فعالیت تلگرام‌های فارسی نقض حریم خصوصی مردم و حاکمیت جمهوری اسلامی است/ استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه‌ی دو برابری اینترنت، امکان جاسوسی و نقض حریم خصوصی را فراهم می‌کند


در این گزارش سعی شده تا مخاطرات استفاده از  تلگرام‌های فارسی و فیلترشکن‌ها از نگاه محمدجواد مطهری شریف کارشناس فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه‌ی اجتماعی تلگرام که یک پیام‌رسان خارجی است، مدت‌ها بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای و بدون اینکه که کسی بداند بر اساس کدام قانون کار می‌کند، در کشور ما فعالیت می‌کرد. همین امر موجب شده بود تا این پیام‌رسان به بستری برای ارتکاب جرائم امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده و بروز مشکلات جدی و فراوانی در کشور را به همراه داشته باشد. به همین دلیل از 10 اردیبهشت با صدور دستور قضایی پایان کار تلگرام در ایران اعلام شد.

آن طور که در دستور قضایی آمده بود، این فیلترینگ باید به گونه‌ای باشد که محتوای پیام‌رسان تلگرام به هیچ نحوی در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از این مسدودسازی شاهد بودیم که تلگرام‌های فارسی و فیلترشکن‌ها به راحتی فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب شده فیلترینگ تلگرام تا حد زیادی با چالش مواجه شود.

محمدجواد مطهری شریف کارشناس فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فعالیت تلگرام‌های فارسی پس از فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام اظهار داشت: در حال حاضر تلگرام به دستور مقام قضایی فیلتر شده است، یعنی دیتاهایی که ما با استفاده از تلفن همراه خود ارسال می‌کنیم، از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت امکان انتقال ندارند و این مسیر مسدود شده است. تمام اینترنت کشور تحت حاکمیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ سؤال اصلی این است که این تلگرام‌های فارسی چگونه به تلگرام متصل هستند.

تلگرام‌های فارسی از اِی‌پی‌آی‌های تلگرام استفاده می‌کنند

مطهری شریف در تشریح این موضوع گفت: تلگرام‌های فارسی از اِی‌پی‌آی‌های تلگرام استفاده می‌کنند، یعنی سروری که در داخل کشور در اختیار آن‌ها قرار گرفته، به تلگرام متصل است. آن‌ها دیتاهای مردم را برای تلگرام ارسال می‌کنند، جواب آن را از تلگرام دریافت می‌کنند و دوباره آن را برای ما می‌فرستند؛ این روند مشابه همان کاری است که فیلترشکن‌ها انجام می‌دهند. اما نکته مهم در این خصوص این است که این تلگرام‌های فارسی در کجای دنیا قرار دارند؛ در نگاه اول این تصور ایجاد می‌شود که این شرکت‌ها در کشورهای خارجی و تحت حاکمیت معاندین جمهوری اسلامی قرار دارند، اما واقعیت این است که تلگرام‌های فارسی نه تنها در خارج از کشور قرار ندارند بلکه در داخل بوده و به صورت علنی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد، از طرق شرکت ارتباطات زیرساخت امکان انتقال دیتا به تلگرام وجود ندارد اما در همین شرایط دیتاهای این شرکت‌های تلگرام فارسی به تلگرام منتقل می‌شوند. این جا دو حالت وجود دارد؛ اول اینکه ممکن است این شرکت‌ها به روش‌هایی مشابه استفاده از فیلترشکن‌، اقدام به دور زدن فیلترینگ تلگرام می‌کنند که این نقض آشکار حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی است. در این صورت قوه قضائیه باید با قاطعیت با آن‌ها برخورد کند؛ زیرا اگر این‌ها امروز فیلترینگ تلگرام را دور می‌زنند، در آینده ممکن است با انتقال محتواهای غیر قانونی، اقدام به نقض حاکمیت جمهوری اسلامی کنند. اما حالت دوم این است که دسترسی‌های غیر معمول و خطوط بدون فیلتر در اختیار شرکت‌های تلگرام فارسی قرار گرفته باشد. از بین این دو حالت که ذکر شد، مورد اول محتمل‌تر است؛ اما در هر دو حالت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پاسخگو باشد؛ این که برخی از مسئولان می‌گویند فیلترینگ تلگرام‌های فارسی به وزارت ارتباطات مربوط نمی‌شود، قابل قبول نیست، زیرا مسئولیت فیلترینگ کامل تلگرام با این وزارتخانه است. شاید بتوان گاهی استفاده برخی از مردم از فیلترشکن‌ها را نادیده گرفت اما نقض حاکمیت نظام توسط یک شرکت که ماهیت حقوقی دارد، قابل قبول نیست. به هیچ وجه این قصور از شرکت ارتباطات زیرساخت قابل پذیرش نیست که یک شرکت از طریق هر یک از دو روش فوق، فیلترینگ تلگرام را دور بزند.

