معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان سهمیه کود اوره استان کردستان در سال ۹۷ را حدود ۲۰ هزار تن عنوان کرد وگفت: تاکنون 5500 تن آن جذب شده است.

محمدفرید سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در گفتگوی اختصاصی  با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت:در سال گذشته ۹۲ درصد انواع کود‌های شیمیایی از نوع ازته، فسفره و پتاسه تامین و بین کشاورزان این استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری، طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به این سازمان، باید ۲۰ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی از نوع ازته، فسفره و پتاسه وارد استان شود، افزود: از این میزان تاکنون، 5500 تن آن تامین و به کشاورزان عرضه شده ومابقی نیز در حال حمل است.

سپری با بیان اینکه استفاده به موقع از کود تاثیر بسزایی در راندمان تولید محصول دارد، گفت: کشاورزان با توصیه و مشورت با کارشناسان گیاه پزشکی در کلنیک‌ها وپاراکلنیک‌ها  وراهنمایی شبکه های مراقبت نسبت به کنترل علفهای هرز،مبارزه با آفت وبیماری ها بالاخص سن مضر غلات اقدام نمایند.

وی در ادامه با اشاره به آغاز مبارزه با آفت سن مادر در سطح زمین‌های کشاورزی استان به کشاورزان توصیه کرد در این مرحله که سن، مادر است اقدام به سمپاشی کنند تادر مرحله پوره مشکلی نداشته باشند.

سپری با بیان اینکه مبارزه با علف هرز می‌تواند تا ۳۵ درصد کاهش عملکرد داشته باشد، افزود:در مناطق غربی استان سموم تهیه و برای مبارزه با ملخ در اختیار کشاورزان قرارگرفته است.

وی  بیان کرد: کود ازت و اوره در تولید گندم از اولویت ویژه‌ای نسبت به سایر کود‌ها برخوردار بوده و استفاده مناسب از آن برای افزایش تولید گندم از ضرورت‌های کشت و داشت این محصول است.

سپری با اشاره به وقوع و تداوم بارندگی‌های بهاره در هفته‌های اخیر، این زمان را مهم‌ترین فرصت برای افزودن کود‌های اوره و ازت در مزارع گندم دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: مهمترین کود برای گندم کاران کود گروه ازته یا شکری است که روزانه اهنگ حمل حداقل ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تن حمل و بارگیری می‌شودو این کود یارانه دار است.

وی گفت: کشاورزان کود‌های مورد نیاز خود را فقط از طریق کارگزاران رسمی خریداری کرده و از خرید توسط دلالان و واسطه خودداری کنند، زیرا این کود‌ها بیش از نیاز واقعی کشاورزان در حال حمل و توزیع از طریق کارگزاران رسمی می‌باشد.

 

سپری نقش تغذیه در افزایش عملکردگیاه را مهم ارزیابی کردوگفت: امیدواریم با تغذیه صحیح و همچنین مبارزه با افت و علف‌های هرز و با توجه به بارندگی‌های اخیر شاهد تولید پایدار و خوبی برای کشاورزان استان باشیم.

انتهای پیام/م

20 هزار تن انواع کود‌های شیمیایی گروه ازته در فروردین ماه  وارد استان کردستان  می شود

برچسب ها: کشاورزی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.