بحث فیلترینگ تلگرامی و نگرانی برخی مسئولان مربوطه نسبت به آن در حالی مطرح میشود که بسیاری از کاربران در شهرهای دور و نزدیک هنوز دغدغه دسترسی به اینترنت مناسب دارند.
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از یک ماه پیش بود که شبکه پیامرسان تلگرام با دستور قضایی مسدود شد. تلگرام چندین سال بود که بدون رعایت هیچ ضابطهای و بدون اینکه کسی بداند از کدام قانون تبعیت میکند و در کجای دنیا قرار دارد، در ایران فعالیت میکرد. این فعالیت بدون ضابطه موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و ... زیادی در کشور شده بود و شاید اگر هر کشور دیگری بود، خیلی زودتر از اینها این پیامرسان فیلتر میشد همانگونه که در روسیه و برخی کشورهای دیگر این اتفاق افتاد.
اما بعد از این اتفاق، برخی افراد در داخل کشور چنان برای حمایت از ادامه فعالیت تلگرام به وسط گود آمدند و صحبت از ضرورت احترام به استفاده مردم از فرصتهای فضای مجازی کردند که انگار نه انگار هیچ پیام رسان دیگری هست که بتواند جایگزین تلگرام شود و مانع از قطع ارتباط مردم در فضای مجازی گردد. این افراد در حالی برای دفاع از ادامه فعالیت تلگرام، از اهمیت استفادهی مردم از ظرفیتهای فضای مجازی سخن میراندند که انگار یادشان رفته در برخی از نقاط هنوز دسترسی بدون مشکل به اینترنت هم با اما و اگر مواجه هست و این نقاط را حتی در قلب پایتخت میتوان جستجو کرد. موضوعی که به طور قطع حائز اهمیت بیشتری است و به نوعی بدون اینکه حکمی قضایی برای فیلتر داده شود عملاً دسترسی گروههایی از مردم به اینترنت دچار چالش است.
به عنوان مثال یکی از کاربران اینترنت در شهر تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد که از اردیبهشت سال 95 و بعد از تغییر محل زندگی به دنبال دریافت اینترنت مناسب است و تا الآن روشهای مختلفی را برای این منظور امتحان کرده اما هنوز موفقیتی به دست نیاورده است و علاوه بر آن متحمل هزینههای زیادی نیز شده است. کاربر مذکور می گوید حدود دو سال پیش برای دریافت اینترنت در ابتدا به اپراتور همراه اول مراجعه میکند و وقتی با مشکل اینترنت مناسب در محل زندگی مواجه می شود موضوع را از طریق 9990 گزارش میکند اما ظاهرا هیچ اتفاقی برای حل مشکل اینترنت وی اتفاق نمیافتد. او سپس با تهیه یک مودم نسل جدید ایرانسل به سراغ خدمات اینترنتی این اپراتور می رود که از آن هم نتیجهای حاصل نمیشود. این کاربر سپس برای دریافت اینترنت ADSL به سراغ یکی از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت میرود؛ اما آن شرکت پس از چندی معطلی در پاسخ به وی میگوید که چون خطوط ارتباطی شما فیبر نوری است، امکان ارائه اینترنت ADSL وجود ندارد.
کاربر مذکور پس از ناامیدی از این شرکت، از طریق ارتباط گرفتن با شرکت مخابرات تلاش می کند خط خود را از حالت فیبر نوری در آورد. سپس به سراغ یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت می رود تا از خدمات آن استفاده نماید. این شرکت در ابتدا طرحی را به او معرفی می نماید که باید 120هزار تومان بابت اینترنتی با سرعت 8 مگ پرداخت کند، البته این را هم ذکر میکنند که در صورت عدم حصول نتیجه، مبلغ بازگردانده میشود و تا اینجا کار مشکلی وجود ندارد. ظاهراً مشکل از جایی شروع می شود که این شرکت بعد از بررسیهای خود پیام "خوش آمدید" را برای این کاربر ارسال می کند و وی را مطمئن می سازد که برای استفاده از خدماتش مجاز شده و سرویسش آماده بهره برداری است.
حال این کاربر برای وصل ارتباط ایینترنتیش یک مودم با هزینه کرد مبلغی در حدود 100هزار تومان تهیه میکند. کاربر میگوید بعد از اتصال مودم و ارتباط با پشتیبانی این شرکت متوجه میشود که لینک داخل مودم نمیآید و کارشناسی اعزام میشود. کارشناس میآید و برای آزمایش ایراد نداشتن خطوط منزل کاربر مبلغ 20 هزار تومان دریافت میکند و به پشتیبانی شرکت اعلام میکند که اشکال از منزل نیست. حال دوباره بررسیها از طرف پشتیبانی شرکت آغاز می شود. چند روز بعد و پس از پیگیری کاربر، این شرکت اعلام میکند که دو حالت دیگر وجود دارد؛ یکی اینکه مشکل از مرکز مخابراتی و دیگری اینکه از خطوط بین مرکز مخابراتی تا منزل کاربر باشد که اگر اینگونه باشد دیگر نمیشود کاری کرد و مبلغ 120 هزارتومان اولیه برای عودت داده می شود و در نهایت هم می گویند مشکل همین است. حالا کاربری مانده که 120 هزارتومان برای ثبت نام طرح پرداخت کرده، 100هزار تومان برای خرید مودم و 20هزار تومان برای کارشناس اعزامی شرکت و به او میگویند فقط 120 هزار تومان طرح قابل عودت است و این یعنی 120 هزار تومان دیگر از جیب کاربر رفته است. شرکت مذکور هم میگوید در این خسارت مقصر نیست و کار خود را درست انجام داده و این شرکت ارتباطات زیرساخت است که باید پاسخگو باشد. حالا کاربری مانده که نه به درخواستش یعنی اینترنت با سرعت مناسب دسترسی پیدا کرده و هم 120 هزار تومان پول بابت پیدا کردن اشکال در خطوط ارتباطی از جیبش رفته و این داستان به نظر می رسد شرایط بیشتری برای غمخواری توسط متولیان امر دارد.
محمدرضا بیدخام مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در خصوص وجود چنین ایراداتی در فروش ADSL شرکت مخابرات، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در فروش ADSL شرکت مخابرات ایران در دو حالت حضوری و غیرحضوری، در ابتدای کار، فرآیند امکانسنجی صورت میگیرد. مشتریانی که به صورت غیرحضوری از طریق شماره 2020 درخواست ADSL شرکت مخابرات را دارند، در ابتدا این امکانسنجی برایشان انجام میشود همچنین مشتریانی که به صورت مستقیم در مراکز مخابراتی درخواست دریافت ADSL میکنند، در ابتدا برایشان امکانسنجی صورت میگیرد.
بیدخام در همین خصوص ادامه داد: در هر دو حالت پس از امکانسنجی و ثبتنام اولیه، در صورت وجود امکانات، با مشتری قرارداد منعقد میشود، در غیر این صورت هیچ قراردادی بسته نمیشود. از مشتریان درخواست داریم که اگر موردی وجود دارد که بدون امکانسنجی قرارداد منعقد شده، به ما اطلاع دهند تا ما بررسی کنیم.
با وجود این اظهارات مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، اما نمونه مستند ذکر شده و نمونههایی که احتمالاً مسئولان ذیربط از دسترس نبودن اینترنت برای مردم از آن مطلع هستند، نشان میدهد که ارائه خدمات اینترنت در کشور ما همچنان دارای ضعفهای زیادی است و در چنین شرایطی از مسئولان امر انتظار می رود برنامهریزی و تلاش بیشتری را مصروف کنند تا حداقل این مشکلات که ارتباط را به طور کلی قطع میکند، برطرف نمایند. ضمن اینکه انتظار میرود تا پیدا کردن راهکار کلی، روشی را به اجرا گذاشته شود که برای آزمایش خطوط و ارائه سرویس مورد نظر مشتری، پول از جیب مردم نرود.
انتهای پیام/
من خودم از تلگرام استفاده میکنم اما اگر میتونید برای ارتباطهای غیر ضروریمون بیایید از شبکه های داخلی استفاده کنیم
با تشکر
دوستدار جوانان وطن
بدین وسیله در خرید سرویس اینترنت از سوی هر کدام از اپراتور ها و شرکت های اینترنتی ، توجه شما را به نکات زیر جلب می نماییم :
1- سیستم پیش بررسی در هر شرکت متفاوت می باشد و هرگونه هزینه ی پرداختی در صورت عدم سرویس دهی بایستی به صورت کامل عودت داده شود .
2- پس از اعزام کارشناس ، در صورتی که مشکل از داخلی و قبل از ورودی منزل متقاضی ، طول و دوری مسیر ، مرکز مخابراتی ، شرکت ارائه کننده بوده و کارشناس نتواند نسبت به رفع خرابی و تحویل اینترنت به متقاضی اقدام نماید ، به هیچ عنوان شامل هزینه نبوده و در صورت دریافت هزینه بابت تنظیم مودم و کنترل خرابی ، درصورت عدم امکان سرویس دهی ، هزینه اعزام کارشناس نیز به صورت کامل بایستی برگشت داده شود .
3- اعلام رانژه (مانند مورد یاد شده) از سوی شرکت مخابرات ایران به شرکت ها اعلام گشته و هیچ شرکتی بدون دریافت پیام تاییدیه رانژه ، اقدام به اعلام راه اندازی به متقاضی نمی نماید .
خدایا این شادیای کوچیک رو از ما نگیر