عضو کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت ملی گفت: شرایط بسیار خاصی را در زمینه بحران آبی تجربه می‌کنیم.

شرایط بحرانی کنونی آب طی طول تاریخ کشور بی‌سابقه است/ اگر درست مدیریت شود، قابل حل استعباس پاپی‌زاده عضو کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات و شرایط بحرانی در منابع آبی کشور، گفت: بیش از 50 درصد حوزه آبی کشور وارد مرحله بحرانی شده و عملا برداشت از برخی مراکز امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید براینکه ما شرایط بسیار خاصی را تجربه می‌کنیم، در طول تاریخ با آن مواجه نبوده‌ایم، افزود: بر اساس قانون باید سالها قبل آمایش سرزمینی، مطالعه و تحقیقات و اجرای آن در کشور انجام می‌شد که متاسفانه صورت نگرفت.

نماینده مردم دزفول تصریح کرد: وزارت نیرو هم طی این سالها به صورت جزیره‌ای حرکت و با تعصب صنفی و بخشی خود در بسیاری از مناطق اقدام به سدسازی کرد در حالی که احداث بسیاری از این سدها اشتباه بوده است.

پاپی‌زاده با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از مناطق هم بحث انتقال آب وجود داشته است، تاکید کرد: انتقال آب از ناحیه‌ای به منطقه دیگر یک اشتباه بود، باید طی این سالها براساس آمایش سرزمینی و برنامه‌‌ریزی دقیق میزان منابع موجود آبی و پتانسیل آبی موجود در هر منطقه تعیین شده و به موجب آن فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، تأمین آب شرب جمعیت ساکن و بحث خدماتی برنامه‌ریزی می‌شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی طی دهه‌های گذشته در کشور تنها براساس تشویق جمعیت به سکونت در یک منطقه و توسعه صنعت و کشاورزی در همان منطقه با استفاده از انتقال آب یک استان دیگر بوده است که این انتقال آب، مبدا را هم دچار بحران شدید زیست‌ محیطی کرده است به عنوان نمونه اکنون در خوزستان شاهد توسعه ریزگردها و خشک شدن تالاب‌های هستیم.

عضو کمیته امنیت آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به بحران کم آبی در کشور اما اگر درست مدیریت شود، قابل حل است، 90 درصد آب مصرفی ایران در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و 10 درصد تنها در حوزه شرب مصارف خانگی و صنعتی می‌رود.

نماینده مردم دزفول در مجلس بیان کرد: اگر 10 درصد مصرفی حوزه کشاورزی صرفه‌جویی شود، می‌توان  به اندازه تمام آب مصرفی شرب  خانگی و صنعتی آب جدید در کشور تولید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار