مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه محوطه بازسازی خانه تاریخی نائل حصاربندی شده، آغاز عملیات اجرایی مرمت را منوط به اعلام دستور دستگاه قضایی دانست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، خانه تاریخی نائل که مربوط به دوره صفوی است، بامداد روز سوم آذر سال گذشته به‌طور کامل تخریب شد این موضوع در حالیست که دوستداران میراث فرهنگی یکی دو روز قبل از این اتفاق، مراتب را به مسوولان اطلاع داده بودند ولی جدی گرفته نشده بود.

تخریب خانه نائل گنجینه آثار تاریخی ایران را ناقص کرد

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، خانه‌ی تاریخی تخریب شده «نائل» را یک بنای کاملا منحصر به فرد می‌داند که می‌توانست به عنوان «خانه ایرانی» به یونسکو معرفی شود و می‌گوید: متأسفانه تخریب این اثر باعث شد گنجینه آثار و خانه‌های تاریخی ایران ناقص شد.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های سراسری اظهارداشت: ظاهرا شهرداری اصفهان نیز در این موضوع نقش داشته است هرچند تخریب با درخواست مردم صورت گرفته است.

مراقبت از خانه‌های میراثی برعهده‌ شهرداری نیست

 این موضوع در حالیست که شهرداری منطقه‌ ۳ اصفهان در اظهارنظری دیگر گفت: از این‌گونه خانه‌های تاریخی در منطقه ۳ زیاد است و ما همیشه سعی داشتیم که در بازسازی این خانه‌ها با میراث همکاری داشته باشیم.

حسین کارگر تصریح کرد: منطقه۳منطقه‌ای است که باید با میراث همکاری داشته باشد ولی این در صورتی است که در عوض این همکاری‌ها ما را دیگر محکوم نکنند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه‌ شهرداری، به جلوگیری از ساخت و ساز بنا‌ مربوط می‌شود، افزود: مراقبت از خانه‌های میراثی برعهده‌ شهرداری نیست.

به گفته این مقام مسوول مراقبت شهرداری زمانی شروع می‌شود که پروانه ساختمانی برای کسی صادر کرده باشد و آن ساختمان را بخواهند بر خلاف پروانه بسازند».

 حالا با گذشت چندماه از این اقدام، بازسازی بنای تاریخی در هاله ای از ابهام است. ما نیز در ادامه این گزارش و به منظور پیگیری وضعیت عملیات بازسازی و مرمت بنای تاریخی عصرصفوی گفت وگویی اختصاصی داشتیم با مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان که شرح آن را در ادامه می خوانید.

الهیاری با اشاره به اینکه محوطه بازسازی خانه تاریخی نائل حصاربندی و آماده سازی شده، از تهیه طرح مرمت و جداسازی قسمت های قابل بازیافت این بنا خبر داد.

به گفته وی آغاز عملیات اجرایی مرمت منوط به اعلام دستور دستگاه قضایی در خصوص برآورد خسارت و مشخص شدن منبع تامین مالی است.

این مقام مسوول در خصوص اطلاع از مقصرین این اتفاق گفت: حکم بدوی مقصر یا مقصرین اعلام شده ولی نهایی و اطلاع رسانی آن از طریق رسانه ها، نیاز به حکم دادگستری دارد.

انتهای پیام /س

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.