استان یزد به عنوان یک استان کویری از دیر باز با بحران کم آبی مواجه بوده که انتقال آب از حوزه‌های دیگر یکی از راهکار عملی برای جبران این کم آبی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ استان یزد به عنوان یک استان کویری از دیر باز با مشکلات، چالش‌ها و بحران کم آبی مواجه بوده و در دهه‌های گذشته راهکار‌های مختلفی برای مقابله با کم آبی در این استان اتخاذ شده که انتقال آب از حوزه‌های دیگر یکی از راهکار عملی برای جبران این کم آبی است.

اولین خط انتقال آب از رودخانه زاینده رود (باغبهادران) به طول تقریبی ۳۳۵ کیلومتر با دبی ۳ مترمکعب بر ثانیه (۹۸ میلیون مترمکعب در سال) در سال ۱۳۷۸ به منظور تأمین آب استان یزد به بهره‌برداری رسید.

البته کاهش میزان آب سد زاینده رود و کاهش نزولات آسمانی سبب شد تا مسئولان استان اصفهان محدودیت‌هایی را برای آب انتقالی این سد در نظر بگیرند و میزان سهمیه مصرف کنندگان آن را کاهش دهند که سهم استان یزد از این کاهش ۲۰ درصد بوده است.

کاهش 20 درصدی سهمیه آب انتقالی به یزد

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد در خصوص کاهش ۲۰ درصدی سهمیه آب انتقالی استان یزد گفت: میزان کاهش سهمیه آب انتقالی یزد در مجموع کمتر از ۲۰ درصد بوده و این موضوع تنها مختص یزد نبوده و مربوط به صنایع اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری نیز هست.

علی اسلامی افزود: برآورد میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که با توجه به نیاز و جمعیت استان اصفهان ۲۷۰ میلیون متر مکعب آن به این استان، ۵۴ میلیون مترمکعب به صنایع اصفهان، ۵۴ میلیون متر مکعب به استان یزد و ۲۰ میلیون متر مکعب هم به استان چهارمحال اختصاص یافته است.

کویر یزد در تب آب انتقالی می سوزد
مدیرعامل آبفای یزد در ادامه اظهار داشت: میزان کاهش سهمیه آب انتقالی به یزد بر اساس ماه‌های مختلف و نیاز استان به آب بوده به طوری که در اردیبهشت ماه میزان آب انتقالی ۳.۲، خردادماه ۳.۷، تیرماه و مردادماه ۴.۷ و شهریور ماه ۳.۷ میلیون مترمکعب بوده و میزان مصرف آن در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر ومرداد به ترتیب ۷.۵، ۸.۵ و ۱۰.۸ میلیون متر مکعب در استان است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های نمایندگان و مسئولان استان در زمینه مدیریت مشکلات خط لوله انتقالی ابراز داشت:  نکته مهم در کاهش سهمیه آب انتقالی استان این است که حتی یک قطره از این آب به باغات شرقی و غربی اصفهان تعلق نگرفته و تماما بر اساس آنچه که بیان شد سهمیه بندی شده است.

دیگرشاهد تعرض به خط لوله انتقال آب نخواهیم بود

سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر نیز در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت:  با توجه به شرایط جوی کشور، آب پشت سد زاینده رود کاهش یافته و این موضوع باعث شده تا امسال سهمیه آب انتقالی به یزد با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شود و از ۶۵ میلیون متر مکعب به حدود ۵۰ میلیون متر مکعب برسد.

موسوی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفته و رایزنی‌های انجام شده با نمایندگان استان اصفهان دیگر شاهد تعرض به خطوط لوله انتقال آب استان یزد نبودیم و میزان سهمیه آب انتقالی نیز تا پایان سال آبی ۹۶ یعنی شهریور ماه جاری مشخص شده و تغییر نخواهد کرد.

کویر یزد در تب آب انتقالی می سوزد
نماینده یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: آب انتقالی به استان به صورت ماهانه در حدود ۴ میلیون متر مکعب است که میزان مصرف در استان ۲ برابر این مقدار است که مابه التفاوت آب انتقالی از طریق گندزدایی و تسویه آب چاه‌های استان و تزریق آن به شبکه جبران می‌شود.

موسوی با بیان اینکه مردمان اصفهان و یزد در خصوص تامین آب شرب یکدیگر هیچ مشکلی نداشته و همدل هستند ابراز داشت: ما و اصفهان منافع مشترک آبی زیادی با یکدیگر داشته و خواهیم داشت چرا که هم در زمینه تامین آب از سرچشمه‌های زاینده رود و هم در بحث تامین آب از دریای عمان باید در کنار یکدیگر این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم بنابراین یزد و اصفهان از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند.

مسئله آب در استان یزد از مهمترین نیاز‌های اساسی استان یزد است که باید مسئولان در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهند و با پیگیری خط دوم انتقال آب که به نظر می‌رسد در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار دارد وضعیت بحرانی آب در استان را سرو سامان دهند.

انتهای پیام/ص

گزارش از امیرعباس حیران

برچسب ها: خشکسالی ، آب انتقالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.