ائتلاف متجاوزان در یمن سعی دارد پایگاه العمری را به پایگاه نظامی مشترک نیرو‌های ائتلاف سعودی و آمریکایی‌ها تبدیل کند.

 به گزارش حوزه  تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه لبنانی الاخبار در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: ائتلاف متجاوزان در یمن تحت نظارت آمریکا سعی دارد پایگاه العمری را که اوایل ماه جاری میلادی تحت کنترل گرفته است، به پایگاه نظامی مشترک نیرو‌های ائتلاف سعودی و آمریکایی‌ها تبدیل کند. هدف از این اقدام تقویت کنترل بر تنگه باب‌ المندب است.

منابع نظامی در یمن به این روزنامه گفتند: کمیته‌ای سعودی هفته گذشته از پایگاه العمری بازدید کرده است تا به ارزیابی عملیات مین زدایی در آن و جاده‌های منتهی به آن بپردازد. قرار است این پایگاه نظامی به اتاق عملیات افسران سعودی و مستشاران نظامی آمریکایی تبدیل شود. این پایگاه در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر باب المندب در شرق شهر ذوباب واقع شده است.  از دسامبر سال ۲۰۱۵ تصرف این پایگاه، یکی از اولین اهداف متجاوزان بوده است، اما همواره متحمل شکست و خسارات و تلفات سنگین شده اند.

انیس الأصبحی کارشناس سیاسی در گفتگو با این روزنامه گفت: هرگونه تحرکات ائتلاف متجاوزان در سواحل غربی یمن با اهداف پنهان آمریکا و اسرائیل همراه است. تبدیل این پایگاه به محل استقرار نیرو‌های ائتلاف متجاوزان قابل پیش بینی و همواره یکی از اهداف اصلی آن‌ها بود. هدف از کنترل یافتن بر مدخل جنوبی باب المندب کنترل بر دریای سرخ و دریای عرب است. هر کس بتواند از طریق جزیره سقطری، اقیانوس هند را تحت کنترل بگیرد در واقع تجارت بین المللی را تحت کنترل دارد.

او افزود: آمریکا تلاش می‌کند دریا‌ها و تنگه‌ها را به ویژه در خاورمیانه تحت کنترل بگیرد تا از اسرائیل و منافع آن حمایت کند. آمریکا سال ۲۰۰۸ از مقامات یمنی درخواست کرده بود اجازه دهند در منطقه العمری پایگاهی راهبردی احداث کند که مقامات وقت یمنی مخالفت کردند. توجه آمریکا به تنگه باب المندب به موازات توجه اسرائیل است. واشنگتن سعی دارد پایگاهی شبیه به پایگاه دیگو گارسیا در العمری احداث کند. پایگاه دیگو گارسیا به عنوان مادر پایگاه‌های نظامی آمریکا شناخته می‌شود و در اقیانوس هند واقع شده است.

انیس الأصبحی اهمیت راهبردی باب المندب را با جنگ یمن مرتبط دانست.

به موازات تبلیغات رسانه‌های حاشیه خلیج فارس مبنی بر پیشروی نیرو‌های اماراتی در جبهه ساحل غربی و تهدید به گسترش جنگ تا شهر الحدیده، عبدالملک بدرالدین دبیر کل جنبش انصارالله یمن دیروز تاکید کرد که جای هیچ گونه نگرانی نیست. ملت یمن اکنون در بهترین وضع مقاومت هستند و دشمن اگر چه قادر است جنگی را در الحدیده آغاز کند، اما قطعاً پایان آن به دست آن‌ها نیست.او تاکید کرد که نفوذ‌هایی که به خط ساحلی صورت گرفته، قابل مهار کردن است و می‌توان از آن برای تهدید مهاجمان استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار