حاج حسینی مسگرگفت:تصفیه‌خانه آب استان قم،باتسهیلاتی که از طرف بانک توسعه اسلامی تأمین‌شده است،۸۵ درصد رشدفیزیکی داشته که تازمان هفته دولت در اواسط سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛احمدحاج حسینی‌مسگر،مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم،با اشاره به کاهش میزان بارندگی در سال 96 گفت:میزان منابع آبی استان قم، تابع میزان بارندگی بوده و با توجه به کاهش 60 درصدی بارندگی در استان، میزان منابع آبی نیز بیش از 60 درصد کاهش پیداکرده است.

وی افزود:حجم بارندگی در سال 96 به یک‌سوم در سال 95 کاهش پیداکرده، اما از میزان روان‌آب‌ها در سال 96 به حجم یک‌پنجم نسبت به سال 95 کاسته شده است.

وی تصریح کرد:میزان روان‌آبی که از سدها برای تأمین آب شرب مردم به استان منتقل می‌شد، در فروردین سال گذشته 18 مترمکعب در ثانیه بود که این حجم در زمان حال به 4 مترمکعب و کاهش پیداکرده و نسبت به سال گذشته حدود یک‌پنجم از حجم آن کاسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم با اشاره به فرهنگ نادرست مصرف آب در کشور و استان قم،ادامه داد: در زمینه منابع آب زیرزمینی در تمام مناطق کشور به‌ویژه استان قم، به دلیل برداشت اضافی از این منابع، سالیانه بین 70 سانتی‌متر تا یک متر افت تصاحب زیرزمینی وجود دارد.

حاجی حسینی مسگر با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب،بیان کرد: در شرایط کاهش ذخایر آبی وقتی از میزان مصرف آب کاسته نمی‌شود، بحران‌های آبی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در کشور گفت: هدف این کارگروه تنظیم مصارف آبی در راستای همخوانی با اقلیم منطقه موردنظر بوده که برای هر منطقه‌ خاص، فرهنگ مصرفی خاصی تعریف‌شده است.

حاجی حسینی مسگر به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در فصل تابستان پرداخت و ابراز داشت: در فصل تابستان، باید از تمامی ظرفیت‌ها به‌ویژه دو سد کوچری و پانزده خرداد به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تأمین آب استان قم استفاده کرد و تمام تلاش مسئولان در جهت ایجاد حداقل مشکلات برای تأمین آب قم بوده که این امر نیازمند همکاری مردم در مصرف صحیح آب است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم افزود: تصفیه‌خانه آب استان قم، با تسهیلاتی که از طرف بانک توسعه اسلامی تأمین‌شده است، 85 درصد رشد فیزیکی داشته که تا زمان هفته دولت در اواسط سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قم با اشاره به لزوم اصلاح شیوه مصرف آب در اقلیم خشک قم،یادآورشد: فرهنگ مصرفی اقلیم قم به تأسی از مناطق پر آب بوده و باید اصلاح شود.

حاجی حسینی یادآورشد:کاشت چمن در فضاهای سبز استان، کشت یونجه در زمین‌های کشاورزی و پرورش دام‌هایی همچون گوساله و گاو با اقلیم خشک و کم آب استان قم سازگاری نداشته و این موارد باید جای خود را به مواردی که به آب کمتری احتیاج دارند بدهند.

انتهای پیام/ ح

کاهش ۶۰درصدی منابع آب استان قم نسبت به سال ۹۶

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار