مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اختصاص ۳۹۰ میلیون تومان برای بنا‌های شاخص لارستان خبر داد.

تخصیص ۳۹۰ میلیون تومان برای بنا‌های شاخص لارستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در جلسه و دیدار با فعالان میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه پارسال بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به میراث فرهنگی لارستان اختصاص یافته است، گفت: امسال نیز بیش از ۳۹۰ میلیون تومان به منظور رسیدگی به بازار قیصریه، باغ نشاط و قلعه اژدهاپیکر هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی در حوزه میراث فرهنگی این شهرستان در میان شهرستان‌های استان فارس از وضعیت مناسبی برخوردار است به طوری که هر ساله به بنا‌های باغ نشاط، قلعه اژدهاپیکر و بازار قیصریه ردیف اعتباری تعلق می‌گیرد، افزود: در بسیاری مواقع اختصاص تا تخصیص و پرداخت اعتبارات تفاوت زیادی وجود دارد.

امیری با بیان اینکه پارسال بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای باغ نشاط، قلعه اژدهاپیکر و بازار قیصریه هزینه شده است، افزود: زمانی که بنا کاملا در اختیار میراث فرهنگی است این نهاد وظیفه کامل حفظ و نگهداری آن را بر عهده دارد، اما بنا‌هایی که مالکین خصوصی دارد، بهسازی‌ها به صورت مشارکتی صورت می‌گیرد یا اماکنی همچون بازار قیصریه که محل کسب مردم محسوب می‌شود طبق قانون دولت می‌تواند ۲۰ درصد هزینه کند و ۸۰ درصد آن را باید مالکان انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اذعان به اینکه در سال ۹۶ بیش از ۱۱۰ میلیون تومان هزینه شده است، تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات، باید با همکاری نهاد‌های مختلف همچون شهرداری‌ها انجام شود.

وی با تأکید بر حفظ ظواهر بافت تاریخی شهر لار، بیان کرد: اداره مسکن و شهرسازی در قالب طرح بازآفرینی که شامل شهر لار نیز می‌شود، طرح و نقشه‌ها را تحویل میراث فرهنگی می‌دهد که این نهاد نیز می‌کوشد برای پیشبرد این طرح همکاری لازم را داشته باشد.

امیری با بیان اینکه با توجه به اوقافی بودن کاروانسراها، میراث فرهنگی در عمل نمی‌تواند برای بهسازی آن کاری انجام دهد و فقط می‌تواند در حد مرمت اضطراری اقدام کند، گفت: میراث فرهنگی فارس با واگذاری کاروانسرای قوام آباد در بین راه شیراز به پاسارگاد به بخش خصوصی سبب رونق این بنا شده است.

وی پیشنهاد واگذاری کاروانسرا‌های نو و گلشن شهر لار به بخش خصوصی را مطرح کرد و افزود: اداره اوقاف نیز طرح واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی را دنبال می‌کند، بخش خصوصی یا شهرداری به میزان هزینه‌ای که برای بازسازی بنا انجام می‌دهند، اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز به همان میزان بودجه اختصاص می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس درباره تعیین مدیر برای پایگاه تاریخی شهر لار، گفت: هر گزینه‌ای را که فرماندار یا نماینده مردم لارستان برای این سمت پیشنهاد دهند، با توجه به شرایط لازم معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه به منظور ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی که امکان راه‌اندازی آن در همین کاروانسرای شهر لار وجود دارد و برای تحقق آن تسهیلات پرداخت می‌شود، تصریح کرد: در روستا‌ها برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۶ درصد و در شهر‌ها با بهره ۱۸ درصد تسهیلات پرداخت می‌شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار