عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان گفت: استان لرستان در حوزه مطالعه بازار و بازاریابی، بسته‌بندی محصولات کشاورزی صادراتی، حمل‌ و نقل و ترانزیت زیرساخت‌های لازم را ندارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛علی محمدی فر، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان گفت: استان لرستان در حوزه مطالعه بازار و بازاریابی، بسته‌بندی محصولات کشاورزی صادراتی، حمل‌ و نقل و ترانزیت زیرساخت‌های لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه استان لرستان در حوزه صادرات جوان است و تولیدکنندگان و بازرگانان لرستانی هنوز در مرحله آزمون‌ و خطا هستند، افزود: ما هنوز اطلاعات دقیقی از بازارهای هدف صادراتی نداریم و هنوز نیازهای بازارهای صادراتی را نشناخته‌ایم.

محمدی فر عنوان کرد: با مطالعه بازارهای هدف صادراتی و برنامه‌ریزی تولید می‌توان بازارهای کشورهای منطقه را تصاحب کرد و ازآنجاکه هنوز صادرکنندگان ما مبتدی هستند نیازمند الگوبرداری از کشورهای موفق در حوزه صادرات هستند.

وی گفت: کشور ترکیه در سال‌های اخیر از کشورهای موفق در صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود بنابراین لازم است کشاورزان، تولیدکنندگان و بازرگانان لرستان نیز با الگوبرداری مناسب و اجرای آن در استان برای توسعه صادرات لرستان گام بردارند.

محمدی فر گفت: کشاورزی در استان لرستان هنوز به شیوه سنتی اداره می‌شود و بر اساس آمارها 60 درصد مالکان و کشاورزان لرستانی بین 1 تا 5 هکتار زمین در اختیاردارند.

وی با اشاره به اینکه 21 درصد کشاورزان لرستانی 5 تا 10 هکتار زمین در اختیاردارند تصریح کرد: 13 درصد کشاورزان لرستانی 10 تا 20 درصد زمین در اختیاردارند و تنها حدود 6 درصد از کشاورزان لرستانی بین 50 تا 100 هکتار زمین در اختیاردارند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان بابیان اینکه تنها حدود 35 درصد اراضی کشاورزی لرستان آبی است اظهار داشت: حدود 60 درصد از زمین‌های لرستان دیم است که با توجه به ویژگی‌های مذکور زمین‌های کشاورزی لرستان خیلی نمی‌تواند به سمت کشاورزی مکانیزه با بهره‌برداری بالا و صادرات محور برود.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت و نحوه مالکیت زمین‌های کشاورزی و آموزش کشاورزان لرستانی و تولید محصولات کشاورزی منطبق با استانداردهای کشورهای هدف صادراتی و صادرات محور می‌تواند کشاورزی را استان لرستان متحول کند.

محمدی فر بیان کرد: متأسفانه صادرکنندگان لرستانی از حمایت لازم از سوی دولت بهره‌مند نیستند و صدای صادرکنندگان و تولیدکنندگان شنیده نمی‌شود بنابراین دولت باید با حمایت واقعی از صادرکنندگان، ارائه مشوق‌های صادراتی و رفع موانع تولید و صادرات در لرستان زمینه توسعه صادرات را در این استان فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه جلسات دولت و بخش خصوصی در استان لرستان خروجی لازم را ندارد گفت: استاندار لرستان باید این جلسات بدون خروجی را به سمت جلسات اثربخش هدایت کند چراکه در این جلسات بخش خصوصی و تولیدکنندگان پررنگ نیستند و تا مدامی که این جلسات این‌گونه برگزار شود خروجی موردنظر و اثربخش را نخواهیم داشت که امیدواریم روند اصلاح شود و شاهد اثربخشی این جلسات باشیم و صادرات محصولات کشاورزی در لرستان متحول و شکوفا شود.

انتهای پیام/د

زیرساخت‌ صادرات محصولات کشاورزی در استان لرستان فراهم شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.