مطهری

جاسوسی تلگرام‌های فارسی از اطلاعات کاربران

این کارشناس فضای مجازی همچنین تأکید کرد: مردم هم بدانند که استفاده از این تلگرام‌های فارسی موجب جاسوسی از آن‌ها خواهد شد، زیرا آن‌ها ضمن اینکه مثل سابق به تلگرام وصل می‌شوند، از فیلترشکن‌ و سرورهای معاند جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها بی‌شناسنامه هستند و به راحتی کار خلاف قانون انجام می‌دهند و با توجه به اینکه به همه‌ی اطلاعات کاربران دسترسی دارند، استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از این منظر هم اهمیت برخورد قاطع دستگاه قضایی با تلگرام‌های فارسی بیشتر نمایان می‌شود؛ این برخورد باید صورت گیرد تا دیگر کسی جرأت نداشته باشد حریم خصوصی مردم و حاکمیت جمهوری اسلامی را نقض کند، زیرا همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نقض حریم خصوصی مردم حرام شرعی است.استفاده رد

افزایش دوبرابری هزینه اینترنت در صورت استفاده از فیلترشکن

مطهری شریف همچنین در رابطه با فیلترشکن‌ها که امروز فیلترینگ تلگرام را تا حد زیادی دچار چالش کرده‌اند، اظهار داشت: وقتی مردم فیلترشکن‌ها را به کار می‌گیرند، از پهنای باند خارجی استفاده می‌کنند؛ در نتیجه هزینه‌ی اینترنت آن‌ها دو برابر می‌شود. مورد بعدی در استفاده فیلترشکن‌ها این است که وقتی شما از این طریق به تلگرام متصل می‌شوید، در حقیقت اطلاعات شما ابتدا به یک سروری غیر از تلگرام منتقل می‌شود و بعد به آن متصل می‌شود؛ این به آن معناست که همه‌ی اطلاعات مردم قابل کپی‌برداری و سوءاستفاده است. در حال حاضر موارد متعددی در پلیس فتا و قوه قضاییه وجود دارد که از اطلاعات مردم سوءاستفاده و حریم خصوصی آن‌ها نقض شده و همچنین از این طریق از آن‌ها باج‌خواهی‌ صورت گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: همه‌ی فیلترشکن‌ها یک بدافزار محسوب می‌شوند؛ این امکان برای آن‌ها فراهم است که به همه‌ی اطلاعات گوشی یا کامپیوتر کاربران دسترسی داشته باشند و از آن‌ها کپی‌برداری کنند. در نتیجه استفاده از فیلترشکن‌ها هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ نقض حریم خصوصی، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و دولت هم باید این فیلترشکن‌ها را مسدود کند.

