بر نارضايتی عمومی باعث سردرگمی مردم برای استفاده کردن يا نکردن از وسايل نقلیه عمومی میشود.
هرچند سازمان تاکسيرانی با اجرای طرح ساماندهی در همه تاکسیها با نصب تابلو همه مشخصات راننده و خودرو و همچنين نرخ قانونی کرايه را به اطلاع مسافران رسانده است، اما وقتی صنف رانندگان تاکسی تصميم به افزايش نرخ کرايه میگيرد هيچکدام از اين تمهيدات کمکی به شهروندان نمیکند و يا بايد قيد تاکسی سواری را بزنند و يا بايد به اين افزايش ناگهانی قيمتها تن دهند.
مسافران تاکسی و شهروندانی که تقريبا همه روزه از اين وسيله استفاده میکنند معتقدند وقتی با افزايش غير قانونی و خودسرانه نرخ کرايه مواجه میشوند، در صورت پرداخت کرايه اضافی هيچ مرجعی برای رسيدگی و بازپس گيری مبلغ اضافه وجود ندارد.
موضوعی که مسئولان تاکسيرانی بر آن تاکيد میکنند برخورد و پيگيری شهروندان است، اما کمتر کسی هست که برای مبلغ اضافهای که پرداخت کرده است راهی خيابان طيب در ميدان خراسان شود و يا به شعب تاکسيرانی مراجعه کند و پس از طی مراحل طولانی شکايت زا راننده متخلف و حضور در جلسه مشترک مبلغ اضافی دريافتی را پس بگيرد، زيرا به طور حتم چنين پيگيری هم زمانبر است و هم ضرر و زيان آن بسيار بيشتر از مبلغی است که از جيب رفته است.
بر همين اساس اکثر شهروندان عطای آن را به لقايش میبخشند و همین امر باعث شده است تا هم رانندگان تاکسی با خيال راحت گرانفروشی کنند و هم شهروندان برای پرداخت مبالغ اضافه توجيه باشند.
اتفاقی که میتوان با حضور بازرسان تاکسيرانی در مبدا و مقصد ايستگاههای تاکسی و در سطح شهر از وقوع آن جلوگيری کرد و در دم با متخلفان برخورد و جلوی گرانفروشی و تخلف برخی از رانندگان تاکسی گرفته شود.
قنادان رئیس سازمان تاکسیرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه هر رانندهای قیمتی بیشتر از قیمت مصوب درخواست کند، تخلف کرده است، گفت: شهروندان میتوانند با سامانه 1888 تخلفات را گزارش دهند و ما با رانندگان متخلف بر اساس قوانین موجود برخورد خواهیم کرد.
وی با تایید اینکه روندی که مردم باید برای بازپس گیری پولشان طی کنند دشوار است و اغلب قید پولشان را می زنند، گفت: چاره دیگری غیر از گزارش مردمی در این زمینه وجود ندارد، چراکه نمیتوانم مردم را به نزاع خیابانی دعوت کنم.
همچنین محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصل موضوع را تکذیب کرد و گفت: در چند روز گذشته از تاکسی استفاده کردهام و رانندگان همان مبلغ مصوب را دریافت کردند.
گزارش از عاطفه عبدی اینانلو
انتهای پیام/
ماشینارو عوض کردید با هشت ملیون سود بانکی
ششصد هزار تومن قسط
کرایه ک اضافه نشد هیچی... طرح نرم افزاری اسنپ رو راه اندازی شده ک هیچ نظارت درستی هم روش نیست چرا ؟
ن گواهینامه دارن
وگرنه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند
باید کیلومتری یک یورو حساب شه
جای تاکسی باید اتوبوس کار کنه