مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۴۰۰ فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روز‌های منتهی به روز ملی بزرگداشت حکیم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب پارسی در مشهد برگزار می‌شود.

برگزاری 400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روز ملی بزرگداشت فردوسی در مشهدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  سید سعید سرابی در نشست خبری  با اعلام برنامه های روز ملی فردوسی افزود: بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه روز ملی بزرگداشت فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای نامی ایران و سراینده"شاهنامه" و روز پاسداشت زبان پارسی است  و به همین مناسبت برنامه هایی را توسط دستگاه های اجرایی، سمن ها و موسسات غیر دولتی در استان با حضور عموم مردم برگزار می شود.

وی تصریح کرد: برنامه های  این روز با آرامگاه فردوسی در توس خواهد بود و400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روز های منتهی به روز فردوسی در مشهد برگزار می شود  .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به مراسم اعطای نشان فردوسی گفت: نشان فردوسی از سال 93 به اندیشمندان و شاهنامه پژوهان اعطا می شد که امسال نیز به سه شخصیت برگزیده و برجسته در عرصه فردوسی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی نشان اهدا می شود.

سرابی افزود: امسال مراسم اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی در برنامه روز ملی بزرگداشت در آرامگاه فردوسی اهدا می شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش علمی و پژوهشی حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قطب علمی فردوسی شناسی و انجمن دبیران ادبیات استان برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد:  148 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که 93 مقاله پذیرش شده و 15 مورد آن به صورت سخنرانی علمی و 28 مورد به صورت پوستر ارائه می گردد. .

سرابی افزود: کتاب مجموعه مقالات این همایش با عنوان میاسای ز آموختن و مجموعه مقالات به صورت الکترونیگی منتشر می شود.

وی با اشاره به هشتمين کنگره بين المللي شعر "از طوس تا نيشابور" گفت: این کنگره در بخش آزاد و بخش های ویژه مشهد با محوریت "زائر و زیارت، فردوسی، پاداست زبان فارسی" و نیشابور با محوریت "خیام، نیشابور و سایر جلوه های و نمادهای تاریخی، فرهنگی، دینی، ادبی، عرفانی، مفاخر و مشاهیر" برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تعداد آثار رسیده به این کنگره  1350 اثر در قالب های " کلاسیک، سپید و فولکوریک است.

سرابی افزود: آثار دریافتی از سراسر کشور بوده است که بیشترین آثار از سمنان ارسال شده است، در بخش بین الملل از کشور های افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق و هندوستان می باشد.

وی ادامه داد: در این کنگره میهمانان از کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: افتتاحیه هشتمين کنگره بين المللي شعر "از طوس تا نيشابور" در روز 25 اردیبهشت ماه ساعت چهار بعدازظهر در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار می شود و اختتامیه این کنگره همزمان با بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری در نیشابور برگزار می شود.

سرابی گفت: اجرای نقالی و شاهنامه خوانی توسط انجمن نقال خوانان استان کهکیلویه و بویر احمد، اجرای نمایشگاه در نگارخانه های سطح شهر، شب های شعر در شهرستان ها  از جمله برنامه های فرهنگی و هنری برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به به نواختن زنگ فردوسی در مدارس تصریح کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی از اعضای فعال ستاد بزرگداشت فردوسی می باشد که برنامه هایی را به همین مناسبت برگزار خواهند کرد و همزمان با زنگ فردوسی در مدارس متنی را در خصوص فردوسی قرائت می شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: طرحی با عنوان توسعه شاهنامه خوانی در کشور مصوب شده است که در این راستا کانون های فرهنگی و هنری مساجد،ناشران، موسسات فرهنگی و هنری برنامه هایی را تدوین و اجرا می کنند.

انتهای پیام// ف.غ

اعلام ویژه برنامه های روز ملی بزرگداشت فردوسی در مشهد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار