فلاح جوشقانی اعلام کرد با اجرای طرح رجیستری، واردات قاچاق تلفن همراه که بیش از 80 درصد بود، به زیر 20 درصد کاهش یافته است.
حسین فلاحجوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین نتایج اجرای طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) که نزدیک به یک ماه از اجرای آخرین مرحلهی آن میگذرد، اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای طرح ثبت تلفن همراه مبارزه با قاچاق گوشی موبایل بوده است.
طبق آخرین آماری که در هفتهی گذشته دریافت کردم، میزان قاچاق که قبل از اجرای طرح بیش از 80 درصد بوده، در حال حاضر به زیر 20 درصد کاهش یافته است. در بین گوشیهای فعال در شبکه، درصد گوشیهای قاچاق شناسایی شده، حدود 19 درصد است؛ این درحالی است که در گذشته با وجود اینکه آمار دقیقی از قاچاق وجود نداشت، بیش از 80 درصد گوشیهای فعال در شبکه قاچاق بودند. این نشان میدهد که مبارزه با قاچاق که از اهداف اصلی طرح رجیستری بوده، به طور کامل محقق شده است.
وی در همین رابطه ادامه داد: نشان تجاری سامسونگ که حدود 50 درصد بازار گوشی موبایل را به خود اختصاص داده، از ابتدای اردیبهشت مشمول طرح ثبت تلفن همراه شده؛ با توجه به اینکه به صاحب هر گوشی قاچاقی که شناسایی میشود، یک ماه فرصت داده میشود، لذا گوشیهای قاچاق برند سامسونگ هنوز در آمار لحاظ نشدهاند. با در نظر گرفتن این مورد، امسال باید منتظر مشاهده مزایای طرح رجیستری باشیم.
فلاح جوشقانی در خصوص دیگر اهداف اجرای رجیستری، گفت: در سال جاری و با گذشت زمان، دیگر مزایای اجرای طرح ثبت تلفن همراه از جمله ارائه گوشی استاندارد و سالم به مردم، تضمین خدمت و پرداخت عوارض قانونی به دولت مشخص خواهد شد. به عنوان مثال در رابطه با تضمین خدمت، در گذشته بسیاری از گوشیهای موجود در بازار هیچگونه گارانتی و خدمات پس از فروش نداشتند اما در حال حاضر موظف هستند که نمایندگی داشته باشند و گوشیها را گارانتی کنند که این موضوع تا حد زیادی به نفع مصرف کننده است.
رئیس ساز مان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در رابطه با پیامکهای تبلیغاتی که با وجود وعدههای مسئولان همچنان برای خیلی از مردم ارسال میشود، اظهار داشت: اینکه گفته میشود هنوز این پیامکها ارسال میشوند، حرف خیلی دقیقی نیست؛ باید آمارها بررسی و مقایسه شوند، ما هیچ وقت نگفتیم که تعداد پیامکهای تبلیغاتی به صفر خواهند رسید؛ زیرا به خصوص بر روی سیمکارتهای شخصی امکان به صفر رسیدن وجود ندارد. ما فرآیندهایی که داشتیم را احصا و اجرا کردهایم؛ در حال حاضر بر اساس دستورالعمل، سیمکارتهای شخصی در حال شناسایی هستند. از 15 اسفند حدود 12هزار سیمکارت که با ارسال پیامک تبلیغاتی برای مردم مزاحمت ایجاد میکردند، شناسایی شده و سرویس پیامکی آنها از کار افتادند.
وی در همین رابطه ادامه داد: علاوه بر موردی که ذکر شد، اپراتورها هم موظف هستند تا پایان اردیبهشت سامانهای را فعال کنند که در آن دستهبندی خدمات پیامکی معرفی شده باشد و مردم بتوانند انتخاب کنند که پیامک تبلیغاتی چه سرویسی را دریافت کنند. اپراتورها این وعده را به من دادهاند که این سامانه حداکثر تا هفتهی اول خرداد ارائه شود.
فلاح جوشقانی در همین خصوص اظهار داشت: همانند گذشته این مکان وجود دارد که مردم شمارههای مزاحم را به سامانه 195 اطلاع دهند و آن شماره بر اساس شکایت بلافاصله مسدود میشود. با توجه به اینکه اکثر پیامکهای تبلیغاتی از طریق سیمکارتهای شخصی ارسال میشوند، با اجرایی شدن فرآیندهایی که ذکر شد، میزان این پیامکها به 10 درصد میزان فعلی میرسد.
انتهای پیام/