به گزارش راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمد حبیب الهی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی این شرکت به معرفی مهمترین اقدامات اداره كل ارتباطات ناوبری هوایی در حوزه ارتباطی پرداخت و گفت: بخش عمدهای از فرستنده- گیرندههای فرودگاهی با عمر ۲۵ تا ۳۰ سال را كه دارای درصدی از خرابی بودند، نوسازی كردیم.
وی تأکید کرد: این نوسازی را در حین عملیاتی بودن سیستمها در زمان سرویس با مسئولیت پذیری مدیران و بدون نیاز به كمكهای کارشناسی شركت سازنده و تنها با تكیه بر توان مهندسان ایرانی انجام دادیم. هزینه خریداری سیستم های رادیویی در سه سال اخیر ۱۶ میلیارد تومان و هزینه نصب نیز ۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده بود كه با خودكفایی در نصب، توانستیم به صرفهجویی قابل قبول و بالایی برسیم.
مدیركل ارتباطات و ناوبری هوایی ایران، افزود: یكی دیگر از اقدامات ما برای حمایت از تولید داخلی، بهرهگیری از توان شركتهای داخلی برای تأمین سوئیچینگ فرودگاههای كم ترافیك با درنظر گرفتن مقررات سازمان هواپیمایی كشوری در نظارت بر ساخت، تعمیر و نگهداری سیستم های ارتباطی هوانوردی بود.
وی گفت: یكی از برنامه های اصلی ما پشیبانی از بسترهای ارتباطی در مركز كنترل فضای کشور با استفاده از توان داخلی است كه در این راستا توانسته ایم پروژه استفاده از ترمینال های ماهواره ای به عنوان بسترهای پشتیبان خطوط مخابراتی انتقال ارتباطات كلامی میان خلبان و كنترلر را اجرایی كنیم كه امیدواریم این طرح امسال تکمیل شود و کل فضای کشور تحت پوشش قرار گیرد.
حبیبالهی با بیان اینكه در حوزه RCAG(سامانه كنترل كلامی پرواز) با وجود كمبود نیرو توانستیم با استفاده حداکثری از توانمندی نیروی انسانی، ایستگاه های رادیویی را در مناطق صعب العبور و با شرایط متفاوت آب و هوایی نگهداری كنیم، افزود: برای تكمیل پوشش فركانسی مسیرهای هوایی فضای کشور، ۲۷ سایت رادیویی اغلب در مناطق كوهستانی و مرتفع نصب قرار دارند. ما توانسته ایم برای بالابردن ایمنی پروازها و نگهداری فركانس ها با وجود برخی ناآرامیهای اخیر كشورهای همسایه، تعداد سكتورهای مراقبت پرواز را از ۷ سکتور به ۱۷ سكتور افزایش دهیم. همچنین از طرح افزایش سایت های كنترل و فركانس سوم (VHF) استفاده كرده ایم.
مدیركل ارتباطات و ناوبری هوایی سپس از تعویض رادیوهای قدیمی در دو مرحله خبر داد و گفت: در مرحله اول كه تا پایان سال ۹۷ به پایان می رسد، فرستنده- گیرنده های ۲۵ تا ۳۰ ساله ۱۳ سایت را با فوریت تعویض می كنیم و در مرحله دوم نیز كه از مهر ماه شروع می شود و تا پایان سال ۹۸ به پایان می رسد، تعویض رادیوهای قدیمی ۱۵ تا ۱۷ ساله را در سایت های مناطق مختلف كشور در اولویت قرار می دهیم.
حبیب الهی افزود: مرحله بعدی، راه اندازی سایت در بیرك، بجنورد، چابهار و دستجرد است كه باعث افزایش ظرفیت پرواز و ارتقای سطح کیفی مکالمات شده است. در این راستا سایت قدیمی كوشك نصرت را بازسازی و بازطراحی و به سایت چابهار منتقل كردیم. همچنین كانكس سایت كنارك را بازسازی كردیم و به ارتفاعات بیرك انتقال دادیم. با این اقدامات و استفاده از تجهیزات موجود برای سایت جدید توانستیم برای هر سایت مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان (در مجموع برای دو سایت مبلغ سه میلیارد تومان) صرفه جویی كنیم.
وی، گفت: در جریان تحریم پروازهای قطر توسط كشورهای عربی، مهندسان اداره كل ارتباطات و ناوبری هوایی توانستند با نصب و بهره برداری از تجهیزات رادیویی جدید خریداری شده و افزایش فرکانس رادیویی لازم سایت های بندرعباس، سیدان و كیش، به رفع این بحران کمک شایانی كنند.
حبیب الهی افزود: با تمهیدات صورت گرفته به زودی نرم افزار RCMS-II در سایت های رادیویی نصب می شوند كه در این زمینه بررسیهای فنی صورت گرفته و كارشناسی انجام و موافقت هیات مدیره شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران حاصل شده است. با استفاده از این نرم افزار امكان كنترل و مانیتورینگ سایت های دوردست ممكن خواهد شد.
وی، گفت: در سه سال اخیر توانستیم هفت سوئیچینگ برج مراقبت را از شركت داخلی خریداری و در فرودگاه های گرگان، لار، ایلام، سنندج، اردبیل، بیرجند و یاسوج نصب كنیم. همچنین تجهیزات رادیویی فرودگاه های شیراز، اصفهان، مشهد، ساری، كرمان، كرمانشاه، ارومیه، اردبیل و لار را نوسازی كرده ایم. از سوی دیگر، برای برطرف كردن اختلال در محدوده پوشش فركانسی فرودگاه های مهرآباد، مشهد، كرمانشاه، بجنورد، یاسوج و سنندج، سایت های هوانوردی لازم در ارتفاعات جانمایی و تجهیزات مناسب در آنها نصب شده است.
مدیركل ارتباطات و ناوبری هوایی افزود: مطالعه، بررسی و انجام مراحل خرید سامانه های جدید و حساس رکوردر تولید داخل (ضبط مکالمات هوانوردی) و سامانه های هوانوردی ATIS تولید داخل و متعاقب آن تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و همچنین تجهیز فرودگاه های کشور به سامانه های مذکور، از دیگر پروژه های مهم و بزرگ انجام شده بوده است.
وی، گفت: از سوی دیگر، پس از قطع ارتباطات كلامی مرکز کنترل فضای جمهوری اسلامی ایران با مراکز کنترل مشابه مستقر در كشورهای همسایه جنوبی (مسقط، ابوظبی، كویت و بحرین) بر اثر قطع فیبر نوری مخابراتی جاسك به فجیره، توانستیم با برقراری ارتباطاتMPLS بین الملل دوباره این ارتباطات را برقرار كنیم و اكنون با رفع مشکل فیبر بین الملل جاسك به فجیره توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، علاوه بر فیببر مذکور؛ بسترهای پشتیبان MPLS بین الملل نیز موجب برطرف شدن نگرانی قطع ارتباطات بین الملل با کشورهای جنوب ایران شده است.
انتهای پیام/