باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر حمایت از اقتصاد دانش بنیان به بررسی مشکل این شرکت‌ها پرداخته است.

اسب نخبگان پشت قلعه وام، بدهی، مجوز /مجوز، وام، بدهی و دیگر هیچ / مجوز، وام، بدهی کلاف سردرگم معادله نخبگانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  «هر یک از شرکت‌های دانش بنیان که مشکلی دارند مشکلاتشان را به من بگویند تا سریعاً حل شود» این قولی است که چندی پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به شرکت‌های دانش بنیان داده بود.

بر اساس خواسته ستاری باشگاه خبرنگاران جوان هم به دنبال حل مشکل شرکت‌های دانش بنیان برآمد و از آن‌ها خواست مطابق با صحبت‌های ستاری برای او نامه‌ای تهیه کنند و مشکلاتشان را بگویند تا برطرف شود.

شرکت‌های دانش بنیان نامه‌های خود را به دفتر معاون علمی و فناوری ریاست جمهور رساندند و باشگاه خبرنگاران جوان با دریافت نامه‌های رسیده به دفتر ستاری موضوعات و مشکلات شرکت‌ها را پیگیری کرد.

پس از آنکه معاونت، نامه شرکت های دانش بنیان را دریافت  و بررسی کرد، آنها در دسته بندی های مختلفی مانند مساعدت جهت اخذ مجوز از جهاد کشاورزی و اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی، درخواست بررسی علت تمدید نشدن دانش دبنیانی شرکت، تغییر نوع دانش بنیانی و معافیت مالیاتی، درخواست رسیدگی به اجرای قوانین مناقصات در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استمهال بدهی‌های موجود در اختیار قرار دادن تسهیلات جهت سرمایه قرار گرفتند.

طی مدت زمان کوتاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پاسخ شرکت های دانش بنیان را داد که خلاصه آنها در ادامه آمده است.

بررسی احداث  اولین آزمایشگاه کشت بافت گیاهان زینتی ظرف مدت یک هفته

محمد حسین عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی در پاسخ به مشکل شرکت دانش بنیانی که تقاضای اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی داشت، گفت: این موضوع، ۵ اردیبهشت ۹۷ به دکتر قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت ارجاع شده است.

به دنبال این موضوع مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری در خصوص این شرکت اظهار کرد: با توجه به موضوعیت درخواست برای احداث اولین آزمایشگاه کشت بافت گیاهان زینتی در استان خوزستان این موضوع در حال بررسی است و نتیجه ظرف مدت یک هفته اعلام می‌شود.

بررسی موضوع دانش بنیان نشدن شرکت ها در کمیته بررسی 

محمد صاحب کار خراسانی رئیس امور شرکت‌های دانش بنیان در پاسخ به شرکتی که  در خصوص علت تمدید نشدن دانش بنیانی خود سوال کرده بود، گفت: با توجه به برگزاری جلسه کمیته بررسی  علت تمدید نشدن دانش بنیانی این شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این موضوع در دست اقدام است که نتیجه آن متعاقباً اعلام می‌شود.

شرکت های خدمات تجاری معاف از مالیات نیستند

رییس امور شرکت‌های دانش بنیان در واکنش به مشکل شرکت دیگری که در رابطه با تغییر نوع دانش بنیانی و معافیت مالیاتی صحبت کرده بود، اظهار کرد: این شرکت در زمره شرکت‌های خدمات تجاری‌سازی است که بر اساس آیین نامه مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود و این پاسخ به اطلاع شرکت مذکور هم رسیده است.

معاونت علمی مشکلات را از سایر دستگاه های اجرایی پیگیری می‌کند

صاحبکار خراسانی  در رابطه با درخواست رسیدگی به اجرای قوانین و مناقصات شرکت های دانش‌بنیان و حمایت از آنها بیان کرد: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در اجرای مواد از سایر دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌کند؛ اما بعضاً سایر دستگاه‌های اجرایی این موضوعات را اجرا نمی‌کنند که البته این پاسخ به اطلاع شرکت مذکور رسانده شده است.

گفتنی است؛ این شرکت در رابطه با قانون معافیت حق بیمه قرارداد‌های فروش خدمات و محصول دانش بنیان هم مشکل و شکایتی داشت که جواب آن را نگرفته است.

محمدحسین عصاره در رابطه با درخواست شرکتی برای استمهال بدهی های موجود و پرداخت تسهیلات جهت سرمایه گذاری گفت: مفاد این نامه عینا آذر ماه سال گذشته به ستاد واصل شد و پس از وصول نامه به دبیرخانه ستاد از مدیرعامل شرکت دعوت به عمل آمد که ضمن حضور در ستاد درباره علت عدم پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی گزارشی ارائه کند.

دبیر ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی  با اشاره به هماهنگی ستاد برای برگزاری  جلسه‌ای با صندوق اظهار کرد: بر اساس پیگیری ها مشخص شد از مبلغ کل وام دریافتی، ۱۰۳ میلیون تومان آن پرداخت شده است و علاوه بر آن ستاد از فعالیت‌های این شرکت اخیراً بازدیدی داشته است که این شرکت در شهرک صنعتی شماره ۲ خرم‌آباد با حمایت‌های معاونت و وام‌های دریافتی که از سیستم بانکی مبادرت به ایجاد ساختمان، آزمایشگاه و سایر تأسیسات مورد نیاز برای تولید فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی و دارویی کرده که متأسفانه با تأخیری که در دریافت وام‌ها و مجوزها پیش آمده موفق به تولید محصول و رساندن آن به بازار نشده است از طرف دیگر سررسید اقساط معاونت و بانک به طور همزمان رسیده و شرکت مذکور در پرداخت اقساط ناتوان است؛ در مجموع نظر ستاد این است که به هر طریق ممکن به شرکت یاد شده کمک شود و پیشنهاد مشخص ستاد استمها‌ل اقساط دریافتی حداقل به مدت 2 سال است که در این مدت ان‌شاالله خط تولید راه‌اندازی و محصولات شرکت به تولید برسد و درآمد لازم برای بازپرداخت اقساط وام‌ها تسهیل شود.

ارزیابان غیر متخصص معاونت زیر تیغ معاون علمی و فناوری

یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان در خصوص غیر متخصص بودن ارزیابان معاونت علمی مشکل و شکایتی داشت که ستاری در پاسخ به این مشکل به خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این موضوع برای من حساسیت بسیاری دارد و تا به امروز ارزیابان متخلف به بدترین شکل ممکن مواخذه شده اند.

نتیجه بررسی های دانش بنیان به کجا خواهد رسید؟

بسیاری از شرکت های دانش بنیان در خصوص وام و مشکلات مالی شکایت داشته اند اما ستاری در رابطه با این مشکلات می‌گوید وام برای معاونت نیست و وظیفه پرداخت آن بر عهده صندوق نوآوری وشکوفایی و بانک هاست، این اظهارات ستاری در حالی مطرح می‌شود که معاونت وام و تسهیلات بانکی را ذیل۱۲۰ خدمت و تسهیلاتی نام می‌برد که برای رفع مشکل شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده است .

باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر حمایت از اقتصاد دانش بنیان حمایت از این شرکت ها را وظیفه خود می‌داند و از شرکت های دیگر هم می‌خواهد اگر مشکلی دارند، این خبرگزاری و معاونت علمی را در جریان آن قرار دهند.

انتهای پیام/

مهشید جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار