وزیر آموزش و پرورش در آستانه روز معلم به دغدغه‌های اصلی معلمان و چالش این روزهای نظام تعلیم و تربیت همچون مهارت آموزی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از روزهای بهاری و در نزدیکی ایام منتهی به هفته بزرگداشت معلم مجالی پیدا شد تا در میان مشغله‌های کاری سکاندار وزارت عریض و طویل و پرتلاطم  آموزش و پرورش، گفتگویی با سید محمد بطحایی چهاردهمین  وزیر آموزش و پرورش  داشته باشیم؛ بطحایی در فرصتی کوتاه و فشرده لابه‌لای برنامه‌های متعدد پذیرای ما شد تا کمی از دغدغه‌های معلمان که خود، روزی جز آنها بوده است با او گفتگو کنیم. 

هرچند فشردگی و خستگی ناشی از کار بر چهره‌ وزیر نمایان بود اما سعی می‌کرد با گشاده‌رویی و مناعت طبع معلمانه پاسخگوی سوالاتی باشد که در ذهن مخاطبان گسترده  آموزش و پرورش ایجاد شده است.
 
در ادامه مشروح گفتگویی تفصیلی خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضورتان ارائه می‌شود:
 

بعد از ابتدایی به همکلاسی‌های خود درس می‌دادم

باشگاه خبرنگاران جوان: در آستانه روز معلم هستیم؛ خاطره‌ای از دوره معلمی خود بگویید و اینکه چطور شد این حرفه را انتخاب کردید؟

بطحایی: ضمن تبریک و تهنیت این ایام به معلمان شاغل و سایر معلمانی که روزی در کلاس‌های درس فعالیت می‌کردند، باید بگویم آموزش و پرورش خانواده‌ای یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری دارد که می‌تواند منشأ اقدامات مؤثری در کشور باشد.

درباره فعالیت در حرفه معلمی باید بگویم ورود من در این عرصه، بخشی به طور اجباری و بخشی بر مبنای علاقه بود چرا که از دوران نوجوانی و در تابستان‌ها که بچه‌ها در اوقات فراغت کاری انجام می‌دادند معمولا بعد از دوره ابتدایی درس دادن به هم‌کلاسی‌ها و بستگان هم سن و سال خود را انجام می‌دادم، اما بزرگ‌ترین اتفاق بعد از اخذ دیپلم و مصادف با انقلاب فرهنگی بود که اولین دوره تربیت معلم برگزار شد و من در این دوره وارد مرکز تربیت معلم شدم، همین موضوع ورود من به حرفه معلمی را هموار کرد.

تاپ سه شنبه/ اجبار با چاشنی علاقه مرا معلم کرد/ تلاش برای کاهش تاخیر در پرداختی حق التدریس رسمی/ صندوق ذخیره به افزایش سرمایه فرهنگیان کمک کرده است

طی سال‌های آینده ۳۵۰ هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه در آستانه روز معلم قرار داریم کمی به دغدغه‌های معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش بپردازیم. یکی از مهم‌ترین مسائلی که آموزش و پرورش به شدت با آن مواجه است مسئله کمبود نیروی انسانی است و سال‌هاست برای جبران این خلأ روش‌های متعددی نظیر سرباز معلم، نیرو‌های حق‌التدریس، معلمان طرح خرید خدمات آموزشی و مواردی دیگر مورد توجه قرار گرفته اما علاوه بر اینکه این روش‌ها هنوز پاسخگوی نیاز‌های آموزش و پرورش نبوده، از جنبه پرداخت حق‌الزحمه هم در این طرح‌ها مشکلاتی وجود داشته است؛ آیا برنامه‌ای برای بهبود این اوضاع دارید؟

بطحایی: طی سال‌های آینده به دلیل بازنشستگی حدود ۳۵۰ هزار نفر از همکاران،  نیاز به نیروی انسانی وجود دارد که تامین این تعداد از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کاری بسیار دشوار و شاید غیرممکن باشد بنابراین باید از روش‌های دیگری برای جبران کسری استفاده کنیم البته استفاده از ظرفیت حداکثری دانشگاه‌های مذکور و روش‌های مختلفی همچون حق‌التدریس آزاد شاغل را مورد توجه قرار می‌دهیم.

تسویه حساب با معلمان حق‌التدریس رسمی منوط به مساعدت دولت

درباره پرداخت حق‌الزحمه و مشکلاتی که برای معلمان وجود دارد باید بگویم که مشکل اصلی تاخیر در پرداخت‌ها بود؛ در سال ۹۶ با همکاری دولت و مجلس سعی کردیم این تاخیر را برای نیرو‌های حق‌التدریس آزاد که از طریق این حقوق معیشت خود را تامین می‌کنند با کمترین تاخیر برطرف کنیم، اما برای همکاران حق‌التدریس رسمی هنوز این هدف محقق نشده و تلاش داریم فاصله پرداختی‌ها کوتاه شود البته در پایان سال ۹۶ بخشی از پرداختی‌های معوقه را تسویه حساب کردیم و در تلاش هستیم تا بدهکاری باقی نماند که این امر با مساعدت دولت محقق خواهد شد.

سوءمدیریت در بانک سرمایه، سرمایه معلمان را به باد داد

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از دغدغه‌هایی که حدود ۲ سالی است فرهنگیان با آن مواجه هستند اختلاف حساب در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است که باعث شده فرهنگیان اعتماد خود را نسبت به این صندوق از دست بدهند؛ تصور فرهنگیان بر این است که سرمایه‌های آن‌ها از بین رفته است، شما به عنوان فردی که در زمان این تخلفات خود در عضو هیات امنای صندوق فرهنگیان بودید چه سازوکاری برای جلب اعتماد فرهنگیان و رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره در نظر دارید و چه توجیهی برای اختلاف حساب مالی وجود دارد؟

بطحایی: همانطور که در گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره ذکر شده است بزرگترین اتفاق مرتبط با بانک سرمایه بوده و صندوق ذخیره یکی از سهامداران است، البته در صندوق ذخیره فرهنگیان هم اتفاقاتی افتاده و مراجع قضایی باید صحت و سقم این قضیه را بررسی کند تا پول‌های از دست رفته فرهنگیان بازگردد.

بخش عمده اختلاف عدد و رقم‌هایی که در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد مربوط به تسهیلات بانک سرمایه به افرادی خاص بوده است که این تسهیلات را برنمی‌گردانند، در واقع این موضوع ناشی از سوءمدیریت در بانک سرمایه است، همچنین باید به این موضوع توجه کنیم که مبالغ و اعتبارات از دست رفته مربوط به ذخایر بانکی است و اینکه مبالغی از جیب معلمان رفته است درست نیست که در این زمینه برخی از اعضای هیات مدیره بانک در مظان اتهام قرار دارند.

البته باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که در کنار مسائل و مشکلات مالی در صندوق ذخیره، این صندوق دستاورد‌های خوبی هم داشته است که در صورت‌حساب مالی ۹۶ – ۹۷ آن را لحاظ می‌کنیم چرا که توانسته سرمایه معلمان را افزایش دهد.

تاپ سه شنبه/ اجبار با چاشنی علاقه مرا معلم کرد/ تلاش برای کاهش تاخیر در پرداختی حق التدریس رسمی/ صندوق ذخیره به افزایش سرمایه فرهنگیان کمک کرده است

تمام انتصاب‌ها در آموزش و پرورش به سمت جوانگرایی پیش می‌رود

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه شما سابقه کاری بالایی در آموزش و پرورش دارید و آشنا با شرایط هستید، چه رویکردی را برای انتخاب و انتصاب مدیران در نظر می‌گیرید و آیا شرایط به گونه‌ای است تا وعده‌هایی که مبنی بر شایستگی و جوانگرایی مدیران مورد توجه قرار دادید محقق شود؟

بطحایی: تمام تلاش ما بر این است تا انتصاب‌ها بر اساس شایستگی مدیران باشد و تا امروز عملکرد آموزش و پرورش این را تأیید می‌کند. تمام انتصابات به سمت جوانگرایی پیش می‌رود علاوه بر آن از ظرفیت بانوان استفاده بیشتری خواهیم داشت البته  در کنار این موضوعات تخصص و تجربه افراد رکن اصلی این انتصابات است.

سرعت کند هوشمندسازی، تولید علم را دچار مشکل کرده است

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از سیاست‌هایی که مدتی است در مدارس مورد توجه قرار گرفته موضوع هوشمندسازی مدارس و استفاده از فناوری جدید در حوزه تعلیم و تربیت است آیا اقدامات  آموزش و پرورش در این حوزه را موثر می‌دانید؟

بطحایی: سرعت هوشمندسازی در مدارس کند بوده و متناسب با سرعت فن‌آوری‌های جدید پیش نمی‌رود و حتی می‌توان یکی از دلایلی که دانش‌آموزان فناوری‌های جدید را خارج از مدرسه دنبال می‌کند نبود سرعت مناسب آموزش این فناوری‌ها در مدارس دانست و ممکن است این موضوع باعث شود آموزش فناوری‌های جدید در خارج از مدرسه مدیریت شده، نباشد.

هوشمندسازی را باید هرچه سریعتر دنبال کنیم، در سفر اخیر به روسیه دریافتم که همسایگان ما با سرعت بیشتری این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند، آموزش ICT سرعت بیشتری گرفته و فاصله‌ ما با این کشور‌ها زیاد شده است، این یعنی دانشجویان آینده از حیث گسترش دانش عقب می‌افتند که اولین اثر را در تولید علم کشور خواهد داشت بنابراین  باید به آن توجه کنیم.

در نظر داریم تا در سال ۹۷ با مشارکت اولیای دانش‌آموزان و خیرین سرعت آموزش‌های ICT را افزایش خواهیم داد تا دانش‌آموزان با دنیای جدید سریع‌تر آشنا شوند و نگرانی از بابت عقب ماندن از این حوزه نداشته باشیم.

تاپ سه شنبه/ اجبار با چاشنی علاقه مرا معلم کرد/ تلاش برای کاهش تاخیر در پرداختی حق التدریس رسمی/ صندوق ذخیره به افزایش سرمایه فرهنگیان کمک کرده است

مهارت‌آموزی سیاست‌ کلی نظام

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از راهکار‌های اصلی برای مقابله با مشکل بیکاری، مهارت‌آموزی در سطوح مختلف است که در آموزش و پرورش هم به این موضوع توجه ویژه‌ای شده، اما مشکل کمبود امکانات و تجهیزات در هنرستان‌ها وجود دارد. برای ارتقای سطح مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

بطحایی: مهارت‌آموزی جزء سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی است و بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال‌زایی به دلیل مهارت‌هایی است که معمولاً برای جویندگان کار وجود ندارد؛ بنابر این شرایط آموزش و پرورش هم در راستای سیاست‌های کلان کشور مهارت‌آموزی را مورد توجه قرار داده، اما یکی از موانع جدی نبود امکانات است.

در حوزه مهارت‌آموزی در تلاش هستیم تا سهم تجهیزات هنرستان‌ها را ارتقا دهیم؛ علاوه بر آن  اسفند ماه سال گذشته در ۸ استان دوره‌های مهارت آموزی پایه با ساعات بین ۶ تا ۲۴ ساعت به طور آزمایشی اجرایی شد که تجربه موفقی محسوب می‌شود و سعی داریم تابستان امسال این دوره‌ها را گسترش دهیم.

از مهرماه ۹۷ با مشارکت نهاد‌هایی همچون وزارت کار، سازمان  فنی و حرفه‌ای همچنین ظرفیت نهاد‌های غیردولتی نظیر آموزشگاه‌های آزاد  توسعه آموزش‌های مهارتی  را با شتاب بیشتری دنبال می‌کنیم البته در بودجه سال ۹۷ ظرفیت خوبی برای مهارت‌آموزی در نظر گرفته شده است، اما نکته قابل توجه این است که در حوزه آموزش‌های مهارتی پایه از ظرفیت اولیا بهره می‌گیریم و مبالغ اندکی برای دوره‌های مهارتی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

گفت‌وگو از: آتوسا دولتیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
یکی هم به فکر قرار دادیهای آموزش وپرورش باشد بابا در آزمون هم نمیتونیم شرکت کنیم به خاطر سن مون. 15سال سابقه داریم با پایین ترین حقوق حرفمون به کی بگیم چکار کنیم لااقل آقای وزیر شما یه راه حلی برای ما نشان دهید دیگه بریدیم یکی به دادمون برسه
-
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
یکی هم به فکر قرار دادیهای آموزش وپرورش باشد بابا در آزمون هم نمیتونیم شرکت کنیم به خاطر سن مون. 15سال سابقه داریم با پایین ترین حقوق حرفمون به کی بگیم چکار کنیم لااقل آقای وزیر شما یه راه حلی برای ما نشان دهید دیگه بریدیم یکی به دادمون برسه
-
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
باسلام آقای وزیر محترم فرموده بودند معوقات فرهنگیان در هفته معلم پرداخت می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام
اضافه کاری شش ماه دوم سال 96 کی میدهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۵:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دوباره حرفی از حق التدریس نیرو های رسمی نزد