این کارشناس فضای مجازی همچنین در خصوص فیلترشکن‌ها اظهار داشت: چند روز پیش یکی از مجریان تلویزیون گفتند که فیلترینگ تلگرام باعث شده که چون این پیام‌رسان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده، مردم به شکل گسترده‌ای به فیلترشکن‌ها رو بیاورند و این موضوع می‌تواند به خصوص برای کودکان خطرناک باشد؛ زیرا با این روش، محتواهای مضر و خطرناک در دسترس مردم قرار می‌گیرد. دغدغه این مجری از این جهت که محتواهای غیر اخلاقی و ضد دینی نباید در دسترس مردم باشد، کاملاً درست است. اما در خصوص فیلترینگ تلگرام احتمالاً ایشان اطلاع ندارند که در این پیام‌رسان چه می‌گذرد؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل مسدودسازی تلگرام همین مشکلی بود که این مجری مطرح کرد؛ همان محتوای مضری که ایشان این نگرانی را دارند که مردم و به خصوص کودکان با فیلترشکن و با سرعت پایین به آن دسترسی داشته باشند، در دوره‌ی قبل از فیلترینگ تلگرام، از طریق این پیام‌رسان به راحتی در دسترس مردم بود. در واقع اصل نگرانی ایشان درباره‌ی فیلترشکن‌ها درست است اما نادیده گرفتن مخاطرات تلگرام و ابراز مخالفت با مسدودسازی آن اشتباه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
خدا بیامرزه تلگرام رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
ما خانواده ها از مسئولان می خواهیم که این اینستاگرام که باعث بروز انحراف در کشور شده و همچنین باعث شده بچه ها براحتی به محتواهای غیر اخلاقی دسترسی داشته باشند فیلتر شود و گزینه های سالم بومی جایگزین آن شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
اگر می خواهیم فساد و انحراف از کشور ما برود باید تلگرام و اینستاگرام را از کشور بیرون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
من از تلگرام استفاده میکنم.راضیم ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
به جای تلگرام اینستا رو فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
بهتر بود به جای فیلتر کیفیت و سرعت پیام رسان های داخلی رو بالا می بردید اون وقت خود مردم با اشتیاق می رفتند سراغ اون ها
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۱:۳۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
من پنج تا پیامرسان داخلی نصب کردم به جهت حمایت از پیامرسان ها،ولی کانالام تو سروش و ایتا هستش،
و من به شخصه از جفتش راضیم،سرعتشون خوب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
پیام رسان بله به نظرم از همه پیام رسان ها بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
فرزند شاه مخلوع و منحوس و منافقان و دشمنان ایران با فیلتر شدن تلگرام یتیم شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
اینترنت ملی یعنی همه چیزش ملی باشد اما هنوز اینستاگرام آمریکایی در حال جولان دادن با ممبرهای فیک است . منبع حرف من هم در مورد ممبرهای فیک توییتر و اینستاگرام رو می توانید بررسی کنید . سایت های آمریکایی زیاد مطلب گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا چند سایت مستقل مثل خبرنگاران جوان را حفظ نماید که واقعا به فکر مردم و تولید ملی هست . دست مریزاد بهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
سلطان ممبرهای فیک صهیونیست ها هستند که در اینستاگرام بجای مردم نظر می نویسند نه پیام رسان های داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
سلطان ممبرهای فیک صهیونیست ها هستند که در اینستاگرام بجای مردم نظر می نویسند نه پیام رسان های داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
اگر کسی معتقد است سروش یک طرفدار بیشتر ندارد که اشتباه میکند خب این حرفش در مورد تلگرام هم می تواند مصداق داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
گوگل پلی اگر هم مردم 100 میلیون سروش را نصب کنند باز هم می خواهد بزند 1 میلیون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
طرفدار سروش یک نفر نیست اما طرفدار تلگرام هست آن هم کسی نیست جز دشمن که این روزها بخاطر تلگرام سیاه پوش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
منافقان طرفداران سروش را فیک اما طرفداران تلگرام را بی شمار می دانند . منافق! جوجه را آخر پاییز می شمارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
واسه تلگرام روزی یازده میلیارد هزینه می کردیم آخه واسه چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
هر کی تو تلگرام بوده از دوستانم اومدن سروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
تمام شایعات به نفع پیام رسان سروش است . مردم می آیند که ببینند این شایعات دروغ است یا راست . عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
به عشق سروش ستاره 5 ستاره تو بازار به عشق 5 ستاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۰ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
همون ستاره ها ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
حاضرم از دود استفاده کنم برای پیام دادن ولی از تلگرام استفاده نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
از فیلترشکن اگر سوء استفاده میشه باید خود فیلترشکن مسدود بشه نه اینکه خود تلگرام که نوعی فیلترشکن محتوایی است رفع فیلتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
آقا ما اصلا تلگرام نمیخواهیم . یه تلفن ساده میگیریم دستمون . فقط تو رو خدا مشکل بیکاریو حل کنید . الان همه مشکلات حل شده که اینقدر بحث تلگرامو داغ میکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من تازه سروش را نصب کردم خدا خیرتان بدهد عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
دشمن با فیلتر شدن تلگرام خیلی ناراحت هست پس خوشحال باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من یکی از آن هایی هستم که تلگرام را پاک کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
تلگرام ابزار تکنولوژی است و نه خود تکنولوژی پس سروش را جایگزینش می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
تلگرام اگر خوب است مالكان آن یعنی اماراتی ها استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
جایگزینی تلگرام باعث شد خیلی از برنامه نویس ها به آینده شان امیدوار شوند حتی دانشجوها چرا که به جای مدیر تلگرام بودن دیگر برايشان به واقعیت پيوسته و ديگر آرزو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
سروش واقعا خیلی خوب شده واقعا مسئولانش خیلی تواضع دارند که تعریف نمی کنند در مورد پیام رسان شان و عیب ها را قبول دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
بعضی وقتی در مورد تلگرام صحبتی به میان می آیند می گویند مگر چه اطلاعاتی داریم اما وقتی حرف از پیام رسان داخلی میشه میگن اطلاعات مهم دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
نسخه جدید سروش حتی یک مشکل هم نداره و خیلی ها هم دارند نمره عالی می دهند اما گوگل با آی دی های فیک که ساخته خودش است و همراهانش است نمره ای ضعیف به سروش می دهد حتی در آمار دانلود هم آمار را کمتر زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
آنهایی که از تلگرام دفاع می کنند اول بروند از مدیر تلگرام بپرسند تلگرام بلاک چین چه شده و چرا وعده و وعید را عملی نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
یکی می گفت آنهایی که از سروش دفاع می کنند یک نفر بیشتر نیستند .حالا این مورد در خصوص تلگرام هم صدق می کند ؟ یعنی مدافعان تلگرام یک نفر بیشتر نیستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
mohamad
۱۴:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
سروش عالی سرعتش والا ما اینجا اینترنت مونEبه راحتی وصل میشه نميدونم شما ها را اینترنت 3gو4gمیگین سرعت نداره خوب حمایت کنید از پیام رسان داخلی تا کی تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من از ایتا استفاده میکنم تیک دوم نمیخوره بعد هم پیامها را اصلا نمیتونی پاک کنی و سوم اینکه سرعتش بسیار پایین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
منم نصب کرده بودم علاوه بر مشکلات فوق اشکال های دیگه ای هم داشت که میشه یک روزه حلش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
فقط سروش عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
تلرگام همش درد سر ساز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خب رفع فیلتر کنید تلگرام را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدارو شکر که تلگرام فیلتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
چی میشه گفت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
هزینه دوبرابر نمیشه همون هزینه عادی باقی میمونه
اما استفاده از پهنای باند داخلی هزینه رو نصف میکنه
بهتره اینطوری گفته بشه !!
Germany
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من الان توی هیچ پیام رسانی عضو نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
لطفا تلگرام های فارسی را معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من تو پیام رسان سروش فعالیت دارم اما متاسفانه همه گروههایی که به ناچار به سروش منتقل شده بودن در چشم به هم زدنی از سروش کوچ کردن ودوباره در تلگرام فعالیت دارن ومنم همین روش رو درپیش گرفتم چون سروش وکانالهای موجود در اون هیچ فعالیتی ندارن پس بهتره تلگرام رفع فیلتر بشه تا اطلاعاتمون لااقل دست سرورهای اون ور ابی نیوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من که از فیلترشکن استفاده نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
4 برابرم هزینه داشته باشه باز از تلگرام استفاده میکنم نه من همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
باید فیلترشکن را کنار بگذاریم چون آسیبهایش خیلی زیاده
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۲:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
هرکجا که اینتر نت بخرین 600 گیگ در ماه بهتون حجم میدن که به خاطر سرعت پایینش فقط 4 یا 5 گیگ به دردت می خوره حالا 595 گیگش هم برای فیلتر شکن تلف بشه طوری نمیشه که.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
لطفا لیست پیام رسانهای دالی را معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
تلگرام از مردم جاسوسی میکنه قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من که در ایتا عضو شدم خیلی هم راضی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
فیلتر کردن دیگه در عصر تکونولوژی جایگاهی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
تشکر از مطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
چرا فیلتر شکن استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من فقط از تلگرام استفاده می کنم اگرچه هزینه 10 برابر شه
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
مگه نمیگید فیلترشکن خوب نیست و خطرناکه ،خب فیلترینگ رو بردارین ، ما حاضریم با فیلترشکن بریم تلگرام و حتی هزینه شم قبول میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
چرا باید از فیلتر شکن استفاده کنیم که بخواهیم دو برابر هزینه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
پس نتیجه میگیریم که تلگرام باید رفع فیلتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
عیب نداره ما فیلنر شکن استفاده میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۱:۱۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
سلام من اول داخلی نصب کردم که حمایت کنم ولی خیلی باگ داره ولی الان از تلگرام استفاده می کنم و مهم نیست که حجم مصرف کنه و یا اینکه اطلاعات سرقت کنه چون چیزی ندارم توش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
به حر حال جوان ها با این شرایط بیکاری و بی پولی ازدواج هم که نمی توانند بکنند اگر وب گردی را هم از آنها بگیرید مشکلات اجتماعی زیاد خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
amin
۱۰:۵۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا به فریادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
فیلتر شکن هزینه ها را چند برابر میکنه نه دو برابر....
Iran (Islamic Republic of)
Anc
۱۲:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
الان مخابرات 200 گیگ در ماه میده 30 هزار تومان. استفاده هم نکنی می سوزه. پس بهتره برای کارهای معمولی تون هم از فیلتر شکن استفاده کنین لااقل دلتون نمیسوزه که از حجم اینترنتم استفاده نکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
بهتره تلگرام فراموش بشه و از فیلتر شکن استفاده نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
لطفا تلگرام رو از فیلتر دربیارید
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خیلی بد هست من دوست ندارم کسی به اطلاعات شخصی ام دست یابی پیدا کنه
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خیلی بد هست من دوست ندارم کسی به اطلاعات شخصی ام دست یابی پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۰:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
-
امیر
۱۰:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
اشاره فرمودین به احتمال سوء استفاده از اطلاعات کاربران تلگرام در صورت استفاده از فیلتر شکن. سوال بنده این است چرا باید تلگرام فیلتر گردد تا چنین حوادثی برای کاربران رخ بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
همین تلگرام طلایی و آپوگرام که از بازار دانلود میشه ، بازار برنامه ایرانی که تو تلویزیون تبلیغ میکردین چرا باید تلگرام طلایی و آپوگرام یا همون تلگرام فارسی از این برنامه‌های ایرانی دانلود بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من خودم از طرفدارای پیام رسان داخلی بودم اما واقعا" کیفیت خدمات نداره.الان میگم اشکال نداره هزینه میکنیم از پیام رسان با کیفیت استفاده میکنیم..نه اینکه حالا همه چیز ارزونه...