رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:

برخی سیاسیون گفتار درمانی را کار بیهوده تعبیر می‌کنند/ از دامی که دیگران پهن کرده‌اند، خود را رها کنیم

برخی سیاسیون از گفتار درمانی به عنوان یک کار بیهوده تعبیر می‌کنند/باید از دامی که دیگران پهن کرده‌اند، خود را رها سازیمرئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برخی سیاسیون از گفتار درمانی به عنوان یک کار بیهوده تعبیر می‌کنند، ما باید از دامی که دیگران پهن کرده‌اند، خود را رها سازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کمالی رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در شانزدهمین همایش گفتاردرمانی در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش گفت: وابستگی شدید گفتار به فرهنگ و زبان کشور معطوف می‌شود و برعکس رشته فیزیوتراپی که  تکنیک زده هستیم و نیاز به دستگاه داریم.

دانشگاهیان برای آسیب شناسی زبان و گفتار قومیت ها پای کار بیایند

وی ادامه داد: گفتار درمانی تماما به فرهنگ کشور وابسته است و باید شاهد تحقیق و پژوهش‌هایی در حوزه گفتار و زبان قومیت‌های کشور باشیم تا بتوانیم کارهای آسیب شناسی زبان و گفتار را به صورت جامع رصد کنیم و در این عرصه باید دانشگاهیان در عرصه تحقیق و پژوهش گام جدی بردارند و پژوهش‌ها در قفسه دانشگاه‌ها نماند.

کمالی ضمن انتقاد نسبت به استفاده از واژه «گفتار درمانی» در ادبیات برخی افراد و سیاسیون در جامعه عنوان کرد: متأسفانه برخی افراد و سیاسیون از گفتار درمانی به عنوان یک کار بیهوده تعبیر می‌کنند که این خیلی زیبنده گفتار درمانی نیست و ما باید از این دامی که دیگران پهن کرده‌اند، خود را رها سازیم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه اظهار کرد: علی رغم پژوهش‌های موفق می‌بینیم که نتایج پژوهش‌ها به سطح جامعه و نیروهای متخصص ارائه خدمات نمی‌رسد و امروز لازمه ترجمان دانش، پژوهش‌های کاربردی است.

کمالی با اشاره به تحقیقات متعدد صورت گرفته در دانشگاه‌های کشور در عرصه  لکنت زبان، اختلال ارتباطی،کم شنوایی، کم توانی ذهنی، اختلالات رشدی و غیره گفت: استادان دانشگاه نتایج تحقیقات ایرانی و بومی خود را به دانشجویان و در دروس گوناگون انتقال نمی‌دهند و تنها مقالات صرف استناد است که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی انتقال دانش محققان به نیروهای متخصص جهت بازآموزی و انتقال به مراجعان را گام مهمی در ارتقای آگاهی جامعه نسبت به جایگاه گفتاردرمانی و کاهش آمار اختلالات گفتار و زبان دانست.

بی توجهی سلبریتی ها به مشکلات گفتاری خود

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: گفتار درمانی یک رشته از توانبخشی است و آنچه در توانبخشی حائز اهمیت است مشارکت بین بخشی، کار تیمی موفق در درمان و حضور فرد کم توان و خانواده وی در روند درمان است که حضور فرد و خانواده در بحث درمانی گفتار حائز اهمیت است و از این طریق شاهد روند بهتری در وضعیت گفتاری فرد مبتلا به لکنت و سایر اختلالات خواهیم بود.

کمالی در ادامه ویژگی‌های جمعیت شناسی،‌ تخصصی، شخصیتی، صعه صدر، مهارت‌های ارتباطی گفتار درمانگر نسبت به مراجعین گوناگون را در روند درمان موثر عنوان کرد و افزود: گفتار درمانگران در توسعه ارتباطات اجتماعی نقش دارند اما اینکه چرا برخی مواقع شخص هنرمند یا ورزشکار هنوز با اختلال گفتاری در جامعه حضور پیدا می‌کنند جای سوال دارد، آیا مشکل از معرفی گفتار درمانگران به جامعه است یا مشکل از خود فرد است که هنوز نپذیرفته باید برای گفتار درمانی هزینه کند و این هزینه اثربخش است.

جای خالی بیمه‌ها در گفتار درمانی

وی گفت: علی رغم تلاش در سال‌های گذشته هنوز جایگاه گفتار درمانی و خدمات بیمه‌ای در حوزه توانبخشی جای بحث دارد و باید برای تبیین جایگاه گفتار درمانی نتایج بهبود یافته معرف کار گفتار درمانگران باشد و باید با به نمایش گذاشتن عملکردهای مطلوب گفتار درمانگران بتوانیم این خدمات را به جامعه معرفی و نظام سلامت را نسبت به خدمات گفتار درمانی آگاه‌تر کنیم.

هنوز در وزارت بهداشت پزشکی حرف اول را می‌زند

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه اظهار کرد: در سال‌های گذشته نگاه مثبت‌تری از توانبخشی در وزارت بهداشت ایجاد شده که هنوز کافی نیست و هنوز در وزارت بهداشت پزشکی حرف اول را می‌زند و جایگاه توانبخشی شناخته شده نیست و امید داریم بهبودی‌هایی حاصل شود و توجه وزارت بهداشت به نتایج پیش برنده اقدامات گفتار درمانگران باشد.

ضرورت تولید و توسعه  اپلیکیشن‌های گفتار درمانی

کمالی استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فضای مجازی در موضوعات سلامت را موضوعی اساسی دانست و افزود: آموزش به فرد کم توان و خانواده وی در برخی موارد به زمان‌هایی غیر از زمان کلینیکی برمی‌گردد که در این زمینه باید در حوزه گفتار درمانی با ساخت اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی‌های جدید عرصه دیگری را با زمان‌های بیشتری برای مراجعان باز کنیم تا شاهد ارتقای هرچه بیشتر خدمات گفتار درمانی به اقصی نقاط کشور باشیم و باری از روی دوش افراد کم توان و خانواده‌های آنها برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار