مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل گفت: تاکنون برای مبارزه با گونه مهاجم کاراس واحیای اکوسیستم درپاچه نئور 17 هزارو 500 قطعه اردک ماهی در این دریاچه رها سازی شده است.

محمد خداپرست ، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل امروز در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، افزود: با نظر مشاور و کارشناسان پارسال 2 هزارو 500 قطعه و امسال نیز 15 هزار قطعه اردک ماهی برای احیای دریاچه نئور رها سازی شده است.

وی گفت: چرخه زیست محیطی دریاچه نئور مطابق نظر مشاور اصلاح و اجرا شده و با توجه به موفقیت های بدست آمده در آستانه دستیابی به کنترل ماهی مهاجم کاراس در نئور هستیم.

خداپرست با اشاره به اینکه از سال های گذشته چرخه ‌زیست ‌محیطی دریاچه با ورود ماهی مهاجم کاراس دچار اختلال شده بود، بیان کرد: از سال 93 مطالعه چگونگی مقابله با این اختلال به پژوهشکده آبزی آب های داخلی ایران داده شد تا راهکارهای احیای این دریاچه منحصر بفرد را انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل افزود: از پارسال پاکسازی فیزیکی با همکاری افراد بومی و همچنین مبارزه بیولوژیکی با استفاده از اردک ماهی در برابر گونه مهاجم انجام شده تا با تغذیه از گونه مهاجم کاراس جمعیت این گونه کاهش یابد.

خداپرست با بیان اینکه با رها سازی 2 هزارو 500 قطعه اردک ماهی در سال گذشته دریاچه رصد و پایش شد، گفت: بعد از مدتی در بررسی اردک ماهی های رها سازی شده مشاهد شد که این ماهی ها رشد قابل قبولی داشته و حتی از شکم آنها ماهی گونه مهاجم کاراس نیز پیدا شد.

وی با اشاره به اینکه اردک ماهی گونه مهاجم است، افزود: در آخرین نمونه برداری از اردک ماهی های رها شده در دریاچه نئور مشاهده شد که طول بعضی از آنها به 30 سانتیمتر نیز رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل اظهار کرد: اگردر یخبندان زمستان اردک ماهی ها دوام آورده و در دریاچه باقی و تکثیر شوند می توان با قاطعیت گفت که این طرح موفق بوده و کاراس مهاجم در آستانه کنترل بوده و چرخه زیست محیطی دریاچه نئوراصلاح شده است.

انتهای پیام/ع

اصلاح چرخه زیست محیطی دریاچه نئور


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.