فرماندار شهرستان چابهارگفت: سد زیردان چابهار ۲۰۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که هم اینک از حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در پشت آن ۱۳ میلیون متر مکعب رهاسازی شد.

غلامرضا مجیدی  فرماندار شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: در طول یک سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب در ماه‌های مختلف برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، آب آشامیدنی و افزایش حجم آب چاه‌های کلسکان رهاسازی شده است.

مجیدی افزود: ۱۳ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده به بیش از ۱۰۰ روستای حوزه بخش پلان و مرکزی شهرستان چابهار رسیده است و مردم توانسته اند آب را در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب) ذخیره سازی و استفاده کنند.

غلامرضا مجیدی اظهار داشت: سد زیردان چابهار ۲۰۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که هم اینک از حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در پشت آن ۱۳ میلیون متر مکعب رهاسازی شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۳ میلیون مترمکعب آب از سد زیردان برای استفاده در بخش کشاورزی، آشامیدنی و زیست محیطی روستا‌های پایین دست این شهرستان رهاسازی شد.

فرماندار شهرستان ویژه چابهار بیان کرد: روستا‌های بخش پلان، دشتیاری و مرکزی چابهار در طول هشت سال اخیر با ساخت سد زیردان با بی آبی شدید مواجه بوده اند.

مجیدی بیان کرد: خشکسالی‌های ۲۰ سال اخیر موجب خشک شدن زمین‌های کشاورزی، چاه‌ها و چشمه‌ها شده و خسارت بیش از ۲۶۳ میلیارد تومانی در حوزه بخش کشاورزی بجا گذاشته است.

وی توجه بیشتر به جبران خسارت کشاورزی، پرداخت بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال بدهی ناوگان آبرسانی سیار، ساخت آب شیرین کن و اجرای شبکه آبرسانی در سطح روستا‌های بالای ۲۰ خانوار چابهار را خواستار شد.

وی افزود: سعی خواهیم کرد بقیه آب رهاسازی شده را مدیریت کنیم تا آخرین نقطه روستایی بخش دشتیاری هم از این نعمت برخوردار شوند.

مجیدی ادامه داد: آب در بیش از ۴۰۰ روستای شهرستان چابهار جیره بندی شده و فقط به هر نفر در طول شبانه روز ۱۵ لیتر آب توسط بیش از ۴۰ تانکر آبرسانی سیار تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه آب رهاسازی شده می‌تواند چهار تا ۶ ماه در هوتگ‌ها باقی بماند، خاطرنشان کرد: با همکاری بخشداران، شورا‌های اسلامی، دهیاران، معتمدان و افراد تلاشگر و دلسوز برای نخستین بار آب به خوبی در روستا‌های مختلف پلان و بخش مرکزی توزیع شد.

انتهای پیام/ع

رهاسازی ۱۳ میلیون مترمکعب آب از سد زیردان چابهار 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام علیکم سدزیردان یکی از بزرگترین منایع آبی هست که میتوان با استفاده از پتانسیل و استفاده درست وبا بهینه سازی ، می‌شود محرومیت را از منطقه زدود،، اگر مسیولین ودست اندر کاران علم و دانش کافی داشتند ، تا کنون می‌توانستند با کمک میراث فرهنگی و گردشگری ،و فرمانداری ، آبخیزداری ، وشیلات ، منطقه رابه قطب گردشگری جنوب شرق ایران تبدیل کنند ، همچنین با برنامه ریزی درست زمینهای بایر ومسطح وآماده به کشت را با اندکی تفکر به بزرگترین تولید کننده انبه تبدیل کرد ، همچنین با برنامه ریزی صحیح ودرست بدون اینکه قطره‌ای آب هدر رود میشود سالانه بیش از هزار تن ماهی گرمابی آبهای شیرین وگرم پرورش داد که خود برای منطقه سود آوری فراوان داردووووووووووووو..........
Iran (Islamic Republic of)
امامبخش تیناب ازروستای سروش
۱۲:۰۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
سد زیردان برای نمایش ساختن چون پشت سد چند روستای محروم است که اب خوردن پیدا نمیشه به مسولین خبر داد شود که پیگیر این مسئله باشند
آخرین اخبار