برای نخستین بار در کشور؛

اجرای طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر در خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از اجرای طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمود شمیلی، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بازدید از مراحل اجرای این طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر به صورت پایلوت در شرکت کشت نیشکر میرزاکوچک خان، این طرح را فعالیتی جدید در کشور عنوان کرد.

وی به انجام ارزیابی انجام شده در این زمینه اشاره کرد و اذعان داشت: بر اساس میزان مقاومت به شوری در ماهیان، برخی از ماهیان که توانایی رشد در این زهاب را دارند برای پرورش به این آب ها انتقال خواهند یافت.

شمیلی به اسفاده مجدد از پساب خارج شده از حوضچه های پرورش ماهی نیز اشاره و اظهار کرد: پساب زهاب نیشکر خارج شده از حوضچه های پرورش ماهی غنی شده و سرشار از پلانکتون های گیاهی و جانوری بوده و از آن می توان برای کمک به حیات تالاب ها در استان و توزیع زیست شناورها در آن ها استفاده نمود.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی، طرح مذکور را نیازمند یک دوره 8 ماهه تحقیقاتی و مطالعاتی دانست و بیان داشت: هر 2 هفته یک بار باید این پروژه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و ضمن نمونه گیری منسجم، روند پیشرفت در این فعالیت را مشخص نمود.

این مقام مسئول به اهمیت بسیار جواب این نمونه گیری ها برای خوزستان و استان های دیگر از جمله؛ گلستان، مازندران و گیلان اشاره کرد و افزود: غنی سازی زهاب نیشکر از این طریق و استفاده بهینه از آن به حل بخشی از معضل ناشی از بحران های آبی در خوزستان نیز کمک خواهد کرد.

محمود شمیلی در ادامه گفت: پساب حاصل از حوضچه های پرورش ماهی یک ' کود سبز غنی' شده برای استفاده در مزارع و تالاب ها است که از این کود می توان به عنوان یک منبع غذایی برای رشد گیاهان و جانواران موجود در مزارع و تالاب ها استفاده نمود.

وی، ماهی کپور و ماهیان چینی را از جمله ماهی های در نظر گرفته شده برای پرورش با زهاب نیشکر ذکر کرد و اظهار داشت: اگر کپور ماهیان هندی نیز به شیلات خوزستان معرفی شوند در این طرح گنجانده خواهد شد.

شمیلی با اشاره به اختصاص 3 استخر پایلوت برای پرورش ماهی با استفاده از زهاب نیشکر اشاره کرد و گفت: میزان شوری این زهاب ها 3 برابر میزان شوری رودخانه کارون است.

انتهای پیام/گ

پرورش ماهی در استخرهای زهاب نیشکر

برچسب ها: پسماند ، پرورش ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.