باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی قطب تولید آفتابگردان در کشور

آذربایجان غربی رتبه نخست تولید آفتابگردان در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ آفتابگردان گیاهی است که در اکثر شهرهای آذربایجان غربی کشت می شود.

کشت این گیاه آسان و در خاک های زهکشی شده خنثی تا خاک کمی قلیایی رشد می کند و همانطور که از نامش پیداست عاشق نور خورشید است و باید در محل باز و با آفتاب کامل کشت شود.

آفتابگردان از زمان کاشت تا زمان برداشت ، بسته به ارقام زودرس یا دیررس به 3  ماه تا 5 ماه زمان احتیاج دارد، بوته آفتابگردان زمانی که رنگ آن از سبز به زرد تغییر کند از نظر فیزیولوژیکی رسیده و آماده برداشت است.

تمام قسمت های آفتابگردان مورد استفاده قرار می گیرد از جمله: برگ آفتابگردان به عنوان خوراک دام، ساقه آن حاوی فیبر است که در تولید کاغذ و روغن مغز تخمه در پخت و پز ، کره تخمه به صورت مارگارین و تخمه به صورت آجیلی مورد مصرف قرارمی گیرد.

تخم آفتابگردان منبع عالی ویتامین  E  می باشد یک چهارم پیمانه تخم آفتابگردان 90 درصد نیاز روزانه ویتامین   E و نیمی از مقدار ویتامین B1 بدن را تامین می کند.

علاوه بر مواد مغذی سالم از جمله ویتامین B5، فوللات،  منگنز، منیزیم، مس و.... حاوی روغن غیراشباع نیز است و چربی موجود در آن برای قلب مفید است و غنی از پروتئین است وکربوهیدرات کمی دارد.

ویتامین E موجود درآن ، ازسلول ها و بافت ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه مانع از بروز بیماری های حاد مانند سرطان روده بزرگ می شود.

مصرف تخم آفتابگردان از پوست درمقابل آسیب های اشعه UV محافظت می کند.

آذربایجان غربی قطب تولید آفتابگردان در کشور

پیش بینی تولید بیش از 3 میلیون تن انواع محصولات زراعی بهاره در آذربایجان غربی

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ از پیش بینی تولید بیش از3 میلیون و 930هزار تن انواع محصولات زراعی بهاره در استان در سال زراعی جاری خبر داد.

وی بابیان این که کشت محصولات زراعی بهاره دراستان از اواخر اسفند 96 شده افزود : بیش از 70 درصد تولیدات زراعی استان به محصولات کشت بهاره اختصاص دارد و پیش بینی می شود بیش از184هزار و 774هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات بهاره برود.

کریم زاده به عمده محصولات زراعی کشت بهاره اشاره کرد و افزود: ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی جات ، محصولات علوفه ای ودانه ای ، کدو و آفتابگردان آجیلی و روغنی ، گوجه فرنگی ، پیاز و عدس از عمده محصولات کشت بهاره در استان است.

آذربایجان غربی قطب تولید آفتابگردان در کشور

پیش بینی تولید بیش از ۳۴ هزار تن آفتابگردان برای سال جاری

عبداله فتح اله زاده  معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به اینکه تولید بیش از 34هزار تن آفتابگردان درسال جاری خواهیم داشت گفت : سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی برای سال جاری 19 هزار و 120  هکتار آفتابگردان روغنی 5 هزار هکتار می باشد.

وی به رتبه نخست تولید آفتابگردان آجیلی در کشور اشاره کرد و افزود: شهرستان های خوی ،  ارومیه ،  سلماس ،  چایپاره بیشترین سطح زیر کشت آفتابگردان را انجام می دهند و تولیدات آنها به کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

فتح اله زاده  به خرید تضمینی آفتابگردان روغنی اشاره کرد و گفت : آفتابگردان روغنی درشهرستان های شوط، خوی، چایپاره و ماکو تولید می شود که قیمت تضمینی آن  در سال جاری به ازای هر کیلو گرم 26 هزار و 644 ریال خواهد بود.

وی افزود: تهیه و تامین انواع نهاده های کشاورزی از قبیل کود، سم، بذر و همچنین توصیه های ترویجی فنی و نظارت بر عملیات کاشت،  داشت و برداشت ازجمله خدمات ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان بوده است.

فتح اله زاده گفت: بیشترین ارقام آفتابگردان کشت شده در استان شامل قلمی، پسته ای، دورسفید، بادامی و سایر ارقام محلی است.

انتهای پیام/ب

گزارش از: ربابه سیدی یکانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.