تاثیر نوسانات ارزی بر آزمایشگاه‌های طبی/ بدهی یکساله تأمین اجتماعی به آزمایشگاه‌های کشورعضو هیئت مدیره انجمن آزمایشگاهیان کشور گفت: خدمات آزمایشگاهی به نوسانات نرخ ارز وابسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریبا شایگان عضو هیئت مدیره انجمن آزمایشگاهیان کشور و مسئول روابط عمومی کنگره در نشست خبری یازدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران که در دفتر انجمن برگزار شد با اشاره به موضوع ایجاد مگالب‌ها گفت: اکنون در استان هایی چون خراسان، اصفهان و البرز مگالب یا آزمایشگاه جامع راه اندازی شده است.

نبود زیرساخت‌ها برای ایجاد مگالب

وی با اشاره به برخی چالش‌ها در راستای ایجاد آزمایشگاه‌های جامع و یکپارچه سازی نظام آزمایشگاهی عنوان کرد: ما با تجمیع آزمایشگاه‌ها مخالف نیستیم اما موضوع این است که در رابطه با نحوه کار سازمان‌های بیمه گر و اداره دارایی با آزمایشگاه‌ها و مگالب‌ها مشکلاتی وجود دارد؛ در واقع ساز و کار ایجاد مگالب (آزمایشگاه های جامع) را کشور نداریم.

شایگان قانون تاسیس آزمایشگاه را یکی از دیگر مشکلات یکپارچه سازی نظام آزمایشگاهی دانست و گفت: در قانون تاسیس آزمایشگاه‌ها این امکان وجود دارد که یک شرکت تعاونی بتواند آزمایشگاه تاسیس کند این در حالی است که نباید به هر کسی اجازه تاسیس آزمایشگاه داده شود.

عضو هیئت مدیره انجمن آزمایشگاه های کشور ادامه داد: وزارت بهداشت در صورتیکه قصد دارد آزمایشگاه‌ها را یکپارچه کند باید ظرفیت پذیرش در برخی رشته‌ها را اصلاح کند به عنوان مثال در صورت تجمیع آزمایشگاه دیگر به 400 پاتالوژیست نیاز نداریم.

شایگان خدمات آزمایشگاهی را به نرخ ارز وابسته دانست و گفت: تمام تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی به نرخ ارز وابسته است و از طرفی آزمایشگاه‌ها مطالبات خود را از بیمه‌ها دریافت نکرده‌اند و یکسال است که آزمایشگاه از تأمین اجتماعی مطالبه دارند  و این موضوع وضع اقتصاد آنها را بغرنج کرده است و طی سال گذشته ۴۰ آزمایشگاه در شهر تهران تعطیل شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن آزمایشگاه‌های کشور اظهار کرد: مراکز دولتی توان پاسخگویی در حوزه و آزمایشگاه ها را ندارند همچنین برخی آزمایشگاه‌ها تنها در بخش خصوصی انجام می‌شود.

در ادامه رضا محمدی دبیر علمی کنگره یازدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران گفت: در کنگره  امسال برنامه های متنوعی در قالب برپایی پنل و کارگاه داریم که بر اساس نیازهای کشوری این حوزه تدوین شده است.

وی  افزود: نیازهای حوزه آزمایشگاهی کشور بر حسب پیشرفت ها در دنیا دنبال می شود و در این راستا  ۲۳ محور برای کنگره امسال تعریف کرده ایم همچنین  ۴۰ کارگاه نیز برگزار می شود.

محمدی ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۵۰ درصدی محورهای کنگره و افزایش تعداد سخنران داخلی و خارجی هستیم، به طوری که ۵۲ سخنران داخلی و ۱۲ سخنران خارجی خواهیم داشت، مقالات نیز از رشد ۲۲ درصدی برخوردار بودند و از مجموع ۴۳۹ مقاله دریافتی، ۲۱۱ مقاله در قالب پوستر و ۱۳۱ مقاله به صورت سخنرانی شفاهی بیان می شود.

وی افزود: همچنین دو جشنواره داریم که جشنواره جرجانی برای تقدیر از مسئولین برتر آزمایشگاه های کشور است و جشنواره دانشجویی نیز برای توجه به دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی ترتیب داده شده است.

دبیر علمی کنگره در ارتباط با میهمانان خارجی ، گفت: از ۱۰ کشور ایرلند، آلمان، مجارستان، عمان، مصر، آمریکا، فرانسه، نروژ، چین و انگلستان، میهمان داریم.

وی افزود: یکی از مباحث اصلی کنگره امسال که سالیان سال است از طریق وزارت بهداشت پیگیری می شود، استانداردسازی آزمایشگاه ها و مدیریت کیفیت است که در ۷ محور به این موضوع می پردازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار