به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پنجمین همایش سراسری انتظامی سازمان نظام پزشکی که صبح امروز در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پزشک در مقابل کاری که انجام میدهد مسئولیت دارد؛ مسئولیت مدنی بخش انتظامی سازمان نظام پزشکی این است که قوانین و آئین نامههایی را که وضع میشود، رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه هر صنفی برای احترام به حقوق گیرندگان خدمت و رعایت حقوق ارائه دهندگان باید یک سری قوانین و آیین نامهها را وعظ کنند، گفت: تخلف از این موارد را تخلف انتظامی میگویند؛ در سال ٩٥ ما حدود ٥ هزار شاكی داشتیم که به دادسراهای نظام پزشکی کل کشور مراجعه کردند؛ در دادسراها ما دادستانی داریم که بعد از تشکیل پرونده کارهای کارشناسی انجام میدهد که منجر به صدور قرارهای کیفر خواست میشود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: وقتی کادر درمان دچار خطایی شوند، ما پرونده هایشان را به هیئت بدوی کل کشور میفرستیم که در نهایت منجر به صدور کیفر خواست میشود، در کل کشور ما حدود ٢٠٠ دادسرا و ٢٠٢ هیئت بدوی داریم که هیئت کشوری، ترکیبی ١٣ نفری متشکل از قاضی قانونی، دندان پزشکان و داروسازان زبده است.
فتاحی اظهار کرد: این افراد در کنار هم یک گروه بسیار قوی تشکیل داده اند که به صدور رای پرونده میپردازند؛ این رای انتظامی از تذکر شروع میشود و به محرومیتهای موقت، محرومیتهای منطقه ای و داخلی ختم میشود، اگر شاکی ما به رای این آراء معترض شوند، در هیئتهای تجدید نظر که در مراکز استان داریم به پرونده رسیدگی و رای صادر میشود.
فتاحی اظهار کرد: یکی از این وظایف معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی حمایت از حقوق بیمار است و بعد از آن حمایت از حقوق پزشک مطرح میشود؛ وظیفه اصلی حوزههای انتظامی سازمان رسیدگی به شکایات است تا حقوق بیمار رعایت شود.
وی در خصوص آمار شکایت از قصور پزشکی در دادسراها و سازمان نظام پزشکی گفت: ما آمار بسیار مشابهی با هم داریم، ٤٠ درصد از پروندههای قصور پزشکی به صدور کیفر خواست منجر می شود؛ یعنی این پروندهها منجر به محرومیت پزشک یا کادر درمانی شده است و در دادسراهای عمومی انقلاب هم این آمارها وجود دارد.
وی تصریح کرد: آمار شکایت از کادر پزشکی به ازای هر ده هزار نفر، ٦ درصد و به ازای هر ١٠٠ نفر، ٢ درصد است اما کیفر خواست ١٠٠ درصدی نشان میدهد که ما با معیارها خودمان فاصله داریم.
فتاحی عنوان کرد: ما صنفی به موضوع نگاه نمیکنیم و سعی میکنیم که با عدالت و کار کارشناسی به پروندهها رسیدگی شود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه باید مسائل را عادلانه بررسی کنیم، عنوان کرد: ما نباید به مسائل جمعی علمی و کاری نگاه کنیم و بر اساس فرد قضاوت نکنیم، پزشکی که به دادستان نظام پزشکی میآمد، نه در تعزیرات و دادسراها که با قضات برخورد دارند بلکه در جایی که خود ما پزشکان هستیم ٨٠ درصد اعتماد به نفس خود را از دست میداد.
وی بیان اینکه اعتماد به نفس اولیه وسیله پزشک برای معاینه است، گفت: عدم اعتماد به نفس ٦٠ درصد، عدم پذیرش بیماران پر خطر ٦٠ درصد، اختلال تمرکز ٣٠ درصد، این عوارض برای پزشک نسبت به بیمار بیشتر است؛ این عوارض همراه با محرومیت ارتباط با بیمار است که برای پزشک اتفاق میافتاد.
وی ادامه داد: ما ماموریت داریم که عادلانه، عالمانه و دقیق در زمان مناسب به پروندهها رسیدگی کنیم و علل خطای پزشکی را هم برای بیمار و هم برای پزشک مشخص کنیم.
فتاحی گفت: ما سعی کنیم فرایند روند کار را اصلاح و اعتماد بیمار و شاکی را جلب و اطمینان در بیمار و آرامش را در همکاران فراهم کنیم، باید چشمانمان را ببندیم و عادلانه قضاوت کنیم البته باید حرمت طرفین را نگه داریم.
وی در خصوص چالشها و مشکلات اجرائی اطلاعات، بیان کرد: ما اطلاعات جامع و کامل نداریم، باید اقدامات جراحی به موقع انجام شود، ما کارشناس رسمی در حوزه سلامت نداریم و اختلاف نظر در این حوزه بسیار زیاد است همچنین شاخصی در به کار گیری اعضای دادسرا نداریم.
فتاحی درباره انتظارات بیماران از نظام پزشکی گفت: رعایت حقوق بیماران، حفظ شان و منزلت کار درمان، رعایت قوانین آئین نامه، برخورد محرمانه و منصفانه با شاکی، نگاه کاملا علمی و تخصصی به پرونده ها، ارائه راه کارهای پیشگیری از خطای پزشکی، ارائه آمار جامع و کامل عملکردها از انتظارات بیماران از نظام پزشکی است.
انتهای پیام/